استراتژی کسب و کار خود را با این سه روش متحول کنید

پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
استراتژی کسب و کار یکی از مهم‌ترین برنامه‌ریزی‌های شرکت‌ها است. این سند سازمانی همیشه قابلیت و نیاز به نوسازی و تغییر و تحول دارد.
تبلیغات

تغییر و تحول در استراتژی کسب و کار، مانند تغییر دکوراسیون خانه و محل کار است که نیاز آن در دوره‌های زمانی مختلف حس می‌شود. همان‌طور که طراحان دکوراسیون و مردم معمولی در تغییر طراحی داخلی، روند کلی را حفظ می‌کنند، مدیران کسب‌وکار نیز باید در کنار تغییرات جزئی برای بهبود وضعیت، کلیت استراتژی کسب‌وکار خود را حفظ کنند. به‌طور کلی آن‌ها باید تغییراتی در استراتژی ایجاد کنند که شرکت را در رقابت‌های پیش رو پیروز کند.

ایجاد تغییرات در استراتژی کسب‌وکار، در ظاهر ساده اما در عمل دشوار است. به بیان ساده شما باید پیش از تصمیم‌گیری به تغییر و تحول، همه‌ی اعضا را از لحاظ ذهنی برای آن آماده کنید و به‌صورت جزئی، تأثیر هر تغییر را در روند پیشرفت شرکت مشخص کنید.

بررسی تغییرات صنعت پیش از آماده‌سازی تغییرات

مهم‌ترین فاکتور مورد نظر برای تدوین سند تغییرات، روند صنعتی است که در آن فعالیت می‌کنید. شما باید از ترندها و مواردی که در حال حاضر در صنعت محل فعالیت داغ هستند اطلاع داشته باشید. فراموش نکنید که تغییر و تحول چیزی بیشتر از تغییرات ساده در طراحی دفاتر یا جایگاه تعدادی از کارمندان و مدیران است.

در تعریف ساده، نوآوری در استراتژی کسب‌وکار یعنی این‌که با روشی جدید با مشتریان تعامل داشته باشید. این تعامل از تبلیغات و معرفی تا تولید و عرضه‌ی محصول و خدمات پس از فروش را شامل می‌شود. در نتیجه در قدم اول باید تغییرات صنعت و همچنین تغییرات تمایلات مشتریان را درک کنید و نوآوری‌های خود را در جهت آن‌ها شکل دهید.

business strategy

مطالعه‌ی اخبار، شبکه‌های اجتماعی، انجمن‌های گفتگو و هر منبعی که فعالان صنعت در آن حضور دارند، دیدی مناسب نسبت به تغییرات جاری به شما می‌دهد. روش دیگر، ارتباط مستقیم با همکاران و حتی رقبا و همچنین مشارکت یا برگزاری سمینارهایی به‌منظور بررسی عوامل جدید در صنعت است.

پس از جمع‌آوری اطلاعات مناسب، نوبت به برنامه‌ریزی و اقدام می‌رسد. شما باید تغییرات مورد نظر و نحوه‌ی اجرای آن‌ها را مشخص کنید و سپس استراتژی به‌روزشده را برای اجرا به واحدها ارجاع دهید. به‌منظور تدوین این تغییرات، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

۱- تغییرات را با دید کلی تدوین کنید

طراحان داخلی ساختمان پیش از خراب کردن یک دیوار یا کوچک و بزرگ کردن اتاق‌ها، تأثیر آن در محیط‌های مجاور را در نظر می‌گیرند. در تدوین تغییرات استراتژی کسب‌وکار نیز بهتر است ابتدا تأثیر تغییرات در هر دپارتمان را روی دپارتمان‌های دیگر و همچنین کل شرکت در نظر بگیرید.

هر نوآوری جزئی در استراتژی، روی کل بخش‌های شرکت تأثیر می‌گذارد

نکته‌ی مهم‌تر این‌که تغییرات باید با فناوری‌ها، زیرساخت‌ها و امکانات شرکت سازگار باشند. کارشناسان کسب‌وکار پیشنهاد می‌کنند که در قدم اول، هم‌خوانی تغییرات را با توانایی‌ها و امکانات دپارتمان IT بررسی کنید. این دپارتمان عموما پس از تدوین تغییرات و نهایی شدن آن‌ها، در جریان قرار می‌گیرد. در اغلب مواقع نیروهای دپارتمان IT در ایجاد تغییرات با مشکل روبرو خواهند شد و منابع بیشتری را درخواست می‌کنند. در نتیجه بهتر است همیشه این حقیقت را در نظر داشته باشید که هر تغییر کوچک، تأثیری بزرگ در تمام بخش‌های شرکت خواهد داشت.

۲- حفظ روند کلی شرکت را فراموش نکنید

عموم افراد از تغییر استقبال می‌کنند؛ اما نکته‌ی مهم این است که این تغییرات نباید به روند اصلی شرکت آسیب بزنند. مدیران باید پیش از برنامه‌ریزی و اجرای تغییرات جدید، نگاهی به مصوبات قبلی و روند کاری شرکت داشته باشند و در صورت نیاز، کمک‌های لازم را برای اجرای طرح‌های قبلی ارائه دهند.

در اجرای این تکنیک باید موارد مختلفی را مدنظر داشته باشید. تمرکز بیش از حد روی هریک از موارد گذشته یا آینده، شما را از برنامه‌ریزی و اجرای مناسب تغییرات دور خواهد کرد. در نهایت باید تعادلی مناسب میان حفظ ارزش‌ها و نوآوری‌های قدیمی و ایجاد نوآوری‌های جدید داشته باشید تا در تله‌ی هیچ‌کدام گرفتار نشوید. درک فاکتورهایی که در حال حاضر به پیشرفت کاری شرکت کمک می‌کنند و به تعریفی، چراغ‌های آن را روشن نگاه داشته‌اند، در اجرای وظایف جاری و جدید نیز مفید خواهد بود.

consultant

۳- با افراد حرفه‌ای مشورت کنید

افرادی که تصمیم به تغییر سختار و دکوراسیون منزل دارند، با سازندگان و طراحان حرفه‌ای مشورت می‌کنند. مدیران نیز باید نصیحت‌ها و راهنمایی‌ها را از افراد باتجربه در صنعت دریافت کنند. آن‌ها باید راهنمایی‌هایی مبنی بر داده‌های گذشته و همچنین اطلاعات موجود در بازار دریافت کنند.

نکته‌ی مهم در این مورد آن است که عموم مدیرعاملان شرکت‌ها، در انجام این تاکتیک زیاده‌روی می‌کنند. به‌عنوان مثال آن‌ها وابستگی زیادی به داده‌ها، اطلاعات و گزارشات موجود پیدا می‌کنند و روش‌های متعدد و ابزارهای گوناگون این تکنیک، آن‌ها را سردرگم می‌کند.

اجرایی کردن تغییرات، تنها از عهده‌ی رهبران واقعی بر می‌آید

باید به این نکته توجه داشته باشید که باوجود مفید بودن کسب مشورت، این شما هستید که تصمیم نهایی را گرفته و تیم را به سمت پیشرفت هدایت می‌کنید. یک مدیر لزوما نباید دانشمند علوم داده باشد؛ اما استفاده‌ی مفید از نتایج آنالیز داده‌ها و اتخاذ نقش پیشرو و اجرا کننده در شرکت، کسب‌وکار او را از رقبا جدا خواهد کرد.

در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که ایجاد تغییر و تحولات در استراتژی شرکت کار آسانی نیست؛ اما به‌منظور باقی ماندن در صحنه‌ی رقابت و پیروزی در اتفاقات گوناگون صنعت، این نوآوری‌ها الزامی هستند. نکاتی که گفته شد، موارد خلاصه و قابل لمسی برای تدوین تغییرات استراتژی بود که با به‌کارگیری آن‌ها در کنار در نظر گرفتن فرهنگ سازمانی و سابقه‌ی شرکت، می‌توان تغییرات مفید را تضمین شده دانست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات