تحولات در خط مقدم هوش مصنوعی؛ مدیر سابق OpenAI به شرکت رقیب پیوست

چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو OpenAI در پشت یک فرد با گوشی
یکی از چهره‌های مهم در حوزه‌ی ایمنی هوش مصنوعی، پس از جدایی از OpenAI به شرکت آنتروپیک پیوست.
تبلیغات

یان لیکه، چهره‌ای برجسته‌ در تحقیقاتِ هوش مصنوعی، با پیوستن به شرکت آنتروپیک، رقیب OpenAI، گام مهمی در مسیر حرفه‌ای خود برداشت. لیکه در اوایل ماه جاری میلادی به دلیل اختلاف نظر با رویکرد OpenAI در قبال ایمنی هوش مصنوعی، از این شرکت استعفا داده بود. او در سمت جدید خود، رهبری‌ تیم تازه‌تأسیسِ «سوپرالاینمت» آنتروپیک را بر عهده خواهد گرفت.

یان لیکه مدیر سابق OpenAI چهره مرد جوان با لبخند
OpenAI

لیکه با انتشار پستی در ایکس، از پیوستن به آنتروپیک ابراز خوشنودی کرد و حوزه‌های کاری تیم جدید خود را شرح داد. این حوزه‌ها شامل «نظارت مقیاس‌پذیر»، «تعمیم‌پذیریِ از ضعیف به قوی» و تحقیقات «هم‌راستاسازی خودکار» است. لیکه با دعوت از محققان علاقه‌مند برای پیوستن به تیم خود، رویکردی باز و مشارکتی را در پیش گرفته است.

هدف تیم لیکه در آنتروپیک، رسیدگی به جنبه‌های مختلف ایمنی و امنیت هوش مصنوعی است که تا حدودی با اهداف تیمِ «سوپرالاینمت» منحل‌شده‌یِ OpenAI همخوانی دارد. آن تیم که لیکه یکی از رهبرانش بود، به مقابله با چالش‌های فنیِ کنترل هوش جامع مصنوعی تعهد داشت.

به گفته‌ی منابع آگاه، لیکه مستقیماً به جَرِد کاپلان، مدیر ارشد علمیِ آنتروپیک، گزارش خواهد داد. محققان فعلی آنتروپیک که روی «نظارت مقیاس‌پذیر» تمرکز دارند، اکنون با تأسیس تیم جدید توسط لیکه، به او گزارش می‌دهند.

آنتروپیک به رهبری داریو آمودئی، اقدامات خود در حوزه‌ی هوش مصنوعی را با تمرکز بر ایمنی پیش می‌برد. آمودئی که پیش‌تر سمت معاون تحقیقات OpenAI را برعهده داشت، پس از ترک OpenAI به‌دلیل اختلاف نظر با تجاری‌سازی روزافزون فعالیت‌های این شرکت، آنتروپیک را تأسیس کرد. او چندین کارمند سابق OpenAI را نیز با خود همراه کرد، از جمله جک کلارک، مدیر سابق سیاست‌گذاری.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات