برترین خودروهای ژاپنی در فیلم‌های سریع و خشن

شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
در ۳ نسخه‌ی اول سری فیلم‌های سینمایی سریع و خشن، مجموعه‌ای از بهترین خودروهای اسپرت ژاپنی به تصویر کشیده شدند.
تبلیغات

صنعت خودروسازی ژاپن از دهه ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ مجموعه‌ای از ماندگارترین خودروهای اسپرت تاریخ را تولید کرد. جالب این است که به‌دلیل شرایط بازار، بیشتر خودروهای آن دوران ژاپن پس از نزدیک به یک دهه بعد در بین کشورهای اروپایی و آمریکایی طرفدار پیدا کردند. خودرو در فرهنگ ژاپنی‌ها جایگاه ویژه و خاصی دارد. در دورانی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به‌دنبال عرضه‌ی محصولات متنوع با خرید سهام دیگر برندها بودند، مردم ژاپن در جاده‌های کوهستانی، پارکینگ‌های طبقاتی و بزرگراه‌های کشور خورشید تابان با مدل‌های اسپرت و خوش ساخت داخلی از رانندگی و مسابقات خیابانی لذت می‌بردند. در همین دوران بود که دریفت اصیل ژاپنی با تلاش‌های کیچی سوچیا، نشریه‌های خودرویی و علاقه‌مندان به دنیای خودرو شکل گرفت.

نیسان سیلویا / Nissan Silvia S15

به جرئت می‌توان گفت، فقط افرادی که با ژاپنی‌ها نزدیک بودند از فرهنگ خودرو در این کشور اطلاع داشتند تا اینکه به‌همت چند هنرمند، تصویر جالبی از خودروهای اسپرت ژاپنی و توانایی‌های فنی آن‎ها به سینما رسید. فیلم سینمایی سریع و خشن (The Fast and the Furious) محصول سال ۲۰۰۱، داستانی هالیوودی را تعریف می‌کرد، اما هسته‌ی اصلی آن خودروهای پرطرفدار ژاپنی بود که موج جدیدی از تیونینگ و مسابقات خیابانی را به‌راه انداخت.

ادامه مطلب داستان سری سریع و خشن را لو می‌دهد.

باید قبول کرد که دست اندرکاران این فیلم، خودروهای ژاپنی را با مسابقات درگ آمریکایی ترکیب کردند؛ چیزی که برای جلب مخاطب غربی لازم بود. برای به‌تصویر کشیدن توانایی‌های واقعی خودروهای ژاپنی باید تا سال ۲۰۰۶ صبر می‌کردیم. قبل از پرداختن بیشتر، باید گفت که سری فیلم‌های سریع و خشن برای طرفداران دنیای خودرو در ۳ نسخه‌ی اول خلاصه شده است و برخلاف دیگران، این افراد از سال ۲۰۰۶ با برایان اوکانر، دومینیک تورتو و دنیای جذاب مسابقات خیابانی در این سری خداحافظی کرده‌اند.

Nissan 350Z

در این مطلب قصد داریم به ۵ خودروی ژاپنی که در سری فیلم‌های سریع و خشن به یک قهرمان و اسطوره تبدیل شده‌اند، بپردازیم. خودروهای این فهرست با نمایش اولین نسخه از این سری فیلم‌، طرفداران زیادی در آمریکا، اروپا و کشورهای ناآشنا با فرهنگ خودرو و تیونینگ در ژاپن پیدا کردند و امروز به عنوان مدل‌های کلاسیک اینده به آن‌ها نگاه می‌شود. فیلم سینمایی سریع و خشن، در اوایل تابستان سال ۱۳۸۰ به پرده‌ی سینماهای آمریکای شمالی رسید و آغازگر مسیری موفقیت‌آمیز برای سازندگان آن شد. تا به‌امروز ۸ فیلم مختلف از این سری منتشر شده است؛ نسخه‌های اخیر این سری فیلم در مقایسه با ۳ فیلم اول، مسیر متفاوتی را پیش گرفته‌اند. در جدیدترین فیلم‌های سریع و خشن رنجرور، موستانگ (با تلفظ صحیح انگلیسی ماستنگ)، جنسن اینترسپتور و حتی فورد اسکورت RS2000 با تیونینگ فنی و ظاهری استفاده شده‌اند، اما هیچ‌کدام از این مدل‌ها به اندازه‌ی خودروهای ژاپنی ۳ فیلم اول جاودانه نشدند.

Mazda RX-7

جوانان و نوجوانان بسیاری در سراسر جهان، بهترین لحظه‌های جوانی خود را با دیدن فیلم‌هایی که قهرمانان آن محصولات جذاب و تیونینگ شده‌ی نیسان، مزدا، تویوتا، میتسوبیشی و حتی مدل‌های عضلانی آمریکایی بودند، با فیلم‌های سریع و خشن سپری کرده‌اند. خودروهایی که کیت‌های بدنه‌ی افترمارکت، طرح‌های خاص روی بدنه، رینگ‌های بزرگ و رنگارنگ، اگزوزهای پر سروصدا، اسپویلرهای عریض، انواع عقربه‌های سفارشی کابین، چراغ‌های نئون کف کم ارتفاع خودرو و زیر کاپوت براق که هر روز باید تمیز می‌شد، امروز سن و سالی از آن‌ها گذشته است. نوجوانان و جوانان آن دوران (البته نه در تمام کشورها)، امروز به سنی رسیده‌اند که توانایی خرید قهرمانان قدیمی خود را دارند. در ادامه به بررسی ۵ خودروی ژاپنی محبوب سری فیلم‌های سریع و خشن و بازار دست دوم آن‌ها در جهان می‌پردازیم.

نیسان اسکای‌لاین GT-R

Nissan GT-R R34

شاید عنوان محبوب‌ترین خودروی اسپرت ژاپنی جهان، برای مدل‌های مختلف نیسان اسکای‌لاین GT-R‌ مناسب باشد. گودزیلای ژاپن با مدل R33 به سریع و خشن وارد شد. R33 زرد رنگ و زیبا در اولین نسخه از فیلم سریع و خشن در اختیار لئون، دوست و عضو اصلی دار و دسته‌ی تورتو بود. افسانه‌ی GT-R و سریع و خشن در نسخه‌ی دوم فیلم شروع شد. مدل R34 نقره‌ای رنگ با طرح آبی برایان اوکانر (با بازی پاول واکر) و چراغ‌های نئون آبی‌رنگ یکی از مشهورترین خودروهای اسپرت جهان است. بسیاری از مالکان این مدل کمیاب، پس از درگذشت پاول واکر به‌یاد او خودروی خود را با طرح مشابه سریع و خشن رنگ‌آمیزی کرده‌اند.

Nissan GT-R R34

علاوه بر این سری فیلم، GT-R با حضور در انیمه‌های ژاپنی Initial D، Wangan Midnight و بازی‌های ویدئویی Need For Speed، Forza، Gran Turismo و SRS محبوبیت خود را در خارج از خانه تثبیت کرده است. مدل R34 در زمان عرضه حدود ۵ تا ۶ میلیون یِن قیمت داشت، اما مدل‌های دست نخورده امروز با قیمت بالای ۱۵۰ هزار دلار معامله می‌شوند. نیسان R34 در کنار R32 پتانسیل تبدیل به خودروهای کلکسیونی را دارند.

مزدا RX-7

Mazda RX-7

کوپه‌ی اسپرت RX-7 یکی از پرطرفدارترین محصولات ژاپن است که پیشرانه‌ی روتری (Rotary) آن شهرت فراوانی دارد. نسل‌های دوم (FC) و سوم (FD) این مدل در خارج از ژاپن محبوبیت بیشتری دارند. مزدا RX-7 که بارها به‌عنوان بهترین خودرو در نشریه‌های معتبر انتخاب شده است، خودروی مخصوص دومینیک تورتو (با بازی وین دیزل) در نسخه اول سریع و خشن بود. در سال ۱۹۹۳، اولین مدل‌های مزدا RX-7 با قیمت پایه حدود ۳۵ هزار دلار فروخته می‌شدند.

امروز در بازار جهانی مدل استاندارد و دست نخورده‌ی نسل سوم RX-7 فوق‌العاده کمیاب است و معمولاً نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار قیمت می‌خورند. RX-7 در نسخه‌ی توکیو دریفت سریع و خشن با کیت بدنه‌ی عریض VeilSide مهمان خیابان‌های توکیو بود. جالب است بدانید که پس از اکران سریع و خشن: توکیو دریفت، بسیاری از افراد ناآشنا با تیونینگ ژاپنی، مزدای نارنجی رنگ را یک سوپراسپرت مفهومی تصور می‌کردند.

تویوتا سوپرا

Toyota Supra / تویوتا سوپرا

سوپرا سری کوپه‌های اسپرت و خوش ساخت تویوتا بود که به‌زودی نسل پنچم آن رونمایی خواهد شد. نسل چهارم سوپرا با پیشرانه‌ی پرطرفدار 2JZ امروز به مدلی کمیاب تبدیل شده است. درواقع سوپرا نسل چهارم استاندارد شاید فقط در ژاپن وجود داشته باشد و در کشورهای دیگر باید به‌دنبال پیشرانه‌ی تنها بود. پس از مرخص شدن میتسوبیشی الکلیپس، اوکانر با کمک دار و دسته‌ی تورتو، یک مدل سوپرای نسل چهارم با رنگ نارنجی و  سقف تارگا دست و پا کرد.

اوکانر با این مدل به تعقیب و گزیر و سپس درگ با دوج چلنجر (با تلفظ صحیح انگلیسی داج) مدل ۱۹۷۰ پرقدرت تورتو پرداخت که یکی از صحنه‌های کلاسیک هالیوودی را به همراه داشت. نسل چهارم سوپرا در زمان عرضه حدود ۵۰ هزار دلار قیمت داشت اما امروز در صورت یافتن مدل استاندارد، بیش از ۷۰ هزار دلار و گاهی بالای ۱۰۰ هزار دلار باید پرداخت کرد. تویوتا سوپرا مدل ۱۹۹۳ که توسط پاول واکر در نسخه اول سریع و خشن رانده شد، سال ۲۰۱۵ با قیمت ۱۸۵ هزار دلار به‌فروش رفت.

هوندا/آکورا اینتگرا GS-R

هوندا اینتگرا / Honda Integra

سری سوم هوندا اینتگرا (Integra) که در برخی کشورها با برند آکورا فروخته می‌شد، یکی از مدل‌های ارزان‌قیمت ژاپن بود. مدل GS-R اینتگرا در دو نسخه‌ی کوپه و سدان عرضه شد و طرفدارهای بسیاری پیدا کرد. مدل Type R این خودرو از نظر بسیاری از کارشناسان، بهترین خودروی پرقدرت محور جلوی جهان است. میا تورتو خواهر دومینیک تورتو در نسخه‌ی اول سریع و خشن با مدل ۱۹۹۴ آکورا اینتگرا رانندگی می‌کرد. قیمت پایه‌ی این مدل حدود ۲۰ هزار دلار بود و امروز با ۱۵ هزار دلار می‌توان نسخه‌های مناسب آن را در آمریکا پیدا کرد؛ اما بر اساس نظر کارشناسان، در آینده‌ای نزدیک نسخه‌های تولید محدود این مدل با قیمت بسیار بیشتر معامله می‌شوند.

نیسان 240SX

Nissan 240SX

مدل 240SX در دو نسل نیسان S13 و S14 برای بازار آمریکا تولید شد که همین مورد دلیلی بر قیمت مناسب آن است. مدل ۱۹۹۷ نیسان 240SX در اختیار لتی اورتیز عضو دار و دسته‌ی تورتو بود که البته به‌اندازه‌ی مدل سیلویا S15 مخصوص ژاپن شهرت و مونالیزای نسخه‌ی سوم سریع و خشن موسوم به توکیو دریفت، شهرت ندارد. 240SX بازار آمریکا در زمان عرضه حدود ۲۲ هزار دلار قیمت داشت؛ این مدل امروز به عنوان خودروی دریفت رانندگان آماتور استفاده می‌شود و مدل‌های دست دوم آن به‌راحتی در بازار آمریکا یافت می‌شود. اما مدل استاندارد و دست نخورده‌ی 240SX تقریباً انگشت شمارند و در صورت حفظ، در آینده ارزش کلکسیونی پیدا خواهند کرد.

Mitsubishi Eclipse

در پایان این مطلب باید به مجموعه‌ای دیگر از خودروهای ژاپنی فیلم‌های سریع و خشن اشاره کنیم که هنوز طرفداران زیادی در جهان دارند و نمایانگر خودروهای اسپرت ژاپنی هستند.

  • میتسوبیشی اکلیپس
  • هوندا سیویک
  • هوندا S2000
  • میتسوبیشی لنسر ایوولوشن
  • نیسان 350Z
  • مزدا RX-8
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات