خودروهای ارزان قیمت نیاز اصلی واردات؛ چرا بازار خودرو انحصاری است؟

چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
خودروهای ارزان قیمت در لیست اتومبیل‌های وارداتی به ندرت دیده می‌شود. بر این اساس رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان معتقد است که قیمت بالای خودروهای وارداتی سبب شده بازار خودروی ایران رقابتی نشود. نکته‌ای که مردم، کارشناسان و علاقه‌مندان اتومبیل بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

خودروهای ارزان قیمت در لیست اتومبیل‌های وارداتی به ندرت دیده می‌شوند. در اصل، خودروهای با قیمت بالا و حتی خودروهای با قیمت نجومی بیشتر در لیست خودروهای وارداتی دیده می‌شوند که همین موضوع سبب انحصار بیشتر در بازار خودرو می‌شود و هر روز به جسارت خودروسازان داخلی می‌افزاید.

این یک سو‌یه شدن بازار باعث شده است در سال‌های اخیر قیمت‌ خودروها در دیدگاه مردم بسیار بالا باشد.

محمد جعفری، رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اعلام کرد: «سطح قیمتی بسیاری از خودروهای وارداتی بالا است؛ بنابراین واردات خودرو نتوانسته باعث رقابتی شدن بازار خودروی ایران شود. یکی از مهمترین دلایل وضعیت فعلی صنعت خودروی ایران، وجود انحصار در این بازار است.»

به گفته‌ی رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، بالا بودن تعرفه‌ی واردات خودرو باعث شده تا خودروسازان داخلی نگرانی از واردات این محصولات نداشته باشند. نکته‌ی قابل توجه این است که بیشتر شرکتهای واردکننده، خودروهایی با قیمت بالا وارد می‌کنند و واردکننده‌ای در راستای واردات خودروهای با سطح قیمتی پایین اقدام نکرده است.

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت:

در این زمینه تنها برخی واردکنندگان اقدام به واردات برخی خودروهای چینی با قیمت‌های به نسبت پایین‌تر کرده‌اند؛ با این حال این قیمت‌ها نیز در مقایسه با قدرت خرید عموم مصرف‌کنندگان، بالا است. این وضعیت در حالی است که مطمئناً خودروهای ارزان قیمتی متناسب با شرایط و استانداردهای حاکم بر بازار خودروی ایران در جهان تولید می‌شود و واردکنندگان باید نسبت به واردات این خودروها اقدام کنند؛ در آن صورت رقابت واقعی بین تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو ایجاد خواهد شد. نتیجه‌ی چنین رقابتی ارتقای سطح کیفی خودروهای داخلی و تامین حقوق مصرف‌کنندگان است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات