با هادی پرتوی و استارتاپ Code.org آشنا شوید

دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
سرویس code.org که مؤسس آن ایرانی‌ است، با بازی‌های ساده و جذاب، دانش‌آموزان را تشویق می‌کند که با دنیای برنامه‌نویسی آشنا شوند.
تبلیغات

هادی پرتوی به‌عنوان یکی از مؤسسان Tellme Networks که در سال ۲۰۰۷ به قیمت ۸۰۰ میلیون دلار به مایکروسافت فروخته شد، توانست به سرمایه خوبی دست پیدا کند. او همچنین سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه‌ای در دراپ‌باکس، فیسبوک و ایربی‌اند‌بی انجام داده است. در چهار سال گذشته او سعی کرده با کمک سایت Code.org برای نسل آینده امکانی فراهم کند که همه دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی - تا پیش از دانشگاه - بتوانند به آموزش و یادگیری علوم کامپیوتر بپردازند. در شرایطی که مشاغل تولیدی کاهش پیدا می‌کنند و شغل‌های علوم کامپیوتر متقاضی ندارند، گسترش و ریشه‌دار کردن آموزش علوم کامپیوتر ارزش و اولویت بیشتری پیدا کرده است.

او می‌گوید: «من به‌شخصه باور دارم دیگر جایی برای مشاغل تولیدی وجود ندارد. همه‌چیز خودکار می‌شود. بهترین راه حل این است که نگاهمان به سویی باشد که بیشترین رشد را دارد و این یعنی دنیای کامپیوتر.» در حقیقت، هادی پرتوی می‌گوید بین موقعیت‌های شغلی که پیشنهاد می‌شود و مهارت‌های امروزی، ناهماهنگی وجود دارد. «شرکت‌ها سعی می‌کنند افرادی را استخدام کنند که پیش‌زمینه تحصیلی علوم کامپیوتر داشته باشند؛ اما نمی‌توانند. در برخی شهرها در آمریکا، بیشتر مشاغل پیشنهادی برای مهندسی کامپیوتر، نرم‌افزار است تا مشاغل تولیدی؛ در این زمینه نه‌تنها دو برابر شغل بیشتر وجود دارد، بلکه حقوق آن‌ها نیز دو برابر است.»

آموزش در سایت کد.او‌آرجی

در فوریه ۲۰۱۳، هادی پرتوی و برادر دوقلویش علی، در سن ۴۴ سالگی سایت Code.org را با یک تمپلیت ساده، یک ویدئو و یک دادخواست با این مضمون که هر دانش‌آموز در هر مدرسه‌ای حق دارد فرصت یادگیری علوم کامپیوتر داشته باشد، راه‌اندازی کردند. حدود یک میلیون نفر در یک هفته اول این دادخواست را امضا کردند که ۲۰ هزار نفر آن‌ها محصل بودند. پرتوی می‌گوید: «سایت Code.org را برای سرگرمی آغاز کردیم. در واقع پروژه‌ای بود که نشان دهد علوم کامپیوتر همه‌چیز را درباره دنیای ما تغییر می‌دهد ولی همچنان مدرسه‌ها آن را آموزش نمی‌‌دهند و دانش‌آموزان آن را یاد نمی‌گیرند.»

وقتی امضاهای دادخواست به تعداد مناسبی رسید - امروز حدود ۱، ۸ میلیون امضا دارد - پرتوی درباره هدف کار خود بازنگری کرد. در ابتدا معلم‌ها، بدون در نظر گرفتن رشته تدریسشان، با کمک Code.org به آموزش یک ساعت علوم کامپیوتر تشویق شدند. این آموزش صرفا به کد نویسی محدود نمی‌شد؛ آن‌ها می‌توانستند به آموزش تاریخ علوم کامپیوتر نیز بپردازند. او می‌گوید: «تنها یک ساعت طول می‌کشد تا متوجه شوید این روند بیشتر از آنچه تصور می‌کردید، سرگرم‌کننده است و آن‌قدر که فکر می‌کنید، در آن ضعیف نیستید. این موضوع برای همه بسیار مفید است؛ بخصوص برای دخترها.»

از آن زمان تاکنون، پرتوی هدف Code.org را گسترش داده است و به چیزهایی بیش از تنها دفاع کردن از حق آموزش می‌پردازد. او تلاش می‌کند سیستم آموزشی آمریکا در مدرسه‌ها را تغییر دهد. «تلاش بسیاری برای تغییر نحوه آموزش ما انجام شده و این اولین گام است. ما در قرن ۲۱ قرار داریم و علوم کامپیوتر به‌اندازه بیولوژی و شیمی ارزشمند است.»

یادگیری علوم کامپیوتر

Code.org به‌منظور کمک کردن به معلم‌ها که بتوانند علوم کامپیوتر را به دانش‌آموزان آموزش دهند، یک دوره آموزشی علوم کامپیوتر برای دانش آموزان همه ۱۲ پایه آماده کرده است. این سازمان اینک بزرگ‌ترین مرجع برنامه‌های آموزشی نیز هست. به گفته پرتوی، از ۴ سال پیش که این سایت راه‌اندازی شد، تاکنون توانسته است یک‌دهم دانش‌آموزان در سراسر جهان و یک‌پنجم دانش‌آموزان آمریکا را به خود جلب کند. در آمریکا، ۳۱ ایالت و بیش از ۱۲۰ شهر و مدرسه اعلام کرده‌اند که برای آموزش علوم کامپیوتر به‌عنوان بخشی از دوره‌های آموزشی از پایه تا دیپلم برنامه‌هایی ترتیب داده‌اند و بیش از ۲۰۰۰ کلاس ، درس‌های پیشرفته علوم کامپیوتر راه‌اندازی شده است. به‌عنوان مثال مدرسه دولتی شیکاگو در سال گذشته، اولین مدرسه مهمی بود که اعلام کرد علوم کامپیوتر یکی از پیش‌نیازهای اصلی برای فارغ‌التحصیلی است. 

طبق گفته پرتوی، تنها هدف این نیست که هر مدرسه‌ای امکان آموزش علوم کامپیوتر را برای دانش آموزان فراهم کند، بلکه باید همه افراد جامعه مانند زنان، آفریقایی-آمریکایی‌ها، اسپانیایی و پرتغالی‌زبان‌ها نیز امکان دسترسی به آن داشته باشند. به گفته پرتوی؛ «گوناگونی، اساس کار Code.org است؛ چه گوناگونی نژادی، چه گوناگونی اقتصادی یا جنسیتی. ما می‌خواهیم گوناگونی در این زمینه گسترش پیدا کند.» به دلیل این‌که تمرکز اصلی بر گروه سنی زیر دیپلم متوسطه است، هنوز زمان نسبتا زیادی مانده تا تأثیر آن را در دنیای بازرگانی و صنفی ببینیم؛ اما پرتوی در این زمینه بسیار امیدوار است. در دوره‌های آموزشی Code.org، زنان ۴۵٪ دانش‌آموزان را تشکیل می‌دهد، ۴۸ ٪ اقلیت‌ها هستند و ۴۷٪ سرویس‌های رایگان یا ارزان دریافت می‌کنند. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از Code.org، زنانی که دوره‌های علوم کامپیوتر پیشرفته را در دبیرستان می‌گذرانند ۱۰ برابر بیشتر از سایرین احتمال ادامه تحصیل در این رشته در دانشگاه دارند. این عدد برای دانش آموزان سیاه‌پوست و پرتغالی‌زبان ۷ است.

دوقلوهای پرتوی

در ابتدای راه، دوقلوهای پرتوی با بودجه شخصی سایت Code.org را راه‌اندازی کردند و حدود ۲ میلیون دلار برای آن سرمایه‌گذاری کردند. امروز تیم آن‌ها ۵۰ نفر کارمند دارد و بودجه سال ۲۰۱۶ آن‌ها حدود ۱۹،۳ میلیون دلار بود. بزرگ‌ترین حمایت‌کننده‌های مالی آن‌ها مایکروسافت، فیسبوک، گوگل، خانواده بالمر و شبکه امیدیار و همچنین میلیونرهای تکنولوژی همچون بیل گیتس، مارک زاکربرگ و جف بزوس هستند. پرتوی می‌گوید: «من خواب، بیداری و رؤیاهایم Code.org است.» او ۶۰ ساعت در هفته و بدون حقوق برای این سازمان غیرانتفاعی کار می‌کند.

او در ارتباط با دولت ترامپ توانست نظر دولت را برای تأمین ۱۰۰ میلیون دلار در سال برای ۴ سال آینده، جهت تأمین بودجه و سرمایه برای آموزش علوم کامپیوتر در مقاطع مختلف دبستان تا دبیرستان جلب کند. به گفته پرتوی: «این بودجه می‌تواند تأثیر بسیار چشمگیری در توانایی کشور برای رقابت و تلاش فراهم کند. به همین دلیل فکر می‌کنم که این حرکت، پیام مهمی است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات