آشنایی با محمد حسین امینی یکتا، طراح جوان مرسدس بنز

دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
تازه‌ترین نام ایرانی، در میان بزرگان صنعت خودروی دنیا، محمد حسین امینی یکتا است که با وجود سن کم، به استخدام تیم طراحی گروه دایملر درآمده است.
تبلیغات

یکی از جوانان خلاق کشورمان محمد حسین امینی یکتا است که با طرح‌های فوق‌العاده زیبای خود برای شرکت مرسدس بنز، توانست نام خود را در زمره بهترین طراحان خودرو جهان ماندگار کند. او ۳۲ ساله، متولد تهران و دانش‌آموخته‌ی طراحی صنعتی خودرو از دانشگاه میلان ایتالیا است. تز پایان‌نامه‌ی او، طرحی با مشخصات لامبورگینی به نام گانادور بود که علاوه بر کسب جوایز مختلف، شهرت زیادی به دست آورد و پای امینی یکتا را به تیم طراحی دایملر باز کرد. از نمونه کارهای اخیر او برای مرسدس بنز، می‌توان به کامیون مفهومی اوربان ای‌تراک (Urban etruck) و مدل مفهومی ویژن ون اشاره کرد که اعتبار خاصی برای او فراهم کرد. محمد حسین امینی یکتا، روز گذشته در کنار آخرین دستاورد طراحی خود، اسمارت ویژن EQ ایستاد و مورد تحسین کارشناسان قرار گرفت.

Mohammad Hossein Amini Yekta

بعد از کوروش منصوری، آرش فربد، هرمیداس اتابکی، فریس رضوانی، نادر فقیه‌زاده و سید جواد غفاریان، حالا نام امینی یکتا در خودروسازی جهان مطرح شده است. علاوه بر این چهره‌های مشهور، مهندسان و طراحان بسیاری با ملیت ایرانی در برندهای مطرح دنیا، از جمله رنو، بی‌ام‌و، جنرال موتورز، هیوندای و کیا، مشغول به کار هستند. آنچه امینی یکتا را، بر سر زبان‌ها انداخته است، حضور پررنگ او در طراحی سه محصول کاملا متفاوت مرسدس بنز است که در کلاس بدنه‌ی کامیون تجاری، ون و مینی شهری قرار دارند. با توجه به حضور این جوان ایرانی در کنفرانس‌های خبری رونمائی از خودروهای مذکور، می‌توان اطمینان داشت که امینی یکتا، طراح ارشد این محصولات بوده است.

اسمارت ویژن EQ محمد حسین امینی یکتا

دو روز پیش، مدل مفهومی و جدید اسمارت با نام ویژه EQ رونمائی شد و بار دیگر، امینی یکتا در جمع خبرنگاران حاضر شد تا دگرگونی در طراحی نسل آینده‌ی خودروهای کوچک شهری دایلمر را تأیید کند. با این حساب، طراح ایرانی دایملر را می‌توان عضو ثابت و سطح بالای تیم طراحی دایلمر دانست که زیر نظر گوردون واگنر (مدیر ارشد طراحی مرسدس بنز و گروه دایملر AG) فعالیت می‌کند.

05tt

با جستجوی نام محمد حسین امینی یکتا، به شرکت طراحی خودروی سیوان می‌رسیم که توسط سایت‌های غیر تخصصی خودروی ایران، ساوین گفته شده است. این شرکت، حدود ۱۰ سال پیش با همکاری امینی یکتا و علیرضا محمدزاده شکل گرفت و نمونه‌هایی از سمند آمبولانس و سمند سواری ارائه داد که هیچ‌کدام به خط تولید نرسیدند. یکی از مشهورترین طرح‌های این گروه، تغییر چهره‌ی مینی‌بوس بنز 0309 بود که مورد توجه رسانه‌های خودرویی خارج از ایران قرار گرفت. در نهایت، همکاری گروه طراحی خودروی سیوان با مراکز علمی معتبر ایران، مثل دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران هم به نتیجه‌ی خاصی نرسید تا محمد حسین امینی یکتا، سر از میلان و دانشگاه طراحی خودروی این شهر، درآورد.

Mohammad Hossein Amini Yekta

امینی یکتا، با طرح پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد خود به شهرت رسید. لامبورگینی گانادور، تلفیقی از طرح مفهومی لانچیا استراتوس HF ZERO با نمونه‌های مدرن لامبورگینی بود که زیر نظر این برند انجام شد. تحصیل امینی یکتا در دانشگاه مشهور Scuola Politecnica di Design که به مدرسه طراحی SPD مشهور است، تأثیر زیادی بر ذهن خلاق او داشت و منجر به شکوفایی ایده‌های او شد.

Mohammad Hossein Amini Yekta

امینی درباره‌ی طراحی گانادور می‌گوید:

ایده‌ی ساده‌ای داشتیم. طرح یک سوپراسپرت که ویژگی‌های خاص لامبورگینی را حفظ کند و در عین حال، به دور از پیچیدگی‌های خودروهای مدرن امروزی، با سادگی همراه باشد. با این هدف، از یک خط بدنه‌ی قدرتمند در پیرامون خودرو استفاده کردیم که حالتی تهاجمی تداعی می‌کند و نوعی تقارن، بین بخش بالایی و پایینی، پدید می‌آورد. گویی که یک مرد عضلانی، کت و شلوار رسمی تاکسیدو به تن کرده باشد.
Mohammad Hossein Amini Yekta

امینی یکتا، پس از طراحی گانادور، مورد توجه مرسدس بنز قرار گرفت و از سوی این برند، دعوت به کار شد. اولین خودروی مفهومی مرسدس بنز که نام امینی یکتا در میان طراحان اصلی آن دیده شد، ون ویژن بود که سال ۲۰۱۶ به نمایش عمومی درآمد. این مدل، باتری‌های ۷۵ کیلووات ساعت داشت و می‌توانست با هر شارژ کامل، حدود ۲۷۰ کیلومتر بپیماید. در این پروژه، شرکت پهپادسازی ماترنت (Matternet) نیز حضور داشت و با ارائه‌ی دو دستگاه کوادکوپتر (پهپادی با ۴ ملخ) که روی سقف ون ویژن قرار می‌گرفت، آینده‌ی مراسلات پستی را در کنار مرسدس بنز، شبیه‌سازی کرد. از دیگر نکات جالب در ون ویژن، استفاده از جوی‌استیک به‌جای فرمان برای هدایت خودرو بود.

Mohammad Hossein Amini Yekta

دومین طرح امینی که در گروه دایملر به بار نشست، منجر به تولید تک‌نمونه‌ی مفهومی Urban eTruck به معنی کامیون شهری الکتریکی شد. این محصول، علاوه بر سادگی در طراحی که به ادعای مرسدس بنز، کاربردی و جذاب است؛ آیرودینامیک بالایی دارد و می‌تواند به لطف جلوپنجره‌ی مدرن، هوای مورد نیاز برای خنک کردن پیشرانه‌ی برقی را تأمین کند. کامیون مفهومی مرسدس، برای طی مسافت تا ۲۰۰ کیلومتر با هر بار شارژ باتری‌های ۲۱۲ کیلووات ساعت، به همراه قدرتی در حدود ۳۰۰ اسب بخار، طراحی شده بود تا نمونه‌ای از محصولات تجاری مرسدس بنز برای سال ۲۰۲۵ باشد.

Mohammad Hossein Amini Yekta

آخرین شاهکار امینی یکتا، خودرویی کوچک در کلاس شهری (City Car) است که دو روز پیش، معرفی شد. این مدل مفهومی، آینده‌ی محصولات در برند اسمارت را نشان می‌دهد. هرچند که فناوری‌های استفاده‌شده در اسمارت ویژن EQ تا سال‌های آینده‌ی دست‌یافتنی نخواهند بود، ظاهر آن مورد قبول کارشناسان قرار گرفته است و احتمالا در مدل‌های جدید اسمارت، تأثیر زیادی می‌گذارد. خلاقیت امینی یکتا، در فرم طراحی اسمارت، به دلیل درهایی که رو به بالا و از روی چرخ، باز می‌شوند مورد تحسین قرار گرفته است.

در پایان این مطلب می‌توانید، از تماشای تیزرهای رسمی سه محصول مفهومی مرسدس بنز لذت ببرید و با خلاقیت‌های محمد حسین امینی یکتا آشنا شوید.

کانسپت اسمارت Vision EQ ForTwo
کانسپت اسمارت Vision EQ ForTwo
کانسپت اسمارت Vision EQ ForTwo
کانسپت اسمارت Vision EQ ForTwo
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات