خودروسازی هنگچی اورگرند چین، فراتر از فورد و جنرال موتورز ارزش گذاری شد

یک‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
درحالی‌که خودروساز هنگ‌چی اورگرند چین هنوز هیچ خودرویی به مشتریان نفروخته است، ارزش سرمایه‌ی این شرکت با ۸۷ میلیارد دلار از جنرال موتورز و فورد پیشی گرفت.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد ادعاهای بزرگ درباره‌ی فناوری خودروهای الکتریکی راهی آسان برای جذب سرمایه و افزایش سرمایه‌گذاری است؛ اما Evergrande NEV چین نمونه بارزی است که برخی ناظران درباره فعالیت آن درزمینه‌ی خودرو الکتریکی هشدار می‌دهند. 

خودروی الکتریکی هنگ چی / Hengchi EV سفید رنگ

به‌گزارش Carscoops به‌نقل از بلومبرگ، ارزش بازار شرکت اورگرند ۸۷ میلیارد دلار و بیشتر جنرال موتورز و فورد است. این ارزش‌گذاری ممکن است به‌دلیل ثروت بسیار زیاد مالک ثروتمند آن یا قول او برای رقابت با ایلان ماسک و تسلا باشد. درهرصورت، ارزیابی ارزش شرکت اورگرند ارتباطی با فروش آن ندارد؛ زیرا اورگرند تا سال ۲۰۱۹ حدود ۱۱۳ میلیارد دلار بدهی داشت.

درواقع، هم‌اکنون ۴۰۰ تولیدکننده خودرو الکتریکی وجود دارد که همگی برای کسب بخشی از بازار خودروهای الکتریکی در چین رقابت می‌کنند. اورگرند NEV را هوی کا یان، یکی از ثروتمندان چین، تأسیس کرد.

خودروی الکتریکی هنگ چی / Hengchi EV در نمایشگاه شانگهای

سرمایه‌دار چینی به‌خوبی می‌داند که خودروسازی یکی از مشاغل پرسود و البته نیازمند مهارت و زیرکی است. اورگرند NEV با جسارت پیش‌بینی کرد که بتواند تا مارس ۲۰۲۲ بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون دستگاه خودرو برقی در سال تولید کند. از آن زمان پیش‌بینی‌شده مدت زیادی گذشته است و هم‌اکنون کارشناسان انتظار دارند که اورگرند به اهدافش عمل کند. بااین‌حال، انتظار نمی‌رود که تحویل خودروها حداقل تا سال ۲۰۲۲ آغاز شود.

نگاهی به ساختار شرکت و عملکرد داخلی آن، از موفقیت‌آمیز‌بودن ارزیابی‌های اولیه حکایت نمی‌کند. به‌نظر می‌رسد اورگرند NEV شیفته‌ی امپراتوری املاک و مستغلات اورگرند هوی کا یان است.

خودروی الکتریکی هنگ چی / Hengchi EV قهوه ای رنگ

به‌گزارش بلومبرگ، نیروهای جدید این شرکت مجبور می‌شوند که در سمینارهایی درباره تاریخچه حضور شرکت در زمینه‌ی املاک شرکت کنند که هیچ ارتباطی با ساخت خودرو ندارد. کارگران و کارمندان، از خط‌تولید تا اعضای هیئت مدیره، تشویق می‌شوند که با ارسال تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، فروش آپارتمان را تبلیغ کنند و پاداش عملکردشان را به این عمل گره بزنند.

در همین حال، تحقیق و توسعه به تأمین‌کنندگان خارج از این کشور مانند شرکت بین‌المللی مگنا (Magna International) کانادا سپرده شده است. قرارداد طراحی و مهندسی با شرکت‌های خارجی برای شرکتی عجیب به‌نظر می‌رسد که فقط ۹ مدل را هم‌زمان رونمایی کرده است. این شرکت با نام تجاری هنگ‌چی (Hengchi) مدل‌های جدیدی روانه‌ی بازار می‌کند که تقریبا هم‌زمان همه‌ی بخش‌های بازار را دربر می‌گیرد. قیمت محصولات این شرکت از ۸۰،۰۰۰ یوان (۱۲،۲۸۸ دلار آمریکا) تا ۶۰۰،۰۰۰ یوان (۹۱،۱۶۳ دلار آمریکا) است.

گرچه ممکن است داشتن یک مدل در هر بخش هیجان‌‌انگیز به نظر برسد، این با اصول صنعت خودرو تناقض آشکاری دارد. هر خودروساز دیگر، به‌ویژه شرکت‌هایی که برای ایجاد برند تجاری اختصاصی تلاش می‌کنند، هر بار یک خودرو را رونمایی می‌کنند. شرکت اورگرند به درخواست‌های نامتعارف و دورازانتظار از کارمندانش متهم شده است. این درخواست‌ها به وضعیتی منجر می‌شود که ناظران صنعت خودرو پیش‌بینی می‌کنند که مراحل اصلی تولید به‌یقین باید به‌تأخیر بیفتد.

خودروی الکتریکی هنگ چی / Hengchi EV نقره ای رنگ

گفتنی است همچنان قیمت سهام این شرکت خودروساز چینی فقط افزایش می‌یابد. بیل روسو، مدیرعامل شرکت مشاوره خودرو، به بلومبرگ گفت:

آن‌ها مقدار زیادی پول در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند که درواقع هیچ سودی پس نداده است. به‌علاوه، وارد صنعتی می‌شوند که درک بسیار محدودی از آن دارند. این شرکت خیلی عجیب‌و‌غریب است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات