بی ام و برنامه‌ های غول خودروسازی باواریا برای سومین خودروی برقی

بی ام و برنامه‌ های غول خودروسازی باواریا برای سومین خودروی برقی

بی‌ ام و یکی از سرمداران تکنولوژی در صنعت خودرو است و این موضوع در رابطه با محصولات هیبریدی و برقی سری i این شرکت نیز صادق است. هنریک وندرز، مدیر عامل این سری از محصولات بی‌ام‌و به تازگی به مصاحبه‌ای در خصوص آینده‌ی این سری و استراتژی‌های غول خودروسازی باواریا پرداخته که در ادامه به آنها می‌پردازیم. با زومیت همراه باشید.

 سری i خودروهای بی‌ام‌و (BMW) بیشتر همانند برادری ناتنی در میان خانواده‌ی محصولات این شرکت است تا عضوی حقیقی. خودروهای i3 و i8 هر دو از جمله خودروهای دوست داشتنی هستند. ولی دو مشخصه‌ی الکتریکی و اسپرتی بودن را نمی‌توان در یک خودرو به صورت یکجا جمع کرد، این دو خصیصه اختلاف طبقاتی زیادی در سری خودروهای میان رده ایجاد کرده است.

درست در میان همین ادعاها، بی‌ام‌و i5 تمام معادلات را بر هم می‌زند و به عنوان یک خودروی مطمئن و الکتریکی برای سفرهای طولانی وارد عمل می‌شود. جزئیات این خودرو همچنان محرمانه مانده است ولی طی مصاحبه‌ای که مدیر محصولات سری i، هنریک وندرز اخیراً داشته از جزئیات این خودرو اطلاعات بسیار اندکی در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

بی ام و i5

اولین و مهمترین جزئیات تایید شده توسط کمپانی سازنده مربوط به ارائه نسخه range-extending پیشرانه این خودرو می‌شود (range-extending به معنای استفاده از موتور احتراقی به عنوان افزایش دهنده‌ی شارژ باتری است و وظیفه رانش خودرو تنها بر عهده موتور الکتریکی است؛ به عبارت دیگر موتور احتراقی برای شارژ باتری به صورت انحصاری کار می‌کند تا برد خودروهای الکتریکی افزایش یابد)، i5 بیشتر به عنوان یک خودرو الکتریکی باید شناخته شود تا خودرویی مانند نسخه‌ی پیشین که هیبریدی است. وندرز در مصاحبه‌ی خود عنوان کرده است:

range extender بودن خودروی i5 نقش مهمی را در آینده این خودروها بازی می‌کند؛ به خصوص زمانی که قابلیت طی مسافت خودروهای الکتریکی به عنوان یک فاکتور محدود کننده شناخته شده و موجب اضطراب و تشویش رانندگان می‌شود.

مطمئناً هنگامی که ما به یک برد قابل قبول برای خودروهای الکتریکی در مقایسه با یک خودروی بنزین سوز برسیم یک رقابت مهیج رخ خواهد داد. بنابراین، این همان دلیلی است که می‌توانیم بگوییم که ما نسخه range-extender را به عنوان یک آپشن روی خودرو به مشتری پیشنهاد می‌دهیم تا بتوانیم نیازهای مختلف مشتریان را تامین کنیم.

ظاهراً تستی که روی i3 های سفارشی انجام شده بسیار رضایت بخش بوده است. "در ابتدای عرضه i3، نسخه‌های range-extender بیش از انتظار ما مورد حمایت و رضایت مشتریان قرار گرفت به طوریکه بیش از 60 درصد مشتریان خواستار وجود این آپشن روی خودرو خودشان بودند. اما امروزه تقاضا برای این آپشن بسیار افت کرده است به طوری که مشتریان تقریباً علاقه‌ای به این آپشن ندارند و متقاضیان این سیستم کمتر از ۵ درصد است، و این امر یک مسئله کاملاً روانشناسی است. وندرز اعلام کرده است:

مشتریان معمولاً خودروی i3 را به عنوان خودروی دوم و سوم خود برمی‌گزینند. ما به دنبال تولید یک مدل جدید سری i هستیم که خانواده‌ها به سمت این خودرو جذب شوند و به عنوان خودروی اول مشتریان محسوب شود. ما همچنان روی طراحی کاربردی این خودرو به شدت کار می‌کنیم ولی این امر بیشتر نیاز به امکان سنجی محصول توسط بازار دارد تا توسط ما.

بی‌ام‌و سری i

قابلیت طی مسافت خودروهای الکتریکی همواره به عنوان یک چالش بزرگ مطرح می‌شود. هرچند وندرز به استفاده از خودروی بزرگتر برای داشتن برد بیشتر اشاره کرد ولی او از ارائه جزئیات خودروی جدید i5 صرف نظر کرد.

در کمپانی بحث‌های بسیاری وجود دارد. من سعی می‌کنم تا نیاز مشتریان به برد بیشتر را مطرح کنم ولی ملاحظات مهندسی به ما هشدار می‌دهد که بیشتر دقت کنیم. ما باید باتری در خودرو تعبیه کنیم که طول عمر مناسبی داشته باشد و ارتباط میان باتری و زنجیره توان باید به گونه‌ای شایسته برای کاهش تولید کربن دی اکسید حفظ شود. ما قصد نداریم تا برای حضور در مسابقه‌ی قابلیت طی مسافت بیشتر خودروهای الکتریکی شرکت کنیم. در صورتی که شما میزان تولید و مصرف کربن برای تولید آن دسته از خودروهای الکتریکی را مورد بررسی قرار دهید متوجه خواهید شد که این میزان نسبت به خودروهای بنزین سوز بیشتر شده است. این مقوله اصلاً توجیه عقلانی ندارد.

خط فکری کمپانی BMW این است که از تحقیقات و توسعه کنونی انجام شده روی باتری استفاده کند تا پیشروی کوچک اما منطقی را تجربه کند. به همین خاطر تصمیم تازه برای i3 گرفته شد که این خودرو با باتری ارتقاء یافته عرضه شود. وندرز استفاده از فیبر کربن در شاسی i5 و دیگر مدل‌های سری i را تایید کرد و یکی از رسالت‌های سری i کمپانی BMW را توانمند سازی برند این شرکت عنوان کرد تا برای تجاری سازی مواد و روندهای جدید قدم مثبتی بردارند. بی‌ام‌و این راه را با تولید i3 آغاز کرده و همچنان ادامه خواهد داد.

اما آیا آینده‌ی سری i می‌تواند از لحاظ روانشناختی مانند حسی باشد که خودروی تسلا برای طرفدارانش فراهم می‌کند؟ وندرز مدیر خودرو‌های سری i بی‌ام‌و در جواب این سوال می‌گوید: 

من معتقدم که ما هم اکنون رابطه احساسی خوبی میان هواداران خود ایجاد کرده‌ایم. ولی برند ما به خاطر نمونه کارها و خودروهای دیگر است که مورد علاقه دیگران قرار گرفته است. برند تسلا به طور خاص و منحصراً تنها روی خودروهای الکتریکی کار می‌کند و جایگاه و منصب خود را در بازار یافته است. داستان ما به این شکل نیست، ما در حقیقت زیرمجموعه‌ی یک خودروساز بسیار بزرگ و موفق هستیم که می‌خواهیم این روند را تکرار کنیم.

صحبت در مورد طراحی بدنه جدید می‌تواند بسیار کسل کننده باشد به طور مثال چرا تاکنون یک نمونه کانورتیبل (convertible) از سری i ندیده‌ایم؟ هنریک وندرز از پاسخگویی به این سوال امتناع کرد و با لبخندی از مزایای استفاده از شاسی کربنی و استحکام بالای ساختار کلی خودرو گفت که می‌توان هر زمان سقف خودرو را بدون بر هم زدن پایداری خودرو برداشت. آیا صحبت‌های این مدیر بی‌ام‌و از عرضه‌ی نمونه‌ی روباز i8 در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد؟

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید