افزایش بهره وری هنگام کار از خانه

پنج‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
کار کردن از منزل تأثیر خوبی روی روحیه می‌گذارد و بهره‌وری را افزایش می‌دهد اما در شرایطی که زمان و عوامل حواس پرتی به درستی مدیریت شوند.
تبلیغات

طبق تحقیقات انجمن مدیریت منابع انسانی، ساعات کاری انعطاف‌پذیر یکی از تأثیرگذارترین شرایط برای جذب استعدادها به محیط کار است. کار کردن از منزل مزایای زیادی برای کارمندان دارد و تأثیر خوبی روی روحیه‌ی آن‌ها می‌گذارد. با این حال محیط خانه مانند محیط کار نیست و عوامل زیادی منجر به عدم تمرکز و حواس‌پرتی می‌شود.

تحقیقات Porch، وب‌سایتی برای معرفی خدمات منزل نشان می‌دهد تلویزیون یکی از بزرگ‌ترین حواس‌پرتی‌ها هنگام کار کردن از منزل است و ۷۶.۱ درصد افراد دورکار هنگام کار از منزل، تلویزیون را روشن می‌کنند. عامل بعدی حواس‌پرتی رسیدگی به امور شخصی است، ۶۴.۶ درصد کارمندان دورکار هنگام کار قبض‌ها را پرداخت می‌کنند یا با خرید اینترنتی سرگرم می‌شوند. کارهای دیگر مانند دوش گرفتن، خرید کردن، ورزش کردن و رفتن به کافی‌شاپ در دسته‌ی سوم عوامل حواس‌پرتی هستند و ۲۷.۶ درصد افراد دورکار با انجام این کارها از وظایف اصلی دور می‌مانند.

بسیاری از کارمندان دورکار با انجام چنین کارهایی تمرکز خود را هنگام کار از دست می‌دهند اما درنهایت بهره‌وری بالایی دارند. کریس لویس، مدیر پروژه‌ی Porch می‌گوید:

زمانی که افراد تنها هستند تمایل بیشتری به استراحت کردن دارند و بعد از استراحت و زمانی که به آرامش ذهنی می‌رسند، انرژی کافی برای انجام کارها در طول روز را پیدا می‌کنند.

با این حال حواس‌پرتی‌ها گاهی اوقات مضر هستند و بهره‌وری را کاهش می‌دهند. افرادی که توانایی خرید کردن، ملاقات با دوستان در کافی‌شاپ و ورزش در باشگاه را دارند و در عین حال تمام کارهایشان را انجام می‌دهند، انعطاف‌پذیر هستند. اما کسانی که نمی‌توانند به علت فعالیت‌های شخصی، کارهایشان را تمام کنند به برنامه‌ریزی بهتری احتیاج دارند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی بیشتر کارهایی می‌پردازیم که هنگام کار از منزل میزان بهره‌وری را افزایش می‌دهند.

Freelance

۱- تعیین ساعات مشخص برای کار

کار انعطاف‌پذیر برابر است با ساعات کاری انعطاف‌پذیر، اما اگر احساس می‌کنید عملکرد خوبی ندارید باید شرایطی فراهم کرده و دفتر خانگی خود را مانند یک دفتر اداری طراحی کنید و ساعات مشخصی برای کار داشته باشید.

برای خودتان یک قرارداد تنظیم کنید. مثلا بگوید ساعات کاری من از هشت صبح شروع می‌شود و پنج بعدازظهر تمام می‌شود و یک ساعت برای ناهار در نظر گرفته خواهد شد. تعیین مرز میزان بهره‌وری را به شدت بالا می‌برد.

همچنین تصمیم بگیرید رسیدگی به کدام حواس‌پرتی‌ها در طول ساعت کاری مجاز است. به‌عنوان مثال می‌توانید در ساعت ناهار به کارهای مربوط به شستن لباس رسیدگی کنید. یا در قراردادی که با خودتان بسته‌اید، ملاقات با دکتر در طول ساعات کاری را مجاز بدانید اما وقت آرایشگاه را به ساعات غیر کاری موکول کنید. با خودتان روراست باشید و عواملی که باعث حواس‌پرتی هستند را در ساعات غیر کاری انجام دهید.

۲- حواس‌پرتی‌ها را مدیریت کنید

اینکه از خانه کار می‌کنید یا در دفتر شرکت حضور دارید چندان مهم نیست؛ مهم این است که همه‌ی ما علاقه‌ی زیادی به دنبال کردن عوامل حواس‌پرتی داریم. محیطی که در آن هستیم روی تمرکز ما تأثیر می‌گذارد و معمولا هر ۳۰ ثانیه تا ۱۲۰ ثانیه از موضوعی به موضوعی دیگر توجه می‌کنیم. ما به حواس‌پرتی عادت کرده‌ایم و فارغ از اینکه در چه محیطی هستیم، از این موضوع رنج می‌بریم.

راه حل چنین مشکلی، مدیریت توجه است. یعنی باید تمرکز کنیم، ذهن‌آگاهی داشته باشیم، در هر زمان یک کار انجام دهیم و در زمان حال حضور داشته باشیم. مدیریت توجه یعنی یاد بگیریم تمرکز خود را مدیریت کرده و از انحراف جلوگیری کنیم.

اولین گام این است محیطی که در آن حضور داریم را کنترل کرده و مرزهای مشخصی تعیین کنیم. اگر افراد دیگری هم در منزل حضور دارند به آن‌ها بگویید چه ساعاتی نمی‌خواهید حواستان را پرت کنند. حد و حدود خود را تعیین کنید؛ تا زمانی که شما به مرزهای خود احترام می‌گذارید دیگران نیز به آن‌ها احترام می‌گذارند.

راه حل دیگر این است که فهرستی از بدترین حواس‌پرتی‌ها درست کرده و قوانینی برای مدیریت آن‌ها تعیین کنید. تا زمانی که به توافق‌نامه‌ی خود پایبند باشید و مرزها را رعایت کنید، بهره‌وری و موفقیت بیشتری خواهید داشت.

داشتن دیسیپلین یا انضباط یعنی از ضعف‌های خود آگاهی دارید و می‌دانید چه کارهایی را باید در طول روز انجام داده و از انجام چه کارهایی خودداری کنید. به‌عنوان مثال اگر نمی‌توانید در برابر وسوسه‌ی روشن کردن تلویزیون مقاومت کنید، کنترل آن را در کشوی کمدی در یک اتاق دیگر قرار دهید. اگر دوست دارید در طول روز کمی چرت بزنید، تخت خود را بعد از خواب شبانه مرتب کنید و به خودتان بگویید نباید استراحت کنید. حتی می‌توانید یادداشت‌هایی مانند «در طول ساعت کاری تلویزیون تماشا نکن» یا «در طول ساعت کاری چرت نزن» تهیه کنید و توافق‌نامه‌ای که با خودتان دارید را دائم یادآوری کنید.

freelance

۳- تکنولوژی را مدیریت کنید

تکنولوژی یکی دیگر از عواملی است که باید کنترل شود. هرقدر بیشتر اجازه دهیم تکنولوژی حواسمان را پرت کند، میزان انتظارمان نیز افزایش پیدا کرده و درنهایت تمرکز ما را از بین می‌برد.

چک کردن ایمیل‌ها را کنار بگذارید و در حالت آفلاین کار کنید. موبایل خود را بی‌صدا کرده و شبکه‌های اجتماعی را چک نکنید. در هر لحظه روی انجام یک کار تمرکز کنید. تایمری تنظیم کنید تا هر کاری را نهایتا بین ۲۰ تا ۴۵ دقیقه انجام دهید. بعد از این مدت کمی استراحت کرده و موبایل خود را چک کنید تا بتوانید دوباره تمرکز کنید.

۴- برای استراحت زمان‌بندی داشته باشید

بهترین روش کار این است که در هر زمان روی انجام یک کار تمرکز کرده و بعد از آن کمی استراحت کنید. همچنین فراموش نکنید نوع فعالیتی که هنگام استراحت انتخاب می‌کنید باید از کارتان متمایز باشد. به‌عنوان مثال اگر نویسنده هستید در اوقات فراغت مشغول خواندن نشوید زیرا مغزتان به اندازه‌ی کافی استراحت نمی‌کند. درعوض کمی پیاده‌روی کنید، لباس‌هایتان را بشویید یا خانه را تمیز کنید. انجام این کارها میزان اکسیژن مغز و درنتیجه هوشیاری را افزایش می‌دهد.

همه‌ی انسان‌ها یک اندازه زمان در اختیار دارند و باید مدیریت دقیقی روی عوامل حواس‌پرتی داشته باشند تا بتوانند بهره‌وری خود را افزایش دهند. مدیریت تمرکز مهم‌تر از مدیریت زمان است و هر شخص باید راه حل مناسبی برای آن پیدا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات