فیات کرایسلر در جدال حقوقی علیه ماهیندرا پیروز شد

یک‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات متحده ضمن تأیید ادعای فیات کرایسلر در کپی ماهیندرا از خودروی جیپ رانگلر، واردات قطعات و کیت‌های راکسور به آمریکا را ممنوع کرد.
تبلیغات

کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات متحده (USITC)، درخواست فیات کرایسلر را برای صدور دستور ممانعت از فروش خودرو آف‌رود ماهیندرا Roxor در ایالات متحده آمریکا پذیرفت. در اطلاعیه‌ی منتشرشده در وب‌سایت آژانس USITC آمده که با وجود تغییرات، قاضی می‌گوید خودروی آف‌رود ماهیندرا نسخه‌ای از جیپ رانگلر است. این بدان معنا است که خودروساز هندی مجبور خواهد شد فروش راکسور را در بازار ایالات متحده متوقف کند، مگر اینکه دولت ترامپ این ممنوعیت را به دلایل سیاسی وتو کند.

به گفته‌ی اتونیوز، احتمال وقوع وتو توسط دولت ترامپ بسیار اندک است. فیات کرایسلر با طرح ادعای اینکه راکسور کپی تقریبا مشابهی از جیپ رانگلر است، دعوی حقوقی با ماهیندرا را آغاز کرد. فیات کرایسلر به خصوص برای اثبات مدعای خود به شکل جعبه‌ای بدنه با کناره‌های عمودی به ظاهر مسطح و ارتفاع یکسان بدنه در عقب و کاپوت خودرو استناد می‌کرد.

Mahindra Roxor / ماهیندرا راکسور

کامرون الیوت، قاضی کمیسیون بین‌المللی تجارت در نوامبر سال ۲۰۱۹ حکم داد که راکسور خصوصیات تجاری جیپ رانگلر را که با ۶ عنصر طراحی خاص تعریف شده، کپی و درنتیجه حقوق فیات کرایسلر را نقض کرده است. بااین‌حال، در حکم قاضی الیوت آمده بود که خودروی ماهیندرا علامت تجاری ثبت‌شده برای جلوپنجره جیپ را نقض نمی‌کند. درنتیجه، قاضی توصیه کرد که USITC واردات کیت‌ها و قطعات راکسور را ممنوع کند.

سپس فیات کرایسلر و ماهیندرا از این کمیسیون خواستند تا بخشی از تصمیم قاضی را بررسی و بازنگری کند. در ماه ژانویه، شرکت هندی از راکسور ۲۰۲۰ با تغییرات قابل‌توجه در ظاهر طراحی رونمایی کرد و گفت در صورت لزوم، این تغییرات اضافی را با همکاری کمیسیون بین‌المللی تجارت ایجاد می‌کند.

ماهیندرا در پاسخ به حکم این کمیسیون استدلال کرد که «مدل‌های جدید خودرو راکسور، قانون کپی‌رایت را نقض نمی‌کنند و فیات کرایسلر در تلاش است تا انحصار عملی بر واردات و فروش قطعات مورد استفاده در هر نوع خودرو جعبه‌ای، روباز و نظامی را به دست آورد». فیات کرایسلر پاسخ داد که «ماهیندرا قصد دارد تا با تجاوز از قانون، خودروهایش را سریع طراحی کند». مسئولان فیات کرایسلر افزودند که این کمیسیون بعداً می‌تواند درباره موضوع ممنوعیت واردات قطعات راکسور به ایالات متحده تصمیم بگیرد. تصمیم نهایی کمیسیون در تاریخ ۱۱ ژوئن ۲۰۲۰ و طی اطلاعیه‌ای در وب‌سایت USITC منتشر شد.

ماهیندرا قطعات خودروی آف‌رود راکسور را در هند می‌سازد و این خودرو را در کارخانه‌ای در میشیگان مونتاژ می‌کند. ممنوعیت واردات قطعات به بزرگ‌ترین خودروساز هند آسیب می‌رساند؛ زیرا ایالات متحده بزرگ‌ترین بازار خودروهای آف‌رود و شاسی‌بلند ماهیندرا به شمار می‌رود که بیش از ۶۰ درصد فروش جهانی خودروهای آف‌رود این شرکت را در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات