احتمال فروش سهام انویدیا توسط سافت بانک

چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
ارزش سهام انویدیا در ماه‌های اخیر ۴۸درصد افت کرده؛ اما نه به‌دلیل رکود بازار رمزارزها، بلکه به‌دلیل کاهش تقاضای تراشه‌های استخراج رمزارز.
تبلیغات

قیمت سهام انویدیا از ماه اکتبر سال جاری ۴۸درصد کاهش داشته و شایعه شده سافت‌بانک قصد دارد سهم ۴.۹درصدی خودش را از این شرکت پیشرو در زمینه‌ی تولید تراشه‌های گرافیکی بفروشد. بلومبرگ در گزارشی از منبعی ناشناس نوشته احتمالا سافت‌بانک تمام سهام یا بخشی از سهام سه‌میلیارددلاری خود از انویدیا را اوایل سال آینده خواهد فروخت. شایان ذکر است این شرکت سال گذشته مقدار درخورتوجهی از سهام انویدیا را خریده بود.

فروردین سال گذشته، سافت‌بانک ژاپن سهام انویدیا، یکی از شرکت‌های فناوری بزرگ آمریکا را خرید و سپس آن را به صندوق بین‌المللی خود اضافه کرد. این صندوق وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری است و هدف آن رسیدن به ارزش صدمیلیارد دلار تعیین شده است. سافت‌بانک با خرید این مقدار از سهام انویدیا به چهارمین سهام‌دار بزرگ این شرکت تبدیل شد.

تراشه‌های گرافیکی انویدیا در صنعت بازی بسیار محبوب هستند و حالا این شرکت بازار جدیدی میان کاربران خانگی استخراج‌کننده‌ی ارزهای دیجیتال پیدا کرده که قصد دارند با توسعه و بهبود دستگاه‌های استخراج، منابع درآمد تازه‌ای برای خود ایجاد کنند.

انویدیا / nvidia

دلیل افت ارزش سهام انویدیا کاهش قیمت رمزارز نیست

در مرداد سال جاری، انویدیا به‌دلیل افت ارزش رمزارزها تمرکز خود را در این بازار کاهش داد؛ اما CCN با مقایسه‌ی سودمندی شرکت‌های رقیب مانند Bitmain در همان بازه‌ی زمانی این استدلال را به‌عنوان دلیلی پذیرفتنی برای ترک انویدیا از بازار رمزارزها رد کرد.  

دلیل اصلی افت ارزش سهام انویدیا به افت ارزش رمزارزها ارتباطی ندارد؛ بلکه دلیل اصلی آن کاهش تقاضا برای واحد پردازنده‌های گرافیکی (GPU) تراشه‌های استخراج رمزارز است. تراشه‌ها و ماشین‌ مدارهای مجتمع با کاربرد خاص، به‌دلیل کارایی مناسب عملکرد بهتری در بازار داشتند و به‌طور هدفمند برای استخراج رمزارز طراحی شده بودند.

هنگام خروج انویدیا از بازار، تقاضا برای تجهیزات استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده فراوان بود و رقبایی مانند کانان (Canaan) و بیت‌مین (Bitmain) و سامسونگ متوجه ظرفیت این بازار شدند. تقاضا برای این ماشین‌های تخصصی به‌واسطه‌ی عملیات استخراج رمزارز زیاد و کارآمدی استخراج‌کننده‌های خانگی و کوچک افزایش یافته بود. کالت کرس، مدیرمالی انویدیا، در مرداد سال جاری گفت:

با اینکه پیش‌بینی می‌کردیم رمزارزها آینده‌ی درخشانی در سال‌های پیش رو داشته باشند؛ اما درحال‌حاضر هیچ برنامه‌ای برای مشارکت در این زمینه نداریم.

جیم کرامر، تحلیل‌گر CNBC، توضیحات بیشتری درباره‌ی بروز مشکلات ناگهانی انویدیا ارائه داد:

انویدیا هنوزهم بهترین تراشه‌های گرافیکی را می‌سازد که قدرت آن‌ها بسیار بیشتر از ریزپردازنده‌های سنّتی است. ای‌ام‌دی در زمینه‌ی مرکز داده عملکرد خوبی دارد و اینتل در بخش وسایل نقلیه‌ی خودران به رقیب خوبی تبدیل شده؛ اما انویدیا همچنان در بسیاری از موارد پیشتاز است. گمان می‌کنم این شرکت در پیش‌بینی‌های خود مرتکب اشتباه شده است.
nvidia GeForce4

با اینکه سهام انویدیا افت پیدا کرده؛ اما هنوزهم بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی کارت گرافیکی مخصوص بازی است. با‌این‌حال، می‌توان بخشی از دلیل افت ارزش سهام آن را کاهش تقاضا برای تراشه‌های صنعت بازی دانست. در سه‌ماهه‌ی سوم سال، عرضه‌ی تراشه‌های صنعت بازی به بازار بسیار زیاد بود، درنتیجه، شرکت عرضه‌ی خود را کاهش داد و پیش‌بینی چشم‌اندازهای سه‌ماهه‌ی چهارم را کاهش داد. تحلیل‌گران معتقدند بعد از این کار میزان درآمد شرکت در پنج سال آینده و هرسال به‌اندازه‌ی ۱۵درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر سافت‌بانک سهام انویدیا را بفروشد، بازهم سه‌میلیارد دلار درآمد به‌دست خواهد آورد. افزون‌براین، به‌دلیل ماهیت معامله‌ی کولار نهایتا از کاهش بیشتر ارزش سهام این شرکت جلوگیری خواهد شد. انویدیا همچنین به‌تازگی شایعه‌ی شرکت در تأمین مالی پیش از عرضه‌ی عمومی Bitmain را نیز رد کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات