زاکربرگ در دادگاه از متا دربرابر اتهام انحصارگرایی دفاع کرد

چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مارک زاکربرگ مدیرعامل متا با کت شلوار آبی در روز روشن
مارک زاکربرگ در دادگاهی با محوریت پرونده‌ی متا و کمیسیون فدرال تجارت آمریکا حضور پیدا کرد تا از شرکتش دفاع کند.
تبلیغات

به‌گزارش تک‌کرانچ، مارک زاکربرگ، مدیرعامل و بنیان‌گذار متا (فیسبوک سابق)، روز گذشته در دادگاه حاضر شد تا در جلسه‌ی استماع پرونده‌ای شهادت دهد که با محوریت فروش شرکت Within به متا تشکیل شد‌. Within شرکتی در حوزه‌ی واقعیت مجازی است که به‌عنوان سازنده‌ی اپلیکیشن تناسب‌اندام Supernatural شناخته می‌شود. کمیسیون فدرال تجارت آمریکا چند ماه پیش با شکایت از متا تلاش کرد از فروش آن Within جلوگیری کند. به‌ادعای این کمیسیون، قرارداد متا و Within ضدرقابتی است.

جلسه‌ی استماع پرونده‌ی کمیسیون FTC در حالی برگزار می‌شود که متا دوران پرتنشی را سپری می‌کند. این شرکت هم‌زمان با رؤیاپردازی درباره‌ی متاورس، با افت شدید ارزش سهام دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. متا برای مدیریت هزینه‌ها مجبور شد ۱۳ درصد از نیروی کار خود (معادل ۱۱٬۰۰۰ نفر) را تعدیل کند.

کمیسیون فدرال تجارت می‌گوید متا به‌جای رقابت سالم ترجیح می‌دهد با پول خودش را به بالاترین بخش بازار برساند

پروژه‌ی واقعیت مجازی متا که منابع اصلی این شرکت را ازآنِ خود کرده است، در هر فصل میلیاردها دلار ضرردهی می‌کند. سهام‌داران متا به‌دفعات نگرانی‌شان را از شرایط این شرکت ابراز کرده‌اند. این در حالی است که زاکربرگ همچنان تأکید ویژه‌ای روی متاورس می‌کند و می‌گوید بودجه‌ی این پروژه در سال آینده افزایش پیدا ‌می‌کند.

حین برگزاری جلسه‌ی هفت‌روزه‌ی دادگاه، یکی از شاهدان FTC گفت اپلیکیشن‌های حوزه‌ی تناسب‌اندام رکنی حیاتی برای تسلط بر واقعیت مجازی محسوب می‌شوند. او افزود که زاکربرگ برای عملی‌کردن خرید Within شب‌ها خواب ندارد. کمیسیون فدرال تجارت می‌گوید اپلیکیشن Supernatural رقیبی مستقیم برای Beat Saber است.

در سال ۲۰۱۹، متا شرکت Beat Games، توسعه‌دهنده‌ی Beat Saber را خرید. حتی آکیولس، شرکت سخت‌افزاری مسئول هدست‌های پرچم‌دار Meta Quest، در سال ۲۰۱۴ با قراردادی دو‌میلیارد‌دلاری به زیرمجموعه‌ی متا اضافه شد. مفاد قرارداد بین متا و Beat Games هرگز اعلام نشد و این گفته برای قراردادی که متا به‌دنبال امضا‌کردن با Within است، نیز صدق می‌کند.

کمیسیون فدرال تجارت می‌گوید متا به‌جای رقابت سالم، ترجیح می‌دهد با پول خودش را به بالاترین نقطه‌ی بازار برساند و این اقدام ناقض قوانین ضدانحصار است. این کمیسیون می‌گوید متا همین حالا اپلیکیشن تناسب‌اندام محبوبی دارد و به‌جای خرید Supernatural، باید با آن رقابت کند. در جلسه‌ی دادگاه، وکلای کمیسیون فدرال تجارت ایمیل‌هایی را منتشر کردند که در سال ۲۰۲۱ و قبل از تغییر نام فیسبوک به متا رد‌وبدل شده بود. در آن ایمیل‌ها، توصیه شده بود همکاری بین Beat Saber و Peloton شکل بگیرد.

زاکربرگ می‌گوید این ایده در سال ۲۰۲۱ امیدبخش بود، چون در آن دوران متا پول کافی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی تناسب اندام داشت، اما در نهایت این شرکت تصمیم گرفت سراغ خرید Within برود. به گفته‌ی زاکربرگ، در شرایط فعلی همکاری بین Saber و Peloton غیرممکن است چون متا در حال حاضر وضعیت اقتصادی بدتری نسبت‌به سال گذشته دارد. زاکربرگ اپل (و قابلیت‌های حریم خصوصی آیفون) را یکی از عوامل افت درآمدهای متا اعلام کرد.

مارک زاکربرگ گفت اپلیکیشن‌های تناسب‌اندام اولویت اول او برای حضور در دنیای واقعیت مجازی نیستند؛ بلکه متا ترجیح می‌دهد روی سرویس‌های اجتماعی و گیمینگ و خدماتی برای افزایش بهره‌وری مانور دهد. متا هنگام معرفی Quest Pro، این هدست را دستگاهی قدرتمند برای دورکاری خطاب کرد. متا در تلاش بود قرارداد خرید Within را تا پیش از فرارسیدن سال ۲۰۲۳ منعقد کند؛ بااین‌حال، اسناد دادگاه نشان می‌دهند عملی‌کردن این کار تا ۳۱ ژانویه‌ی ۲۰۲۳ (۱۱ بهمن ۱۴۰۱) به‌تعویق افتاده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات