بهترین اندروید باکس‌ های بازار ایران [آبان ۱۴۰۲]

یک‌شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
مطالعه 19 دقیقه
بهترین اندرویدباکس بازار ایران
اندروید باکس چیست؟ آیا با کاربردهای اندروید باکس آشنایی دارید؟ در این مطلب، با تشریح Android Box، بهترین اندروید باکس های بازار را معرفی می‌کنیم.
تبلیغات

در مقاله‌ی حاضر، ابتدا بهترین اندروید باکس های موجود در بازار ایران را در بازه‌های قیمتی و برای کاربری‌های مختلف معرفی می‌کنیم. سپس، کاربردها و ویژگی‌های اندروید باکس ها و مشخصات فنی آن‌ها را توضیح می‌دهیم تا با کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی این دستگاه‌ها، بهترین نمونه‌ی موجود را با‌‌‌توجه‌‌‌به نیاز‌هایتان بتوانید انتخاب کنید.

بهترین اندروید باکس

با رشد سرویس‌های اینترنتی تماشای فیلم و محتوای چندرسانه‌ای در کشورمان، شاهد افزایش روزافزون محبوبیت اندروید باکس ها هستیم. این موضوع باعث شده است تا محصولات متنوعی از برند‌های مختلف و گاهی بدون نام به بازار عرضه شوند و انتخاب محصولی کاربردی با قیمت مناسب کمی پیچیده شود. ازاین‌رو، اگر به‌‌دنبال اندروید باکسی توانمند هستید، در‌ادامه فهرستی از بهترین محصولات بازار کشورمان را به‌ترتیب قیمت (از ارزان به گران) آورده‌ایم. برای مشاهده قیمت روز اندروید باکس از بخش محصولات زومیت می‌توانید استفاده کنید.

اندروید باکس فیلیمو Stick FS-101

فیلیمو Stick، اندروید باکس جمع‌وجور فیلیمو به‌حساب می‌آید که به‌لطف پشتیبانی از استاندارد 4K HDR، امکان تماشای محتوا با رزولوشن 4K را برای شما فراهم می‌کند. فیلیمو استیک از پردازنده‌ی چهارهسته‌ای AMLogic S905Y2 با فرکانس دو گیگاهرتز، یک گیگابابیت رم DDR4 و ۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی از نوع EMMC استفاده می‌کند.

اندروید باکس فیلیمو استیک

از آنجایی که اپلیکیشن فیلیمو به‌صورت پیش‌فرض روی استیک نصب است، به‌محض راه‌اندازی دستگاه می‌توانید از تمام محتوای اپلیکیشن مذکور استفاده کنید. فیلیمو استیک از اندروید تی‌وی ۹ استفاده می‌کند و پیچیدگی کاربری خاصی ندارد؛ بنابراین برای همه‌ی سطوح کاربری مناسب خواهد بود.

اندروید باکس نماوا، یکی از رقبای اصلی فیلیمو باکس، به‌دلیل پردازنده‌ی ضعیف‌تر و نبود امکان نصب اپلیکیشن رقیب پیشنهاد نمی‌شود. استفاده از نسخه‌ی کامل اندروید نیز تجربه‌ی کاربری را کُند‌تر کرده است. مدتی پیش، اندروید باکس جی‌پلاس نیز وارد بازار کشور شد که از پردازنده‌ی توانمند‌تری در‌مقایسه‌با فیلیمو باکس بهره می‌برد؛ اما متأسفانه رابط کاربری سنگین و نه‌چندان جذاب آن (از‌لحاظ‌ بصری)، تجربه‌ی کاربری ناخوشایندی دارد. شاید در آینده با به‌روز‌رسانی رابط کاربری دستگاه، بتوان آن را نیز پیشنهاد داد.

نت باکس مدل پرایم

اندروید باکس پرایم محصول دیگری از نت‌باکس است که بابرچسب قیمتی پایین‌تر نسبت‌ به مدل شاین و شاین اس تقریباً همان امکانات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ مثلاً دو درگاه USB 2.0، یک درگاه HDMI 2.0 با پشتیبانی از سیگنال تصویر 4K 60Hz، درگاه شبکه با پهنای باند ۱۰۰ مگابیت‌برثانیه و همچنین یک درگاه کامپوزیت برای اتصال به تلویزیون‌های فاقد HDMI و یک درگاه IR برای استفاده از طریق ریموت کنترلر مجموع درگاه‌های نت‌باکس پرایم را تشکیل می‌دهند که با مدل شاین یکسان است.

نت باکس پرایم و ریموت در کنار هم

اما از طرف دیگر برخلاف مدل گران‌تر شاین، خبری از پشتیبانی از بلوتوث نیست؛ پس نمی‌توان از تشخیص حرکت برای ماوس روی ریموت و اتصال میکروفون در نت‌باکس پرایم بهره برد. از دیگر ویژگی‌های این اندروید باکس اقتصادی می‌توان به سیستم‌عامل اندروید تی‌وی ۱۰ با رابط کاربری netUI 3.0، دو گیگابایت رم LPDDR3 و ۱۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی قدیمی و کُند EMMC اشاره کرد که از این مقدار در ابتدا حدود ۱۱ گیگابایت دردسترس کاربر قرار دارد؛ البته به‌لطف وجود درگاه میکرو SD، امکان ارتقای این حافظه‌ی ذخیره‌سازی تا ۱۲۸ گیگابایت نیز وجود دارد.

برای نصب اپلیکیشن و تماشای محتوا در نت‌باکس پرایم کاربران به فروشگاه اپلیکیشن خود نت‌باکس به‌ نام نت‌استور، پلی استور گوگل، سرویس‌های مشهور داخلی مانند فیلیمو و نماوا و فیلم‌نت (به‌صورت پیش‌فرض)، فیلم‌لند و موزیک‌لند و چنلز دسترسی خواهند داشت.

همچنین میرور کردن محتوا با گوشی‌های اندرویدی و آیفون از طریق این اندرویدباکس امکان‌پذیر است. پیشنهاد می‌شود برای آشنایی بیشتر با مدل اقتصادی نت‌باکس مقاله «بررسی نت باکس پرایم؛ اندروید باکس اقتصادی با انبوهی از محتوای رایگان» را در زومیت از دست ندهید.

اندروید باکس شیائومی Mi box s 2nd gen 2023

جدیدترین اندروید باکس شیائومی که در سال ۲۰۲۳ راهی بازار شده است، می‌تواند محتوا را با کیفیت 4K و نرخ فریم ۶۰ فریم‌برثانیه نمایش دهد. بنابراین برای دیدن محتوا با‌وضوح بالا یک محصول درخور به‌حساب می‌آید. پردازنده‌ی چهارهسته‌ای اندروید باکس شیائومی از هسته‌های Cortex A55 در فرکانس ۲ گیگاهرتزی استفاده می‌کند. ۲ گیگابایت رم و ۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی نیز برای دستگاه در نظر گرفته شده‌اند.

اندروید باکس شیائومی MDZ مدل ۲۰۲۳

مدل ۲۰۲۳ اندرویدباکس شیائومی، پشتیبانی از استانداردهای تصویر دالبی ویژن و +HDR 10 را نیز اضافه کرده است. سیستم عامل Google TV، پشتیبانی از بلوتوث ۵٫۲ و وای‌فای ۵ از مشخصات دیگر دستگاه شیائومی به‌حساب می‌آیند. باوجود یک درگاه USB، یک درگاه HDMI و جک ۳٫۵ میلی‌متری برای هدفون، می‌توانید فلش مموری یا حافظه‌ی ذخیره‌سازی خارجی را به دستگاه متصل و محتوای مدنظرتان را روی تلویزیون تماشا کنید.

با تمام مشخصات ذکر شده، اندرویدباکس شیائومی، یکی از بهترین گزینه‌ها در محدوده‌ی قیمتی خودش به‌حساب می‌آید و البته رقبای نزدیکی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

A95X F3 AirII

اگر به‌‌دنبال اندروید باکسی توانمندتر برای اجرای انواع و اقسام اپلیکیشن و بازی‌های اندروید هستید، A95X F3 AirII گزینه‌ی بسیار مناسبی است. این اندروید باکس چندین ویژگی مهم دارد که در بسیاری از محصولات هم‌رده‌ی آن دیده نمی‌شود: عرضه در دو نسخه‌ی مختلف اندروید یا اندروید تی‌وی در‌کنار پشتیبانی از کدگشایی سخت‌افزاری کدک‌های صوتی DTS:X و Dolby True HD، سنگین‌ترین کدک‌های صوتی فراگیر به‌کاررفته در فیلم‌های 4K واقعی.

راهنمای خرید اندروید باکس معرفی مدل A95X F3 Air

پردازنده‌ی چهارهسته‌ای Amlogic S905W2 توان پردازشی راضی‌کننده‌ای به‌همراه دارد تا نه‌‌تنها تمامی اپلیکیشن‌ها به‌خوبی اجرا شوند؛ بلکه امکان گیمینگ نیمه‌حرفه‌ای نیز فراهم باشد؛ البته پیشنهاد می‌کنیم حتماً نسخه‌ی مجهز به ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم را بخرید. ضمناً این اندروید باکس از اندروید ۱۱ بهره می‌برد.

شاید یکی از ویژگی‌های مهم A95X F3 AirII را بتوان ظاهر آن دانست؛ جایی که عموم محصولات چینی ظاهری بسیار عجیب و گاهی زشت دارند و به‌دلیل تحت‌تأثیر قراردادن دکور منزل، نمی‌توان دستگاه را در کنار سایر تجهیزات صوتی و تصویری قرار داد. اندروید باکس A95X F3 AirII ظاهری ساده به‌همراه نوار LED روی بدنه‌ی دستگاه دارد که امکان شخصی‌سازی نحوه‌ی نوردهی این نوار نیز فراهم است.

نت باکس شاین اس

نت باکس شاین S مدل بهبودیافته و جدیدتر نت‌باکس شاین است که در حال حاضر، با قیمت کمتری نسبت به نسخه‌ی شاین به‌فروش می‌رسد. از نظر ابعاد و چینش پورت‌ها تغییری در مدل S نمی‌بینیم؛ اما از نظر طراحی، با یک محصول زیباتر طرف هستیم که به‌لطف بدنه‌ی مات، می‌تواند برای خیلی از کاربران جذابیت بصری بیشتری داشته باشد.

نت باکس شاین اس

مدل شاین S در بخش تراشه به‌روزرسانی شده است و از تراشه‌ی Allwinner H618 استفاده می‌کند. تراشه‌ی مذکور از نظر قدرت فرقی با تراشه‌ی شاین ندارد، اما از وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کند. به‌روزرسانی مهم دیگر شاین S در بخش نرم‌افزار خود را نشان می‌دهد و مدل جدید، با اندروید ۱۲ به‌دست کاربران می‌رسد. سه درگاه USB 2.0، یک درگاه HDMI 2.0 و پشتیبانی از حافظه‌ی میکرواس‌دی تا ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت، از دیگر مشخصات نت‌باکس شاین اس به‌حساب می‌آید.

نت باکس مدل شاین

نت باکس شاین یکی از مدل‌هایی است که بسیار مناسب استفاده برای کاربران ایرانی است؛ چراکه نت باکس چندین اپلیکیشن اختصاصی برای استفاده‌های گوناگون مانند، تماشای فیلم و سریال خارجی (فیلم لند)، گوش دادن به قطعات موسیقی رایگان (موزیک لند)، دسترسی به محتواهای آموزشی و سرگرمی (اپلیکیشن کانال) را از طریق رابط کاربری ساده و خوب در اختیار کاربران این اندروید باکس قرار می‌دهد.

راهنمای خرید اندروید باکس معرفی مدل نت باکس شاین

تراشه Allwinner H616 با چهار هسته‌ی پردازشی Cortex A53، رم ۲ گیگابایت از توع DDR3 و ۱۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی را از دیگر ویژگی‌های این اندروید باکس اقتصادی می‌توان برشمرد. همچنین می‌توان حافظه را از طریق حافظه‌های جانبی مانند هارد اکسترنال و فلش مموری ارتقا داد. ضمناً جایگاه حافظه میکرو SD نیز برای آن در نظر گرفته شده است. پیشنهاد می‌شود حتماً «بررسی تخصصی نت باکس شاین» را در زومیت بخوانید.

اندروید باکس مدل X98H Pro 4K

اندروید باکس X98H Pro 4K گران‌ترین مدل در لیست ما به‌حساب می‌آید و با پشتیبانی از اندروید ۱۲، پردازنده‌ی ۶۴ بیتی Allwinner H618 و پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G31 MP2 می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد. به‌لطف دو پورت HDMI 2.0 و یک دکمه‌ی سوییچ HD، می‌توانید دو نمایشگر یا تلویزیون را همزمان به دستگاه متصل کنید. اندروید باکس مذکور از وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵ نیز پشتیبانی می‌کند تا با آخرین استانداردهای ارتباط بی‌سیم همخوانی داشته باشد.

اندروید باکس مدل X98H Pro 4K 4.64GB

همان‌طور که از اسم اندروید باکس هم برمی‌آید، می‌توانید کیفیت تصویر 4K را از آن دریافت کنید. سه پورت USB 2.0 برای دستگاه در نظر گرفته شده است و از ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی در کنار ۴ گیگابایت رم استفاده می‌کند. در حال حاضر، X98H Pro یکی از پرفروش‌ترین مدل‌ها در بازار کشور است و برای کسانی که می‌خواهند یک اندرویدباکس قدرتمند در اختیار داشته باشند، گزینه‌ی خوبی به‌حساب می‌آید.

لوازم جانبی اندروید باکس

ماوس حرکتی را می‌توان یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین اجزای اندروید باکس ها دانست؛ جایی که گشت‌و‌گذار در محیط رابط کاربری به‌خصوص در نسخه‌ی عادی اندروید بسیار آزاردهنده خواهد بود. برای این منظور، می‌توانید از ماوس‌های حرکتی G10S پرو و وی‌چیپ مدل W3 بهره ببرید که عملکرد رضایت‌بخشی دارند.

ایرواس و ریموت کنترلر های اندروید باکس

فراموش نکنید که می‌توانید هرگونه ماوس و کیبورد بی‌ سیم یا سیمی را ازطریق درگاه USB به اندروید باکس متصل کنید. همچنین به‌لطف پشتیبانی رسمی سیستم‌عامل اندروید از دسته بازی بلوتوث، می‌توانید با خرید نمونه‌های متعدد موجود در بازار و اتصال آن‌ها به دستگاه خود، از آن‌ها در بازی‌ها بهره ببرید.

اندروید باکس چیست؟

درگاه‌های نت باکس پرایم ۱

اندروید باکس دستگاهی مجهز به سیستم‌عامل اندروید است که با اتصال به تلویزیون، قابلیت‌هایی هوشمند دراختیار کاربر قرار می‌دهد. از لحاظ ظاهری، ابعاد این دستگاه‌ها با ست‌تاپ‌باکس یا گیرنده‌های دیجیتال (گاهی کوچک‌تر) برابر است. سیستم‌عامل اندروید به‌حدی محبوبیت دارد که کاربران بسیار زیادی در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند.

اگر از تلویزیون‌های عادی و غیرهوشمند استفاده می‌کنید، با اندروید باکس ها می‌توانید سرویس‌های اینترنتی مانند آپارات، نماوا، فیلیمو یا حتی سرویس‌های خارجی مثل یوتیوب و توئیچ و نتفلیکس را تماشا کنید. این دستگاه‌ها به‌لطف تجهیز به اندروید، قابلیت نصب اپلیکیشن‌های اندروید را نیز دارند تا امکانات بسیار بیشتری دراختیار کاربران قرار گیرد.

قابلیت‌های اندروید باکس

اندروید باکس ویژگی‌های زیادی به‌همراه دارد که در‌ ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • تماشای شبکه‌های آنلاین: شما می‌توانید با استفاده از اندروید باکس به شبکه‌های مختلف پخش آنلاین دسترسی داشته باشید. اپلیکیشن‌های متعددی مانند تلوبیون برای تماشای شبکه‌های کشورمان دردسترس هستند.
  • تماشای زنده مسابقات ورزشی: استفاده از شبکه‌های آنلاین پخش مسابقات ورزشی بسیار ارزشمند است. شما می‌توانید با تهیه اندروید باکس به تماشای مسابقات زنده‌ی ورزشی ازطریق وب‌سایت‌های پخش آنلاین بنشینید.
  • استریم محتوای ویدئویی: فیلیمو و نماوا، بزرگ‌ترین شبکه‌های خانگی فیلم و سریال، محتوای زیادی دارند که برای استفاده از آن‌ها باید از تلویزیون هوشمند بهره ببرید یا به‌سراغ اندروید‌ باکس ها بروید.
  • پخش فیلم: به‌لطف اندروید باکس ها می‌توانید بدون نگرانی از فرمت و کدک‌های ویدئو و صوتی، انواع و اقسام ویدئو را در رزولوشن و حجم (نرخ بیت) مختلف پخش کنید.
  • پخش موسیقی: شما می‌توانید جدیدترین موسیقی‌ها را به‌راحتی ازطریق اندروید باکس پخش کنید. بد نیست بدانید امکان جست‌وجوی تیتراژ یا هرکدام از موسیقی‌های دلخواه شما هم وجود دارد.
  • وبگردی: اندروید باکس به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید ازطریق تلویزیون به نیازمندی‌های خود در اینترنت دسترسی پیدا کنید. همچنین، امکان مشاهده حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی لینکدین، توییتر، فیسبوک و... فراهم است.
  • بازی: بد نیست بدانید تعداد زیادی بازی به‌صورت انحصاری برای اندروید باکس ها تولید شده‌اند. توجه کنید که می‌توانید ازطریق گوگل پلی هم به جدیدترین برنامه و بازی‌ها دسترسی داشته باشید.
  • هاب‌ مدیاسنتر: اندروید باکس‌ها به‌لطف ویژگی‌هایشان، می‌توانند به‌عنوان مرکز محتوای چندرسانه‌ای در منزل به‌کار گرفته شوند. می‌توانید فیلم و موسیقی‌های خود را به آن انتقال دهید و سپس با اتصال به شبکه و ایجاد سرور، تمامی محتوا را ازطریق شبکه و به‌صورت بی‌سیم دردسترس تمامی اعضای خانواده قرار دهید.
اندروید باکس تسکو باکس tab 100

سخت‌افزار اندروید باکس

برای شناخت و خرید اندروید باکس ها نیز همانند سایر محصولات دنیای فناوری، باید آشنایی مقدماتی با سخت‌افزار این دسته از محصولات و تفاوت آن‌ها با یکدیگر داشته باشیم. به‌طور‌کلی، سخت‌افزار به‌کار‌رفته در اندروید باکس ها شباهت زیادی به معماری ساخت گوشی‌های هوشمند دارد، با این تفاوت که به‌دلیل ماهیت کاربری، اندروید باکس ها از مجموعه‌ی سخت‌افزار ضعیف‌تر از گوشی‌های هوشمند میان‌رده یا برابر با آن‌ها بهره می‌برند. پردازنده‌هایی با معماری ARM، سیستم‌عامل اندروید، یک تا چهار گیگابایت حافظه‌ی رم و ۸ تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی از مشخصه‌های مهم این دسته از دستگاه‌ها هستند.

پردازنده

پردازنده اصلی‌ترین عضو تمامی محصولات دنیای فناوری به‌شمار می‌آید که به‌خوبی از توانایی‌های دستگاه خبر می‌دهد. این موضوع درخصوص اندروید باکس ها نیز صدق می‌کند. تنوع پردازنده‌های به‌کار‌رفته در این محصولات بسیار کمتر از پردازنده‌های دنیای موبایل یا کامپیوتر است. به‌همین‌دلیل، با مطالعه‌ای مختصر می‌‌توانید با پردازنده‌ها آشنا شوید و سپس دستگاه مدنظر خود را بخرید. به‌عنوان مثال، با داشتن اطلاعات پردازنده درباره‌ی کدک‌ها و رزولوشن قابل‌پخش، می‌توانید صحت شعارهای تبلیغاتی سازندگان اندروید باکس مانند اجرای محتوای 8K و 6K را صحه‌سنجی کنید.

نکته‌ی مهم: عموم تولیدکنندگان پردازنده و شرکت‌های سازنده‌ی اندروید باکس قابلیت دیکود 4K@60p را برابر با 6K@30p می‌دانند؛ درحالی‌که محتوای 6K به‌صورت استاندارد به‌ندرت دردسترس است؛ مگر اینکه خود این محتوا را با دوربین‌های مخصوصی با قابلیت ضبط 6K ضبط کرده باشید. بدین‌ترتیب، اگر روی جعبه‌ی دستگاهی عبارت 6K را مشاهده کردید، آن را بخوانید 4K با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه. همچنین، به واژه‌ی تبلیغاتی 8K روی جعبه‌ی برخی محصولات توجهی نکنید. حتی پردازنده‌های S905X3 و X922 نیز نمی‌تواند چنین ویدئوهایی را روان کدگشایی کنند.

حافظه

اندروید باکس ها عموماً از ۲ تا ۴ گیگابایت رم بهره می‌برند. در‌صورتی‌که هدف شما از خرید اندروید باکس صرفاً تماشای فیلم از سرویس‌های اینترنتی یا پخش آن‌ها از روی حافظه‌های ذخیره‌سازی مثل هارد اکسترنال است، انواع مجهز به ۲ گیگابایت حافظه‌ی رم به‌خوبی ازپسِ این دسته از وظایف برمی‌آیند؛ اما اگر انجام امور سنگین‌تری مانند بازی را نیز در نظر دارید، پیشنهاد می‌کنیم نمونه‌های مجهز به حداقل ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم را تهیه کنید.

حداقل رم موردنیاز گوشی‌های اندرویدی برای اجرای برنامه‌ها درکنار سیستم‌عامل، حدود ۴ گیگابایت است، پس این اصل درباره‌ی اندروید باکس‌ها که تقریباً از همان سیستم‌عامل استفاده می‌کنند، هم صدق می‌کند. همچنین، اگر به بیش از ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم در گوشی هوشمندتان نیاز ندارید؛ پس احتمالاً به بیش از این مقدار روی اندروید باکس هم نیازی پیدا نخواهید کرد.

باتوجه‌‌‌به حجم برنامه‌ها و افزایش رزولوشن دوربین گوشی‌ها، حافظه موردنیاز کاربران برای نصب برنامه‌ها و ذخیره‌ی عکس و فیلم، در گوشی‌های هوشمند حداقل ۱۲۸ گیگابایت یا برای برخی از کاربران ۲۵۶ گیگابایت است؛ اما در اندروید باکس‌های ارزان‌قیمت حافظه‌های ذخیره‌سازی ۸ گیگابایتی دیده می‌شود که شاید در نگاه اول بسیار کم به‌نظر بیاید.

دلیل کافی‌بودن حافظه‌ای درحدود ۸ تا ۳۲ گیگابایت در اندروید باکس‌ها این است که شما با گوشی موبایل خود تصاویر و ویدئوهای مختلفی ثبت و ضبط می‌کنید و شاید اسناد چند‌رسانه‌ای را روی گوشی خود ذخیره کنید؛ اما در اندروید باکس بیشتر کاربران ویدئوها را آنلاین مشاهده می‌کنند و به ذخیره‌ی آن‌ها در حافظه نیازی نیست؛ البته در دستگاه‌های پرچم‌دار که برای بازی هم مناسب هستند، به حافظه‌ای بیشتر از ۳۲ گیگابایت نیاز دارید.

به‌لطف تجهیز به درگاه USB و پشتیبانی از حافظه‌‌های ذخیره‌سازی جانبی، حافظه‌ی ذخیره‌سازی در اندروید باکس ها اهمیت چندانی ندارد؛ اما اگر قصد دارید تعداد زیادی اپلیکیشن یا بازی سنگین نصب کنید، پیشنهاد می‌‌کنیم نگاهی به نمونه‌های ۳۲ گیگابایتی بیندازید؛ البته عموم اندروید باکس ها از درگاه کارت حافظه‌ی میکرو SD نیز بهره می‌برند که می‌‌توانید بازی یا اپلیکیشن‌ها را به این حافظه انتقال دهید.

فراموش نکنید به‌دلیل سرعت کمتر این دسته از حافظه‌ها در‌مقایسه‌با حافظه‌ی ذخیره‌سازی دستگاه و نیز نبود امکان انتقال برخی از اپلیکیشن‌ و بازی‌ها به کارت حافظه، خرید دستگاهی با حافظه‌ی ذخیره‌سازی بیشتر در اولویت قرار دارد.

اتصالات

درگاه‌های اتصالی بیشتر اندروید‌باکس ها عبارت‌اند از: دو درگاه USB، کارت حافظه‌ی میکرو SD، درگاه اترنت (LAN)، خروجی HDMI بلوتوث و وای‌فای. بااین‌حال، برخی محصولات گران‌تر، اتصالات متنوع‌تری اعم از ۳ درگاه USB، خروجی اپتیکال صدا، درگاه گیگابیتی ایترنت و وای‌فای ۵ گیگاهرتز را دراختیار کاربران قرار می‌دهند.

اندروید باکس بی لینک Android Box GT King

حداقل تعداد درگاه USB باید ۲ عدد باشد؛ زیرا درصورت اتصال ریموت کنترل حرکتی، درگاه دومی باید برای اتصال حافظه یا هارد دیسک دردسترس باشد. اگر قصد دارید تعداد زیادی حافظه به اندروید باکس متصل کنید، به‌‌دنبال محصولاتی با حداقل ۳ درگاه USB باشید.

اگر از سیستم صوتی پیشرفته‌ای بهره می‌برید، می‌توانید صدا را به‌صورت مستقیم و با درگاه خروجی اپتیکال به سیستم صوتی خود منتقل کنید؛ البته فراموش نکنید عموم تلویزیون‌ها از خروجی اپتیکال صدا بهره می‌برند و صدا را به‌ جای انتقال مستقیم از اندروید باکس به سیستم صوتی، می‌توانید ازطریق تلویزیون به سیستم صوتی منتقل کنید.

به‌اعتقاد ما، درگاه LAN یکی از نیازمندی‌های مهم اندروید باکس ها است که به‌لطف پهنای باند بیشتر در‌‌مقایسه‌با اتصال وایرلس، می‌‌تواند شبکه‌ای هوشمند از محتوای چندرسانه‌ای را در منزل شما به‌ارمغان بیاورد. با این درگاه می‌توانید اندروید باکس را با کابل شبکه به مودم متصل کنید تا امکان انتقال سریع‌تر اطلاعات بین دستگاه‌های حاضر در شبکه فراهم شود. بدین‌ترتیب، می‌توانید بدون نیاز به انتقال فیلم‌های خود از کامپیوتر، به‌صورت مستقیم اطلاعات را ازطریق شبکه و با اتصال اندروید باکس به کامپیوتر مشاهده و فیلم‌ها را تحت‌شبکه پخش کنید.

این موضوع به‌صورت عکس نیز صادق است و می‌توانید فیلم‌ها و موسیقی‌های درون اندروید باکس یا هارد دیسک متصل به اندروید باکس را تحت‌شبکه و با هر‌یک از دستگاه‌های حاضر در شبکه مثل کامپیوتر یا گوشی هوشمند خود مشاهده کنید.

اندروید تی‌وی چیست و چه فرقی با اندروید دارد؟

اندروید تی‌وی نسخه‌ای از سیستم‌عامل اندروید محسوب می‌شود که منحصراً برای اجرا روی تلویزیون‌ها طراحی و از اواسط سال ۲۰۱۴ هم جایگزین سرویس گوگل TV شده است. اندروید تی‌وی برای اجرا روی تلویزیون‌ها با نسبت بهینه‌شده است. گوگل پس از موفقیت اندروید در دنیای گوشی‌های هوشمند، این سیستم‌عامل را برای سایر پلتفرم‌ها نیز توسعه داد. اندروید تی‌وی نسخه‌ای خاص از این سیستم‌عامل است که برای تلویزیون‌های هوشمند طراحی شده تا کاربران با استفاده‌ی از ریموت‌های معمولی نیز کاربری لذت‌بخشی در این محیط تجربه کنند.

بهینه‌شدن برای وضوح تصویر و نسبت ۱۶:۹ تلویزیون‌ها از دیگر تفاوت‌های اندروید تی‌وی با نسخه‌ی مخصوص گوشی‌های هوشمند است. اندروید تی‌وی نیز همانند نسخه‌ی اصلی اندروید، از نمایشگر‌هایی با وضوح تصویر مختلف به‌خوبی پشتیبانی می‌کند و مهندسان گوگل با موفقیت بر مشکلات Scaling محیط رابط کاربری و اپلیکیشن‌های آن فائق آمده‌اند.

سیستم عامل اندروید تی وی

سازندگان تلویزیون اقبال چندان زیادی به اندروید تی‌وی از خود نشان ندادند. سامسونگ و ال‌جی سیستم‌عامل اختصاصی تلویزیون‌های هوشمند خود را توسعه دادند تا اندروید تی‌وی از حمایت بزرگ‌ترین نام‌های دنیای تلویزیون بی‌بهره باشد. این موضوع سبب شد با تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های مخصوص این سیستم‌‌عامل مواجه نباشیم و کاربران برای رفع نیاز‌هایشان با محدودیت‌هایی رو‌به‌رو شوند.

ناگفته نماند امکان نصب اپلیکیشن‌های اندروید در نسخه‌ی مخصوص تلویزیون وجود دارد؛ ولی برخی مواقع، با ناسازگاری‌هایی مانند بهینه‌نبودن برای استفاده‌ی افقی مواجه خواهید شد. اندروید تی‌وی در بسیاری از تلویزیون‌های هوشمند موجود در بازار یافت می‌شود. شرکت‌هایی مثل شارپ، سونی، فیلیپس، شیائومی و هایسنس، محصولات خود را با بهره‌گیری از Andorid TV روانه بازار کرده‌اند؛ درحالی‌که سامسونگ و ال‌جی سیستم‌عامل اختصاصی خود را به‌ترتیب با نام تایزن و WebOS در تلویزیون‌های هوشمند خود به‌کار می‌برند.

کاربرد اندروید باکس در ایران

همان‌طور‌که گفتیم، استفاده از اندروید باکس می‌تواند تلویزیون عادی شما را به تلویزیون هوشمند تبدیل کند. اندروید باکس در ایران هم طرفداران و هم کاربردهای زیادی دارد. وب‌سایت‌های پخش فیلم آنلاین زیادی در ایران همانند فیلیمو و آپارات و نماوا وجود دارند که به‌راحتی می‌توان ازطریق اندروید باکس وارد آن‌ها شد و جدیدترین فیلم‌ها را تماشا کرد.

خرید اندروید باکس می‌تواند روش مقرون‌به‌صرفه‌ای برای ارتقای تلویزیون‌های ساده باشد؛ چراکه در حقیقت، به‌‌جای خرید تلویزیون هوشمند گران‌قیمت می‌توانید با دستگاهی مقرون‌به‌صرفه از قابلیت‌های آن بهره‌مند شوید. همچنین، استفاده از اندروید باکس برای بازی، می‌تواند اقتصادی‌ترین راه‌حل موجود برای سرگرمی و بازی‌کردن در ایام تابستان باشد. شاید خواندن مقاله تفاوت اندروید باکس با اندروید تی وی نیز بتواند به شما در انتخاب بهتر کمک کند.

آموزش نصب و راه‌اندازی اندروید باکس

شاید برای برخی کاربران، نصب و استفاده از اندروید باکس پیچیده به‌نظر برسد؛ اما این‌طور نیست و می‌توان استفاده از آن را بسیار ساده توصیف کرد. پس از خرید دستگاه، کافی‌ است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اندروید باکس را با کابل HDMI به تلویزیون متصل کنید.
  • دستگاه را به برق متصل و روشن کنید.
  • تنظیمات ابتدایی و اتصال وای‌فای را انجام دهید تا اندروید باکس به اینترنت متصل شود.

هم‌اکنون فرایند اتصال اندروید باکس به‌اتمام رسیده است و شما می‌توانید به تمام محتواهای رایگان همانند فیلم، برنامه‌های تلویزیونی، یوتیوب، آپارات و فیلیمو دسترسی داشته باشید.

ازآن‌‌‌‌جاکه ممکن است برخی کاربران در‌زمینه‌ی انجام تنظیمات وای‌فای دچار مشکل شوند، راهنمایی زیر را قرار داده‌ایم تا بتوانید با طی‌کردن چند مرحله ساده، ارتباط اندروید باکس را با اینترنت برقرار کنید. مراحل مدنظر عبارت‌اند از:

  • اندروید باکس را به تلویزیون متصل کنید.
  • با روتر وایرلس یا کابل اترنت به اینترنت متصل شوید.
  • وارد تنظیمات شوید.
  • گزینه‌ی تنظیمات بیشتر (More Settings) را انتخاب کنید.
  • گزینه‌ی وای‌فای (Wi-Fi) را انتخاب کنید.
  • نام وای‌فای خود را انتخاب کنید.
  • پسورد را وارد کنید و به شبکه متصل شوید.

توجه کنید که کاربران زیادی در‌باره‌ی سرعت اینترنت مورد نیاز اندروید باکس سؤالاتی را مطرح می‌کنند. باید بدانید اندروید باکس برای داشتن عملکردی مناسب، حداقل به سرعتی معادل ۴ مگابایت‌بر‌ثانیه نیاز دارد. اگر سرعت شبکه خانگی شما کم است، باید آن را ارتقا دهید؛ وگرنه پهنای باند پایین می‌تواند به کاهش کیفیت استریم محتوا منجر شود.

انجام بازی با دسته در اندروید باکس

بازی‌های اندروید زیادی وجود دارند که استفاده از دسته می‌تواند جذابیت آن‌ها را افزایش دهد. به‌لطف پشتیبانی رسمی اندروید از اتصال به دسته‌های بلوتوث، سازندگان زیادی نیز بازی‌های خود را علاوه‌بر تاچ، با دسته نیز سازگار کرده‌اند تا تجربه‌ی بهتری از بازی در دنیای اندروید داشته باشید. به‌همین‌دلیل، می‌توان اندروید باکس ها را به‌عنوان کنسول بازی ارزان نیز در نظر گرفت؛ البته فراموش نکنید برای اجرای روان بازی‌ها، چاره‌ای جز خریدن اندروید‌ باکس های توانمند ندارید.

علاوه‌بر دسته‌های بازی بلوتوث متفرقه در بازار، اتصال دسته‌ی کنسول بازی PS4 و ایکس‌باکس وان اس هم به اندروید باکس ممکن است. همان‌طور‌که گفتیم، امکان اجرای بازی‌های اندروید با اندروید باکس وجود دارد. در‌ادامه برخی از بهترین بازی‌های سازگار با دسته برای اجرا روی اندروید باکس را معرفی می‌کنیم.

بهترین بازی‌های اندروید تی‌وی (سازگار با کنترلر)

در‌ادامه می‌توانید فهرست برخی از بازی‌های اندروید سازگار با کنترلر بازی را مشاهده کنید که بهترین گزینه برای اجرا در اندروید باکس ها هستند. فراموش نکنید که بسته به دستگاه و سیستم‌عامل آن، امکان اجرا‌نشدن برخی از این بازی‌ها وجود دارد:

  • Deadcells
  • Fortnite
  • Call of Duty: Mobile
  • Grid
  • Modern Combat 5
  • GTA: San Andreas
  • Minecraft
  • Dungeon Hunter 5
  • Asphalt 8
  • Asphalt 9: Legends
  • Oddmar
  • Grimvalor
  • Portal Knights
  • Wonder Boy: The Dragon's Trap
  • Order & Chaos 2: Redemption
  • Pascal's Wager
  • Ocean Horn
  • Crossy Road
  • Tesla vs Lovecraft
  • Limbo
  • Unkilled
  • Sega Forever titles
  • NBA 2K20
  • Stickman Skate Battle
  • Levelhead
  • Don't Starve: Pocket Edition
  • Endurance
  • SHADOWGUN: DeadZone
  • Evoland 2
  • Riptide GP: Renegade

آموزش اتصال دسته‌ی PS4 به اندروید باکس

  • ابتدا کلیدهای PS و Share را هم‌زمان فشار دهید تا چراغ LED دسته‌ی بازی به حالت چشمک‌زن وارد شود.
  • وارد تنظیمات بلوتوث اندروید باکس شوید و آن را روش کنید.
  • در این بخش باید یک دستگاه را با نام Wireless Control مشاهده کنید. کافی است روی آن ضربه بزنید و منتظر برقراری اتصال باشید.
  • در‌صورتی‌که چراغ LED دسته بازی سونی از حالت چشمک‌زدن به حالت ثابت تغییر پیدا کرد، ارتباط برقرار شده است.

آموزش اتصال دسته‌ی ایکس باکس به اندروید باکس

این نکته را مدنظر قرار دهید که تنها دسته‌های ایکس باکس مجهز به بلوتوث (تمامی مدل‌ها به‌جز دسته‌ی ایکس باکس وان نسخه‌ی اولیه) قابلیت اتصال به اندروید باکس را دارند.

  • دسته‌ی بازی Xbox One را روشن کنید.
  • کلید کوچک دایره‌ای موجود درکنار پورت اتصال کابل به دسته را فشار دهید تا زمانی‌که لوگو دستگاه به حالت چشمک‌زن تبدیل شود.
  • وارد اندروید باکس شوید و بلوتوث را روشن کنید.
  • در این بخش یک دستگاه با نام Xbox Wireless Controller را مشاهده خواهید کرد که با انتخاب آن، اتصال تکمیل می‌شود.
  • اگر مراحل بالا را کاملاً درست انجام داده باشید، LED روی دسته‌ی بازی به حالت ثابت در خواهد آمد.

تفاوت اندروید باکس با اپل تی وی

با اینکه اپل تی‌وی هم تلویزیونی هوشمند به حساب می‌آید، تفاوت‌هایی با اندروید باکس دارد. اپل تی‌وی از سیستم اختصاصی tvOS بهره می‌برد که به‌صورت خلاصه آن را می‌‌توان نسخه‌ی بهینه‌شده‌ی iOS برای استفاده در تلویزیون‌ها و با ریموت کنترل دانست. به‌لطف تخصص اپل در توسعه‌ی سیستم‌عامل بهینه، اپل‌تی‌وی تجربه‌ی کاربری روان و بسیار خوبی به‌ارمغان می‌آورد. به‌خصوص اگر از سایر محصولات اپل نیز بهره می‌برید، قابلیت ایجاد یکپارچگی بسیار خوبی با اتصال تمامی دستگاه‌ها به اپل‌تی‌وی خواهید داشت.

اپل تی وی

در حالت کلی، می‌توان اندروید باکس را به‌دلیل قابلیت‌ها و انعطاف‌پذیری بیشتر، به‌‌ویژه برای کاربران ایرانی گزینه‌ی مناسب‌تری توصیف کرد. به‌عنوان مثال، علاقه‌مندان به بازی‌های اندروید می‌توانند تمامی بازی‌های موجود گوگل پلی را در اندروید باکس نصب کنند؛ مگر آن گروه از بازی‌هایی که حتماً به نمایشگر لمسی نیاز دارند. بااین‌حال، امکان نصب تمام بازی‌های iOS روی اپل تی‌وی وجود ندارد و باید نمونه‌های سازگار را جداگانه در بخش اپل تی‌وی اپ استور جست‌وجو کرد.

بد نیست بدانید امکان وب‌گردی در اندروید باکس با استفاده از مرورگرهای مختلف فایرفاکس یا گوگل کروم به‌سادگی وجود دارد؛ ولی اپل تی‌وی به‌صورت مستقیم از سافاری پشتیبانی نمی‌کند و باید از روش‌های دیگری استفاده کرد. تمام این مشکلات و کمبودها سبب شده‌اند تا اندروید باکس در نظر کاربران بهتر و کارآمدتر به‌نظر برسد. اندروید باکس رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و می‌تواند انتخابی مقرون‌به‌صرفه برای علاقه‌مندان به داشتن تلویزیون هوشمند باشد.

سوالات متداول زومیت

  • اندروید باکس چه کاربردی دارد؟

    اندروید باکس راهکاری ساده و محبوب برای تبدیل تلویزیون‌های معمولی به تلویزیون‌های اندرویدی است. با این کار، می‌توانید همه‌ی اپلیکیشن‌های گوشی‌های اندرویدی را روی تلویزیون خود اجرا کنید. علاوه‌براین، روشی اقتصادی برای تجربه‌ی گیمینگ نزدیک به کنسول‌های بازی است.

  • مهم‌ترین قابلیت‌های اندروید باکس چیست؟

    با اندروید باکس می‌توانید از پخش آنلاین اکثر شبکه‌های جهانی بهره‌مند شوید. همچنین، این دستگاه امکان تماشای زنده‌ی مسابقات ورزشی و جدیدترین فیلم‌ها و وب‌گردی و بازی را به تلویزیون شما اضافه می‌کند.

  • اندروید باکس چگونه نصب می‌شود؟

    نصب اندروید بسیار ساده است، کافی است دستگاه را با کابل HDMI به تلویزیون وصل و آن را روشن کنید. فراموش نکنید که برای استفاده از امکانات اندروید باکس، حتماً آن را به اینترنت وای‌فای متصل کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات