موافقت وزارت نفت با بنزین دو نرخی و تکذیب قیمت ۱۸۰۰ تومان

دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
عضو کمیسیون برنامه و بودجه از موافقت وزارت نفت با طرح مجلس برای دو نرخی شدن سوخت خبر داد و قیمت ۱۸۰۰ تومان را برای بنزین آزاد تکذیب کرد.
تبلیغات

هفته گذشته، شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از این پس جایگاه‌های سوخت تنها با کارت سوخت موظف به ارائه‌ی بنزین هستند. این خبر در فضای مجازی واکنش‌هایی همچون افزایش قیمت بنزین تا ۱۸۰۰ تومان را به همراه داشت.

محمد حسینی مجلس

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از موافقت وزارت نفت با طرح مجلس برای دو نرخی شدن بنزین خبر داد و گفت:

افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش نرخ بنزین و فرآورده‌های نفتی از یک سو، ارزان بودن نرخ انرژی در کشور، لزوم کاهش و بهینه شدن مصرف سوخت در کشور و جلوگیری از افزایش قاچاق موجب شده است که اقتصادانان بر لزوم افزایش نرخ بنزین تاکید کنند. تجربیاتی در گذشته پیرامون سهمیه‌بندی بنزین و استفاده از کارت سوخت وجود داشت، اما اقتصاددانان معتقدند استفاده از کارت سوخت و دونرخی شدن بنزین مفسده‌هایی در پی دارد و بهتر است دولت به‌دنبال مدیریت واقعی مصرف سوخت باشد.متاسفانه زیرساخت‌های لازم برای مدیریت واقعی مصرف سوخت در کشور وجود ندارد و دولت ناچار به استفاده از راهکارهای گذشته است؛ لذا اعلام شد که افراد نسبت به فعال کردن کارت سوخت‌ها اقدام کنند. در راستای دونرخی شدن بنزین در بودجه‌ی سال ۹۸ طرحی از سوی تعدادی از نمایندگان با مشورت مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت نفت و رضایت این وزارت خانه تهیه شده است. بر اساس این طرح، این‌بار دولت یارانه سوخت را به‌جای اینکه به خودروها بپردازد، به افراد خواهد پرداخت.

بنزین ۱۸۰۰ تومانی صحت ندارد

جلال میرزایی با اشاره به انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر افزایش قیمت بنزین به ۱۸۰۰ تومان، گفت:

مجموعه‌ی دولت در خصوص افزایش قیمت بنزین جلسه‌ای با مجلس و کمیسیون انرژی برگزار نکرده‌اند و اعلام نشده که قرار است قیمت بنزین افزایش یابد یا به چه میزان افزایش یابد. با توجه به مصرف بی‌رویه‌ی فرآورده‌های نفتی به‌ویژه بنزین، باید تصمیمی اساسی در این زمینه اتخاذ شود تا مانع مصرف بی‌رویه و قاچاق سوخت شد. هنوز موضوع سهمیه‌بندی سوخت مطرح نشده است.
جلال میرزایی

 عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت باید برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی با مجلس هماهنگی های لازم را داشته تا تصمیم و پاسخگویی از سوی هر دو قوه انجام شود، تصریح کرد:

دولت مسائل، مشکلات و دغدغه‌های خود را در حوزه‌ی سوخت با نمایندگان مطرح کرده، اما درباره‌ی سهمیه‌بندی هنوز موضوعی مطرح نشده است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات