مایکروسافت شاخ غول‌ها را شکست؛ اکتیویژن، عضو جدید خانواده ایکس‌باکس

جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
مطالعه 3 دقیقه
ساتیا نادلا / Satya Nadella مدیرعامل مایکروسافت در میان جمعیت
مایکروسافت ساعاتی پس از دریافت مجوز از سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا، قرارداد پرحاشیه‌ی اکتیویژن را منعقد کرد.
تبلیغات

مایکروسافت پس از کش و قوس فراوان، سرانجام قرارداد ۶۸٫۷ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد (ناشر بازی‌های محبوب Call of Duty و World of Warcraft و Diablo) را نهایی کرد. تصاحب اکتیویژن ۲۰ ماه طول کشید، چون مایکروسافت در این مسیر با مخالفت سازمان‌های قدرتمند رگولاتوری در سراسر دنیا مواجه شده بود.

قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن در حالی بسته می‌شود که سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA) صبح امروز پس از مدت‌ها مخالفت، به ردموندی‌ها چراغ سبز نشان داد. مایکروسافت مدتی پیش موفق شده بود ازطریق دادگاه، جلوی مخالفت کمیسیون فدرال تجارت آمریکا (FTC) را نیز بگیرد. غول آمریکایی صنعت فناوری برای جلب نظر رگولاتوری بریتانیا، مجبور شد ساختار قرارداد را اصلاح کند.

فیل اسپنسر / Phil Spencer مدیرعامل ایکس باکس واحد گیمینگ مایکروسافت
پیوستن اکتیویژن به مایکروسافت، جایگاه فیل اسپنسر را به‌عنوان یکی از قدرتمندترین مدیران صنعت بازی تحکیم می‌کند

فیل اسپنسر، رئیس ایکس‌باکس، در بیانیه‌‌ی مطبوعاتی مایکروسافت به اکتیویژن به‌عنوان عضو جدید خانواده‌ی بزرگ این شرکت خوشامد گفت: «به‌عنوان تیمی واحد، ما یاد خواهیم گرفت و نوآوری خلق خواهیم کرد.»

قرارداد ۶۸٫۷ میلیارد دلاری اکتیویژن، بزرگ‌ترین تصاحب شرکتی در تاریخ فعالیت مایکروسافت محسوب می‌شود. این برند در سال ۲۰۱۶ با پرداخت ۲۶ میلیارد دلار لینکدین را خرید و در سال ۲۰۲۱ با ۷٫۵ میلیارد دلار سراغ خرید بتسدا رفت.

تحلیلگران می‌گویند تصاحب اکتیویژن بلیزارد، جدی‌ترین و بزرگ‌ترین قدم روبه‌جلوی مایکروسافت برای حضور پررنگ‌تر در صنعت بازی است. مایکروسافت اوایل سال ۲۰۲۲ به‌هنگام رسانه‌ای‌کردن توافق اولیه با اکتیویژن گفته بود که اگر قرارداد منعقد شود، از لحاظ درآمد، به سومین شرکت بزرگت صنعت بازی تبدیل خواهد شد. تنسنت و سونی بالاتر از مایکروسافت قرار می‌گیرد.

تبدیل‌شدن اکتیویژن بلیزارد به زیرمجموعه‌ی مایکروسافت بدین معنی است که ردموندی‌ها افزون‌بر استودیوهای بازی‌ ایکس‌باکس (Xbox Game Studios) بیش‌از ۹ استودیوی بازی‌سازی جدید در اختیار دارند. این شرکت همچنین صاحب چندین استودیوی سازنده‌ی بازی موبایل در بیش از ۱۱ ناحیه‌ی مختلف می‌شود. با منعقدشدن قرارداد، بیش‌از ۸٬۵۰۰ کارمند اکتیویژن به مایکروسافت منتقل می‌شوند تا این شرکت یکی از بزرگ‌ترین ناشران بازی در سراسر دنیا لقب بگیرد.

بابی کوتیک، مدیرعامل اکتیویژن، تا پایان سال ۲۰۲۳ یعنی زمانی که کارهای حقوقی به پایان برسند، سِمتش را حفظ می‌کند؛ او در این مدت گزارش کارش را مستقیما برای فیل اسپنسر ارسال خواهد کرد. کوتیک امروز در ایمیلی خطاب به کارمندان اکتیویژن گفت که همواره حامی قرارداد ۶۸٫۷ میلیارد دلاری با مایکروسافت بوده است.

تصاحب اکتیویژن بلیزارد، مسیری بسیار پرچالش برای مایکروسافت بود. سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا در ابتدا علیه این قرارداد موضع گرفت، اما پس از انتقال حق استریم بازی‌های اکتیویژن به شرکت یوبی‌سافت، نگرانی‌های بریتانیا رفع شد. قبل از بریتانیا، کمیسیون فدرال تجارت آمریکا با شکایت از مایکروسافت تلاش کرده بود جلوی بسته‌شدن قرارداد را بگیرد.

با اضافه‌شدن اکتیویژن به زیرمجموعه‌ی مایکروسافت، اکنون ردموندی‌ها می‌توانند سرویس ایکس‌باکس گیم پس را بسیار غنی‌تر کنند. اکتیویژن تأیید کرده است که بازی‌های سری Call of Duty از سال ۲۰۲۴ وارد گیم پس خواهند شد. تحلیلگران می‌گویند تغییرات گیم پس روی قیمت کنسول بازی ایکس باکس سری ایکس و قیمت ایکس باکس سری اس اثر نخواهد گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات