جابز، زاکربرگ و بزوس، چگونه به ایده های درخشان خود دست یافتند

پنج‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
راز موفقیت خالقان برترین نوآوری‌های جهان، نه به ایده‌های آن‌ها، بلکه به شیوه‌ی پیگیری و استفاده‌ی بهینه‌ی آن‌ها از فرصت‌ها برمی‌گردد.
تبلیغات

تقریباً هر کارآفرینی آرزو می‌کند که ذوق خلاقانه‌ی ایلان ماسک یا جف بزوس را داشته باشد. درحالی‌که نبوغ این افراد انکار نشدنی است، ولی بخشی از موفقیت کارآفرینی از عادت‌ها و رفتارهایی ناشی می‌شود که مولد خلاقیت و نوآوری هستند.

کارآفرینان برتر چگونه می‌توانند خالق ایده‌های درخشان باشند؟

استیوجابز: به دنبال تجربه‌های جدید باشید

استیو جابز سال‌ها پیش، در دوران دانشجویی خود در کلاس‌های خوشنویسی شرکت می‌کرد. همین کار بعداً الهام‌بخش او در خلق تایپوگرافی زیبای اپل شد. جایز در سخنرانی خود در دانشگاه استنفورد، توضیح داد اگرچه او در آن زمان نمی‌توانست رابطه‌ای بین تجارب و اتفاق‌های متفرقه و پراکنده‌ی زندگی بیابد، ولی ۱۰ سال بعد این ارتباطات خودشان را به شیوه‌ای درخشان نمایان کردند.

هنگامی‌که قدم در راه تجربه‌های مختلف می‌گذاریم، به ذهنمان اجازه می‌دهیم راه‌های مختلف را برای اندیشیدن امتحان کند و وقتی ذهنمان به شیوه‌ای پرورش می‌دهیم که قادر باشد از نقطه‌نظرهای مختلف به مسائل نگاه کند، راه‌های نوآوری و خلاقیت به روی ما باز می‌شود و ایده‌هایی خواهیم داشت که بدون تن دادن به این تجارب، هرگز به ذهنمان نمی‌رسیدند.

بن بالدوین: ذهنتان را رها کنید

بن بالدوین، مؤسس و مدیرعامل شرکت کلیرفیت، هنگامی ایده‌ی فوق‌العاده‌ی کسب‌وکارش را پرورش داد که حتی سعی نمی‌کرد به کار فکر کند. او از تلاش برای کنترل مسائل روزمره، دست کشیده بود.

گاهی اوقات هر چه بیشتر انرژی‌تان را متمرکز می‌کنید و تلاش می‌کنید که فکرهایی جدید و فوق‌العاده‌ای داشته باشید، ایده‌های کمتری به ذهنتان می‌رسد. حتی ممکن است تلاش بیش‌ازحد، هر جرقه‌ای را در ذهن شما خاموش کند.

در چنین شرایطی، بهتر است افکار مختلف را از سرتان بیرون کنید و توجهتان را به موضوع دیگری منحرف کنید. هنگامی‌که از فکرهای پراکنده دست برمی‌دارید و به قولی ذهنتان را خاموش می‌کنید، ناخودآگاه ذهن شما قادر است در پس‌زمینه کار کند و لحظات درخشانی برایتان رقم بزند.

 Jeff Bezos

جف بزوس: نظر مخاطبانتان را بپرسید

اخیراً وقتی از جف بزوس پرسیدند چه برنامه‌ای برای فعالیت‌های بشردوستانه و خیریه دارد، او این سؤال را در توییترش با فالوئرها به اشتراک گذاشت. او توضیح داد به دنبال یک استراتژی کوتاه‌مدت است که نتایج فوری و زودبازدهی داشته باشد. این روش، با شیوه‌ی تمرکز بلندمدت او متفاوت بود. هنر نوآوری این نیست که فردی ایده‌ای را به دنیا معرفی کند؛ بلکه این است که ایده را به شیوه‌ای معقول و فوق‌العاده به مرحله‌ی اجرا برساند. اگر از دیگران بپرسید چطور می‌توان یک مشکل را حل کرد، دیدگاه‌ها و بینش‌های مختلفی به دست می‌آورید که مسلماً بیشتر راهگشا خواهند بود.  

 Mark Zuckerberg

مارک زاکربرگ: کمتر فکر کنید و بیشتر عمل کنید

هنگامی‌که در جستجوی ایده‌های بزرگ هستیم، ممکن است به‌سادگی با ایده‌های کوچک‌تری که خلاقیت و ابتکار کمتری می‌طلبند، از مسیر خود منحرف شویم. مارک زاکربرگ معتقد است که ایده‌های عالی، از ابتدا به‌طور کامل شکل نمی‌گیرند؛ بلکه وقتی کار را شروع می‌کنید، به‌تدریج کامل می‌شوند و به بلوغ می‌رسند. کافی است از یک نقطه کار را شروع کنید. زاکربرگ می‌گوید:

اگر قبل از اینکه کارم را شروع کنم، تلاش کرده بودم هر چیزی را که به ارتباطات مردم مربوط می‌شود درک کنم، هرگز فیس‌بوک را راه‌اندازی نمی‌کردم.

ایده‌های خلاقانه، بذرهای کوچکی هستند که به پرورش و رشد نیاز دارند. قبل از اینکه یک ایده را نادیده بگیرید، سعی کنید فرصت بیشتری به آن بدهید. ایده‌ی خود را بنویسید و فکر کنید که چطور می‌توانید آن را به شکلی معنادار و مؤثر، به مرحله‌ی عمل برسانید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات