هایپرلوپ وان به پایان راه رسید؛ استارتاپ بلندپروازانه مدیر ایرانی

جمعه ۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
مطالعه 2 دقیقه
سیستم هایپرلوپ وان در ورودی تونل از نمای جلو
استارتاپ هایپرلوپ وان که توسط شروین پیشه‌ور بنیان‌گذاری شد و در پی متحول‌سازی صنعت حمل‌و‌نقل بود، تعطیل می‌شود.
تبلیغات

هایپرلوپ وان (Hyperloop One)، استارتاپ آینده‌نگری که در پی متحول‌سازی صنعت حمل‌و‌نقل بود، تعطیل می‌شود. این استارتاپ در پی تولید سیستمی بود که کپسول‌هایی شبیه قطار را ازطریق لوله‌هایی عظیم با سرعت مشابه هواپیما انتقال دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هایپرلوپ وان در حال فروش دارایی‌ها، بستن دفاتر کاری و اخراج کارمندان است. فعالیت این استارتاپ به‌صورت رسمی در پایان سال جاری میلادی متوقف خواهد شد. در آن زمان قرار است تمامی دارایی‌های معنوی هایپرلوپ وان در دسترس شرکت DP World قرار بگیرند.

هایپرلوپ وان در سال ۲۰۱۴ توسط شروین پیشه‌ور (کارآفرین ایرانی-آمریکایی) و بروگان بام‌بروگان بنیان‌گذاری شد و توانست ۴۵۰ میلیون دلار سرمایه‌ی خطرپذیر و یک‌سری سرمایه‌گذاری دیگر دریافت کند.

بام‌بروگان در سال ۲۰۱۷ به دلیل ادعاهای مربوط‌به آزار و اذیت و خرابکاری، با هایپرلوپ وان توافق کرد و از این شرکت جدا شد. یک سال بعد، شروین پیشه‌ور در بحبوحه‌ی اتهامات تجاوز جنسی و رفتارهای نامناسب در محل کار، اخراج شد.

همچنان تعداد کمی از استارتاپ‌ها مشغول ساخت هایپرلوپ (اَبَرچنبر) هستند، اما تعطیلی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های این حوزه نشان می‌دهد که باید تا حد زیادی با رؤیاپردازی درباره‌ی این سیستم حمل‌و‌نقل خداحافظی کنیم.

ایده‌ی هایپرلوپ نخستین‌بار در سال ۱۹۰۴ مطرح شد، اما این ایلان ماسک بود که در سال ۲۰۱۳ با نوشتن مقاله‌ای اعلام کرد که می‌خواهد آن را اجرایی کند.

ایلان ماسک در آن زمان گفت کپسول‌های آلومینیومی آیرودینامیک پر از مسافر را می‌توان ازطریق لوله‌های تقریبا بدون هوا با سرعت حداکثر ۷۶۰ مایل‌برساعت (۱٬۲۲۳ کیلومتربرساعت) انتقال داد. این لوله‌ها یا روی یک‌سری ستون محکم یا در زیرزمین ساخته می‌شوند و امکان وصل‌کردن بخش‌های مختلف یک شهر یا دو شهر را فراهم می‌کنند.

ایلان ماسک سیستم هایپرلوپ را «حالت پنجم حمل‌و‌نقل» نامید و گفت که هایپرلوپ می‌تواند نحوه‌ی زندگی، کار، تجارت و مسافرت را متحول کند. ماسک سناریویی هیجان‌انگیز نیز مطرح کرد: به گفته‌ی او به‌لطف هایپرلوپ می‌توان فاصله‌ی لس آنجلس تا سان فرانسیسکو را در ۳۰ دقیقه طی کرد.

شرکت ویرجین هایپرلوپ در ابتدا با نام Hyperloop Technologies بنیان‌گذاری شد و در سال ۲۰۱۶ شاهد تغییر نام آن به هایپرلوپ وان بودیم. چند سال بعد، بار دیگر نام این شرکت تغییر کرد (این بار به Virgin Hyperloop One).

اولین و تنها آزمایش هایپرلوپ وان در سال ۲۰۲۰ در نوادای آمریکا انجام شد. در آن آزمایش، سیستم حمل‌و‌نقل به سرعت تنها ۱۰۰ مایل‌برساعت (۱۶۰ کیلومتربرساعت) رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات