سامسونگ با نسخه جدید حافظه UFS 4.0 گوشی‌ها را سریع‌تر می‌کند

سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
حافظه ذخیره سازی UFS 4 سامسونگ
طبق شایعات، نسخه‌ی جدید حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 4.0 سامسونگ به‌طور خاص برای قابلیت‌های هوش مصنوعی گوشی‌های هوشمند بهینه‌سازی شده است.
تبلیغات

گوشی‌های هوشمند مجهز به پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و دیمنسیتی ۹۳۰۰ اکنون می‌توانند مدل‌های زبان بزرگ (LLM) را روی دستگاه اجرا کنند و قابلیت‌هایی پیشرفته‌ی هوش مصنوعی را بدون نیاز به اینترنت ارائه دهند.

متأسفانه اجرای برنامه‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی روی گوشی هوشمند به فشرده‌سازی زیاد نیاز دارد و این کار توان محاسباتی فراوانی می‌طلبد. اجرای این برنامه‌ها نیز نیازمند رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی بسیاری است و طبق برخی گزارش‌ها، رم ۲۰ گیگابایتی در گوشی‌های آینده برای بهره‌گرفتن از قابلیت‌های هوش مصنوعی به استاندارد تبدیل خواهد شد.

سامسونگ برای رفع نیاز حافظه‌ی ذخیره‌سازی، نسخه‌ی جدیدی از استاندارد UFS 4.0 را ارائه خواهد داد که به‌طور خاص برای هوش مصنوعی بهینه‌سازی شده است.

تعیین مقدار فضای ذخیره‌سازی برای انجام عملیات هوش مصنوعی روی گوشی هوشمند بسیار دشوار است. به‌هر‌حال، افشاگر معروف خبرهای فناوری، Revegnus، به‌لطف ادعاهای محقق ارشد Omdia، یون سونگ هون، به سرنخ‌های جالبی در این زمینه دست یافته است.

Revegnus می‌گوید: «سال آینده با ادغام ویژگی‌های هوش مصنوعی با گوشی‌های هوشمند، فرصت‌ رشد برای فناوری حافظه‌ی ذخیره‌سازی فراهم می‌شود. برای انجام عملیات هوش مصنوعی ازجمله یادگیری و استنتاج، بیش‌ از ۱۵ درصد از کل فضای ذخیره‌سزای گوشی هوشمند باید استفاده شود.»

گوشی آیفون و گوشی سامسونگ امروزه حتی با حافظه‌ی ذخیره‌سازی یک‌ترابایتی نیز عرضه می‌شود؛ اما بیشتر پرچم‌داران اندرویدی معمولاً از حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت بهره می‌برند و دستگاه‌های ارزان‌تر در مدل ۱۲۸ گیگابایتی فروخته می‌شوند.

به‌هر‌حال، استفاده از حداقل ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی برای ارائه‌ی قابلیت‌های هوش مصنوعی روی گوشی‌ها می‌تواند به استاندارد تبدیل شود.

علاوه‌براین، باید نیازهای ذخیره‌سازی سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های آن را در نظر گرفت و آپدیت مداوم برنامه‌ها میزان حافظه‌ی دردسترس را هرروز کاهش می‌دهد.

سامسونگ برای کمک به رفع مشکل حافظه برای گوشی‌هایی که قابلیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی ارائه خواهند داد، مشغول کار روی نسخه‌ی جدیدی از UFS 4.0 است که برای انجام عملیات‌های هوش مصنوعی طراحی شده است.

درحال‌حاضر، جزئیات دقیقی در این زمینه وجود ندارد و شاید غول فناوری کره‌ای از برخی از الگوریتم‌های فشرده‌سازی بهره ببرد تا هوش مصنوعی بتواند از فضای ذخیره‌سازی کمتری استفاده کند.

باتوجه‌به اینکه سامسونگ اخیراً درخواست‌هایی برای ثبت نشان تجاری AI Phone و AI Smartphone ثبت کرده است، سری گلکسی S24 این شرکت می‌تواند اولین محصولی باشد که با نسخه‌ی جدید UFS 4.0 دردسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

بااین‌همه، هنوز نمی‌دانیم سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در نسخه‌ی جدید حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 4.0 درمقایسه‌با نسخه‌ی استاندارد آن چقدر افزایش خواهد یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات