حقایقی جالب درباره‌ی وانت فورد F-150

شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
فورد F-150 یکی از وانت‌های آمریکایی باسابقه است که نکات جالب و دانستنی‌های بسیاری درباره‌اش وجود دارد که احتمالا از آن‌ها بی‌خبرید.
تبلیغات

فورد F-150 یکی از وانت‌های آمریکایی موفق‌ و برتر بازار است و باتوجه‌به فروش چشمگیرش، این احتمال بسیار زیاد است که هرکسی تجربه‌ی سواری با آن یا داشتن یک دستگاه از آن را داشته باشد. این پیکاپ بزرگ آمریکایی پیشینه‌ای بسیار غنی نیز دارد و با اینکه نام اصلی‌اش به دهه‌ی ۱۹۷۰ برمی‌گردد، فورد از سال‌های قبل، تولید وانت‌های سری F را آغاز کرده بود.

درادامه، به نکاتی جالب و دانستنی‌هایی درباره‌ی این پیکاپ معروف آمریکایی اشاره می‌کنیم.

۱. فورد F-150 چهل سال قدمت دارد

FORD F-150

در سال ۱۹۴۸، فورد تولید وانت‌های سری F را شروع کرد. فورد سری F مدل‌های مختلفی را شامل می‌شد. برای مثال، مدل F-1 برای کشاورزان و کار در مزرعه و مدل F-8 نیز برای کار در مراکز صنعتی و کارخانه‌ها طراحی شده بودند. بااین‌حال، اولین مدل فورد F-150 تقریبا ۲۷ سال بعد، یعنی در سال ۱۹۷۵، به بازار معرفی شد. درحقیقت، این مدل در ابتدا برای پرکردن فاصله‌ی بین مدل F-100 و F250 تولید شد و به فاصله‌ی کمی پس از آن، سری F فورد را به یکی از وانت‌های موفق‌ بازار تبدیل کرد.

۲. وانت‌های سری F برای ۳۹ سال پرفروش‌ترین وانت‌ بودند

FORD F-150

وانت‌های سری F فورد ۳۹ سال جزو وانت‌های پرفروش‌ بازار آمریکا بودند. نکته‌ی جالب این است که از این ۳۹ سال، ۳۴ سال آن را حتی در مقام پرفروش‌ترین خودروِ آمریکا نیز قرار داشته است. برای اینکه میزان فروش درخورتوجه این پیکاپ را بهتر درک کنید، بد نیست بدانید که سال گذشته، ۷۸۰,۰۰۰ دستگاه F-150 تولید شد؛ درحالی‌که فروش مدل موستانگ ۱۲۰,۰۰۰ دستگاه بود.

۳. نام‌گذاری فعلی فورد از سال ۱۹۵۳ اعمال شد

در سال ۱۹۵۳، فورد تصمیم گرفت نحوه‌ی کدگذاری وانت‌های سری F را تغییر دهد. به‌همین‌منظور، مدل F-1 به F-100 و مدل F-2 و F-3 نیز به F-250 تغییرنام دادند. دلیل این تغییرنام آسان‌تربودن تلفظ و به‌خاطرسپردن نام‌های جدید بود.

۴. اولین تبلیغ تلویزیونی فورد F-150 در سال ۱۹۵۹ بود

FORD F-150

در سال ۱۹۵۹، فورد F-150 اولین پیکاپی بود که از سیستم چهارچرخ محرک برخوردار بود؛ به‌همین‌دلیل، فورد تبلیغ تلویزیونی ویژه‌ای برای آن ساخت.

۵. تا سال ۱۹۵۹، فورد F-100 فاقد 4WD بود

تا سال ۱۹۵۹، فورد F-100 فقط در نسخه‌ی دیفرانسیل‌عقب عرضه می‌شد و علاقه‌مندان به سیستم چهارچرخ محرک مجبور بودند برای نصب آن به شرکت‌های متفرقه مراجعه کنند. باوجوداین از سال ۱۹۵۹ به‌بعد، فورد به‌صورت آپشن سیستم چهارچرخ محرک را به مشتریانش عرضه کرد.

۶. شش دهه پس از تولید فورد F-1، فراری خودروِ F1 خود را با نام F150 معرفی کرد

F150º Italia

پیشینه‌ی فورد سری F حتی از تاریخچه‌ی مسابقات فرمول یک قدیمی‌تر است؛ اما در سال ۲۰۱۱، فراری خودروِ فرمول یکی به‌نام F150 را رونمایی کرد. دلیل نام‌گذاری این خودرو در آن سال، صد‌وپنجاهمین سالگرد اتحاد ایتالیا بود. باتوجه‌به اینکه این نام ازنظر حقوقی متعلق به فورد بود، فراری به‌سرعت نام این خودرو را به F150º Italia تغییر داد تا از مشکلات حقوقی بعدی پیشگیری کند.

۷. در دهه‌ی ۱۹۶۰، فورد به‌همراه کمپر نیز عرضه می‌شد

FORD F-150

در دهه‌ی ۱۹۶۰، کمپرها بسیار محبوب بودند؛ به‌همین‌دلیل، فورد در اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰ به مشتریانش این امکان را می‌داد تا خودروِ خود را به‌همراه کمپر بخرند. این کمپرها چرخ نداشتند و به یدک‌کشیدن آن‌ها نیازی نبود؛ بلکه در قسمت بار و روی خودرو نصب می‌شدند. فورد برای اینکه وزن اضافی کمپر تأثیر منفی بر خودرو نگذارد، سیستم تعلیق این مدل‌ها را نیز تغییر داد و از فنرهای محکم‌تری استفاده کرد.

۸. عرضه‌ی فورد سری F با نام مرکوری

FORD F-150

مرکوری یکی از برندهای زیرمجموعه‌ی فورد بود که چند سال پیش، پرونده‌ی آن برای همیشه بسته شد. شعبه‌ی کانادایی فورد وانت‌های سری F را با نام مرکوری در بازار کانادا نیز عرضه کرده بود. بدین‌ترتیب در بازار آن کشور، این پیکاپ‌ها با نام سری M شناخته می‌شدند. با‌این‌حساب، گویا فورد سال‌ها قبل‌تر از بی‌ام‌و از نام M برای محصولاتش استفاده کرده بود.

۹. فورد سری F و تولد دوباره‌ی رنجر

FORD F-150

در دهه‌ی ۱۹۵۰، فورد رنجر به‌عنوان مدلی پایه از فورد Edsel به بازار عرضه می‌شد که بعدها، فورد آن را کنار گذاشت. بااین‌حال پس‌ازآن، نام رنجر دوباره به محصولات فورد و این‌بار به‌عنوان یکی از تیپ‌های فورد سری F بازگشت. در دهه‌ی ۱۹۷۰، فورد تصمیم گرفت رنجر را به‌عنوان مدلی مستقل تولید کند و درحقیقت، فورد رنجر حیات خود را مدیون سری F است. افزون‌براین، فورد مدل اکسپلورر را نیز براساس وانت‌های سری F تولید کرد.

۱۰. تولید خودرو اسپرت براساس وانت ‌سری F

FORD F-150

حتما فورد SVT Lightning تک‌کابین را به‌یاد دارید. این خودرو مدلی اسپرت بود که در دهه‌ی ۱۹۹۰، درکنار فورد موستانگ کبرا تولید شد. همچنین، فورد خودروِ دیگری به‌نام Lincoln Blackwood را نیز با قطعات مشترک فورد F-150 و لینکلن نویگیتور معرفی کرد که البته، محصول موفقی نبود و فقط مدت کمی روی خط‌تولید قرار داشت.

۱۱. ترکیب موستانگ با F-100

در سال ۲۰۱۵، شرکتی به‌نام Gene Simmons فورد F-100 قدیمی را رونمایی کرد که آن را با موستانگ شلبی GT500 ترکیب کرده بود. در همان سال، این خودرو به‌ قیمت ۴۵۰,۰۰۰ دلار فروخته شد.

۱۲. فورد F-150 به‌عنوان مانستر تراک نیز تولید شد

FORD F-150

کسانی که برنامه‌های تلویزیونی دهه‌ی ۱۹۸۰ را دیده باشند، حتما مدل مانستر تراک فورد F-150 را به‌یاد دارند که در هنگام پرش روی خودروهای دیگر فرود می‌آمد. در سال ۲۰۱۰، فورد تصمیم گرفت تولید این مدل افسانه‌ای را متوقف کند تا جای آن را شورولت پر کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات