انویدیا RTX 3090 و RTX 3080 و RTX 3070 رونمایی شدند

سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
انویدیا با برگزاری مراسمی آنلاین، سه کارت گرافیک RTX 3090 و RTX 3080 و RTX 3070 را رونمایی کرد. قیمت پرچم‌دار جدید انویدیا، یعنی RTX 3090، تقریباً ۱،۵۰۰ دلار است.
تبلیغات

ساعاتی پیش، انویدیا رسما کارت‌های گرافیک خانواده‌ی RTX 3000 را معرفی کرد که برپایه‌ی معماری امپر (Ampere) ساخته شده‌اند. این خانواده فعلا سه عضو دارد و بهبودی محسوسی درمقایسه‌با خانواده‌ی RTX 2000 به‌خود دیده و قدرت پردازشی بسیار زیادی ارائه می‌دهد. کارت‌های گرافیک جدید جی‌فورس انویدیا عبارت‌اند از: RTX 3090 و RTX 3080 و RTX 3070. انویدیا در مراسمش به‌طور ویژه به مبحث رهگیری پرتو (Ray Tracing) و بهبودهای اعمال‌شده در این حوزه اشاره کرد.

RTX 3090 از‌این‌پس به‌عنوان جدیدترین کارت گرافیک پرچم‌دار انویدیا شناخته می‌شود و می‌کوشد خود را به‌عنوان جایگزینی مناسب برای Titan RTX معرفی کند. براساس اعلام رسمی انویدیا، کارت گرافیک RTX 3090 درمقایسه‌با Titan RTX تقریباً ۵۰ درصد قوی‌تر است و می‌تواند بسیاری از بازی‌های امروزی و سنگین را با وضوح 8K و نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا کند.

انویدیا می‌گوید RTX 3090 مانند Titan RTX به ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6X مجهز است؛ با سرعت بیشتر. در این کارت گرافیک جدید، طراحی متشکل ‌از سه درگاه را و دو فن خنک‌کننده را شاهد هستیم. انویدیا ادعا می‌کند که این فن‌ها ۱۰ درصد کم‌سرو‌صداتر و ۳۰ درصد خنک‌تر از فن‌های به‌کاررفته در Titan RTX هستند.

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3090 از نمای بالا

انویدیا قصد دارد کارت گرافیک پرچم‌دار RTX 3090 را با قیمت ۱،۴۹۹ دلار روانه‌ی بازار کند؛ بنابراین، قیمت کارت گرافیک RTX 3090 ‌گران‌تر از قیمت ۱،۲۹۹ دلاری کارت گرافیک RTX 2080 Ti و ارزان‌تر از قیمت ۲،۴۹۹ دلاری Titan RTX در زمان عرضه است. انویدیا اعلام کرده است که عرضه‌ی RTX 3090 از ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۰ (۳ مهر ۱۳۹۹) رسما آغاز می‌شود.

انویدیا جی فورس RTX 3090 از ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6X بهره می‌برد

دومین کارت گرافیک معرفی‌شده‌ی خانواده‌ی امپر RTX 3080 نام دارد که پرچم‌دار انویدیا نیست؛ اما در دسته‌ی کارت‌های رده‌بالا قرار می‌گیرد و قطعاً می‌تواند در نقش پرچم‌دار برای بسیاری از کاربران ظاهر شود. انویدیا می‌گوید RTX 3080 درمقایسه‌با RTX 2080 دو‌برابر قدرتمندتر است؛ البته در نظر داشته باشید که درباره‌ی مدل عادی RTX 2080 صحبت می‌کنیم، نه مدل Super. در کارت گرافیک RTX 3080 انویدیا از ۱۰ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6X با سرعت کلاک ۱۹ گیگابایت‌برثانیه استفاده شده است. به‌گفته‌ی انویدیا، این کارت گرافیک می‌تواند محتوای 4K را با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه بی‌وقفه رندر کند.

قیمت کارت گرافیک انویدیا RTX 3080 برابر با ۶۹۹ دلار است؛ یعنی هم‌قیمت با کارت گرافیک RTX 2080 Super در زمان عرضه. براساس اعلام رسمی انویدیا، کارت گرافیک RTX 3080 از ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۷ شهریور ۱۳۹۹) رسما روانه‌ی بازار می‌شود. دیگر کارت گرافیک انویدیا RTX 3070 است که با قیمت ۴۹۹ دلار روانه‌ی بازار می‌شود (هم‌قیمت با کارت گرافیک RTX 2070 Super). تاریخ عرضه‌ی این کارت گرافیک برای اکتبر ۲۰۲۰ (مهر و آبان ۱۳۹۹) برنامه‌ریزی شده است.

نمای جلو کارت گرافیک انویدیا Nvidia GeForce RTX 3080

انویدیا کارت‌های گرافیک خانواده‌ی RTX 3000 و به‌طور کلی معماری امپر را با بهبودهای محسوسی همراه کرده است. در مراسم امشب، انویدیا جزئیات جدیدی از معماری امپر اعلام کرد. هسته‌های کودا (CUDA) که در کارت‌های گرافیک جدید انویدیا قدرت پردازشی اصلی را ارائه می‌دهند و انویدیا از آن‌ها با نام «چندپردازنده‌ی جریانی» یاد می‌کند، درمقایسه‌با هسته‌های به‌کاررفته در کارت‌های سری تورینگ دوبرابر قدرت پردازشی FP32 بیشتری ارائه می‌دهند.

هسته‌های جدید نسل دوم سری RT نیز به‌همین مقدار درمقایسه‌با هسته‌های کارت‌های تورینگ بهبود پیدا کرده‌اند. انویدیا می‌گوید کارت‌های گرافیک سری امپر می‌توانند هم‌زمان فرایند‌های سایه‌زنی و رهگیری پرتو و پردازش را انجام دهند. درنهایت، به نسل سوم هسته‌های سری تنسور می‌رسیم که توان عملیاتی‌شان دو برابر بیشتر از هسته‌های مشابه خانواده‌ی تورینگ شده است.

فن خنک‌کننده‌ی خانواده‌ی GeForce RTX 3000 انویدیا قدرت خنک‌کنندگی بسیار بیشتری از نسل فعلی ارائه می‌دهد

دو کارت از سه کارت گرافیک جدید انویدیا از حافظه‌ی سریع‌تر GDDR6X استفاده می‌کنند. انویدیا برای تولید این حافظه‌ی پرسرعت با شرکت مایکرون همکاری تنگاتنگی کرده است. کارت‌های گرافیک جدید سری امپر برپایه‌ی لیتوگرافی هشت‌نانومتری سامسونگ تولید شده‌اند و از RTX IO بهره می‌برند. قابلیت RTX IO عملکرد I/O را حداکثر ۱۰۰ برابر درمقایسه‌با هارد درایوها ارتقا می‌دهد. RTX IO با مایکروسافت DirectStorage Windows API نیز کار می‌کند تا بدین‌طریق، بتوان برخی از وظایف پردازنده‌ی مرکزی را برعهده‌ی پردازنده‌ی گرافیکی گذاشت.

کارت‌‌های گرافیک خانواده‌ی RTX 3000 انویدیا از طراحی یکپارچه برخوردار هستند که فن‌هایی ویژه را شامل می‌شود. انویدیا می‌گوید این فن‌های به‌اصطلاح محوری حداکثر دوبرابر قدرت خنک‌کنندگی بیشتری ارائه می‌دهند. در کارت‌های جدید انویدیا، از کانکتور برق جدید دوازده‌پین نیز استفاده شده که انویدیا اخیراً آن را رونمایی کرده است. کارت‌های سری امپر با استفاده از آداپتور، با کانکتورهای هشت‌پین فعلی هم سازگار هستند.

برای دارندگان تلویزیون‌های 8K/60fps و 4K/120fps کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 از کانکتور HDMI 2.1 استفاده می‌کنند. کارت‌های سری امپر نخستین کارت‌های گرافیک مجزای دنیا هستند که کاملاً از کدک AV1 پشتیبانی می‌کنند. AV1 را می‌توانیم نسخه‌ی متن‌باز جایگزین HEVC/VVC به‌حساب بیاوریم که امروزه چندین شرکت از آن بهره می‌برند. تاکنون، سخت‌افزار حرفه‌ای خاصی در بازار برای استفاده از قابلیت‌های کدک AV1 وجود نداشت؛ به‌همین‌دلیل، به‌صورت گسترده استفاده از AV1 را شاهد نیستیم.

قابلیت نرم افزاری انویدیا برادکست

انویدیا در مراسم خود، سه قابلیت نرم‌افزاری جدید نیز با نام‌های Reflex و Broadcast و Omniverse Machinima را معرفی کرد. Reflex مجموعه‌ای از قابلیت‌ها را شامل می‌شود که به‌طور ویژه برای بهینه‌سازی و اندازه‌گیری تأخیر تولید شده‌ است. انویدیا می‌گوید به‌کمک این قابلیت می‌توان تأخیر اجرای بازی‌های Apex Legends و Call of Duty: Warzone و Fortnite و Valorant را حداکثر ۵۰ درصد کاهش داد. یکی از زیرمجموعه‌های این قابلیت با نام Nvidia Reflex Latency Analyzer می‌تواند دستور ورودی ماوس را تشخیص دهد و سپس زمانی را اندازه‌گیری کند که برای تغییر پیکسل‌ها روی صفحه‌نمایش لازم است. قابلیت Nvidia Reflex Latency Analyzer قرار است در تمامی مانیتورهای ۳۶۰ هرتز G-Sync جدیدی وجود داشته باشد که ایسر و الین‌ور و ایسوس و MSI در آینده معرفی می‌کنند.

Nvidia Broadcast را می‌توانیم نوعی پلاگین به‌حساب بیاوریم که می‌تواند کیفیت میکروفون‌ها و وب‌کم‌ها را با استفاده از جلوه‌های هوش مصنوعی تقویت‌شده با کارت‌های سری RTX افزایش دهد. از قابلیت‌های ارائه‌شده‌ی Nvidia Broadcast می‌توانیم به حذف نویز و جلوه‌های پس‌زمینه اشاره کنیم. Nvidia Omniverse Machinima به کاربران امکان می‌دهد ویدئوهای سینمایی ویژه‌ای را با استفاده از بازی تولید کنند. انویدیا در بخشی از مراسمش اسامی تعدادی از بازی‌هایی را اعلام کرد که از قابلیت‌های متنوع RTX پشتیبانی می‌کنند؛ ازجمله Fortnite و Call of Duty: Black Ops Cold War.

شرکت‌های مختلف نظیر ایسوس، Colorful ،EVGA ،Gainward ،Galaxy ،Gigabyte ،Zotac و... نیز قصد دارند کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 انویدیا را با اورکلاک عرضه کنند. انویدیا قصد دارد ازطریق وب‌سایت رسمی خود، نسخه‌های Founders Edition کارت‌های جدید را هم بفروشد.

مشخصات فنی کارت‌های گرافیک سری امپر RTX 3000 انویدیا

پارامتر / نام کارت گرافیک

Nvidia GeForce RTX 3090

Nvidia GeForce RTX 3080

Nvidia GeForce RTX 3070

Nvidia GeForce RTX 2080 Ti

هسته‌های کودا (CUDA)

۱۰٬۴۹۶

۸٬۷۰۴

۵٬۸۸۸

۴٬۳۵۲

سرعت کلاک بوست

۱٫۷ گیگاهرتز

۱٫۷۱ گیگاهرتز

۱٫۷۳ گیگاهرتز

۱٬۵۴۵ مگاهرتز

سرعت کلاک حافظه

۱۹٫۵ گیگابایت‌برثانیه، GDDR6X

۱۹ گیگابایت‌بر‌ثانیه، GDDR6X

۱۶ گیگابایت‌برثانیه، GDDR6

۱۴ گیگابایت‌برثانیه، GDDR6

پهنای باس حافظه

۳۸۴ بیت

۳۲۰ بیت

۲۵۶ بیت

۳۵۲ بیت

حافظه‌ی رم گرافیکی (VRAM)

۲۴ گیگابایت

۱۰ گیگابایت

۸ گیگابایت

۱۱ گیگابایت

قدرت پردازشی با فرمت تک‌دقتی

۳۵٫۷ ترافلاپس

۲۹٫۸ ترافلاپس

۲۰٫۴ ترافلاپس

۱۳٫۴ ترافلاپس

قدرت پردازشی تنسور (FP16)

۲۸۵ ترافلاپس

۲۳۸ ترافلاپس

۱۶۳ ترافلاپس

۱۱۴ ترافلاپس

قدرت پردازشی رهگیری پرتو

۶۹ ترافلاپس

۵۸ ترافلاپس

۴۰ ترفلاپس

؟

توان طراحی حرارتی (TDP)

۳۵۰ وات

۳۲۰ وات

۲۲۰ وات

۲۵۰ وات

پردازنده‌ی گرافیکی

احتمالاً GA102

احتمالاً GA102

احتمالاً GA104

TU102

تعداد ترانزیستور

۲۸ میلیارد

۲۸ میلیارد

؟

۱۸٫۶ میلیارد

معماری

امپر

امپر

امپر

تورینگ

لیتوگرافی

۸ نانومتری سامسونگ

۸ نانومتری سامسونگ

۸ نانومتری سامسونگ

۱۲ نانومتری FFN شرکت TSMC

تاریخ عرضه

۳ مهر ۱۳۹۹

۲۷ شهریور ۱۳۹۹

مهر و آبان ۱۳۹۹

۲۹ شهریور ۱۳۹۷

قیمت در زمان عرضه

۱،۴۹۹ دلار

۶۹۹ دلار

۴۹۹ دلار

۹۹۹ دلار (نسخه‌ی عادی)

۱،۱۹۹ دلار (نسخه‌ی Founders)

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات