نتیجه مقایسه دوربین هواوی Y9s، آنر 9X، گلکسی A51، ردمی نوت ۸ پرو و سایر گوشی‌های میان‌رده

جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
در ادامه می‌توانید نام هر یک از گوشی‌ها و انتخاب زومیت در مقایسه دوربین جدیدترین و البته محبوب‌ترین میان‌رده‌های دنیای موبایل از برند‌های سامسونگ، هواوی، آنر و شیائومی را مشاهده کنید.
تبلیغات

بررسی‌های تخصصی زومیتردمی نوت ۸ و نوت ۸ پروگلکسی A51آنر 9 ایکسهواوی Y9s (به‌زودی)

شرکت‌های مطرح دنیای موبایل تمام توانشان را برای بهبود عملکرد دوربین محصولات خود به‌کار گرفته‌اند تا با قدرت‌نمایی در این بخش، نظر خریداران بیشتری را به خود جلب کنند. این رقابت تا حدی داغ شده است که هرساله شاهد معرفی فناوری‌ و امکانات نوینی در دوربین گوشی‌های هوشمند هستیم. زومیت طبق روال همیشگی، در مقاله‌ی حاضر عملکرد دوربین گوشی‌های میان‌رده‌ی محبوب دنیای موبایل را مقایسه است. در این آزمون از ۶ گوشی‌ میان‌رده برند‌های سامسونگ، شیائومی و هواوی استفاده شده است که برچسب قیمتی ۲/۸ تا ۴/۲ میلیون تومان را به‌همراه دارند.

سامسونگ بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌های گوشی‌های هوشمند است که توانایی بسیار بالایی در توسعه‌ی دوربین توانمند برای محصولات خود دارد. پرچم‌داران این شرکت در زمینه‌ی دوربین همواره از بهترین نمونه‌های موجود در جهان هستند. اما این موضوع به‌معنای عملکرد نامناسب گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی سامسونگ نیست. غول دنیای فناوری تلاش زیادی برای تجهیز گوشی‌های هوشمند خود به دوربینی توانمند به‌کار گرفته است که گلکسی A51 را می‌توان به‌عنوان نمونه‌ای مناسب نام برد. این گوشی میان‌رده به دوربین چهارگانه‌ی قدرتمندی مجهز شده است تا نیاز‌های کاربران در این بازه‌ی قیمتی را به بهترین شکل ممکن پاسخ دهد. گلکسی A50s نیز به‌عنوان گزینه‌ی مقرون‌به‌صرفه‌تر در این مقایسه دوربین حضور یافته است.

سامسونگ گلکسی ای ۵۱ / samsung galaxy A51

شیائومی یکی از بازیگران اصلی بخش گوشی‌های هوشمند میان‌رده است. برند اقتصادی ردمی نیز پس از محبوبیت گسترده در بازار‌های مختلف به‌خصوص کشور هند، به‌تازگی به عضوی مستقل تبدیل شد تا از تمرکز بیشتر شیائومی در تولید محصولات خوش‌قیمت اما توانمند را خبر دهد. ردمی نوت ۸ پرو یکی از اولین گوشی‌های جهان بود که به ماژول چهارگانه‌ی دوربین با حسگر اصلی ۶۴ مگاپیکسلی مجهز شده بود تا با وجود برچسب قیمتی اندک، در زمینه‌ی دوربین خود را محصولی منحصر‌به‌فرد نشان دهد. ردمی نوت ۸ نیز به‌عنوان گزینه‌ی ارزان‌تر از ماژول دوربین چهارگانه با حسگر اصلی ۴۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد.

هواوی در سال‌های گذشته، توجه ویژه‌ای به دوربین محصولات خود کرده و همکاری با لایکا نیز به رشد درخورتوجه این بخش از گوشی‌های هوشمند هواوی منجر شده است. این شرکت در کنار پرچم‌داران توانمند خود، گوشی‌های میان‌رده‌ی جذابی نیز به بازار عرضه کرده است که در بخش دوربین حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. هواوی Y9s از جدید‌ترین میان‌رده‌های غول فناوری چین است که به‌تازگی نیز وارد بازار ایران شده است و به لطف حسگر ۴۸ مگاپیکسلی و چینش سه‌گانه دوربین، توانایی بالایی در این بخش دارد. دیگر گوشی حاضر در این رقابت، میان‌رده‌ی جدید آنر 9x است که آن‌ هم به‌تازگی وارد بازار کشورمان شده است. میان‌رده‌ی خوش‌قیمت آنر نیز با ماژول سه‌گانه‌ی دوربین اصلی و حسگر ۴۸ مگاپیکسلی، قادر به ثبت تصاویر بسیار خوبی است.

گوشی‌های ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پلاس توسط شرکت تسک میران برای انجام مقایسه دوربین در اختیار زومیت قرار گرفته‌اند.

نکاتی که در آزمون مقایسه دوربین رعایت شدند

  • نام گوشی‌ها مشخص نشده‌ بود تا اگر کاربران به برند یا تلفن خاصی علاقه‌مند هستند، روی انتخاب بی‌طرفانه‌‌ی آن‌ها تأثیر نگذارد.
  • تمام گوشی‌ها به آخرین نسخه به‌روزرسانی شده‌اند تا جدیدترین بهینه‌سازی‌ها در عملکرد دوربین در آن‌ها اعمال شود.
  • برای آنکه به جزئیات تصویر نیز توجه کرده باشیم، در برخی از تصاویر، برش دو یا چندبرابری آن را نیز قرار داده‌ایم.
  • از هرکدام از سوژه‌ها، با هر گوشی ۳ تا ۵ بار عکاسی و بهترین تصویر از بین‌ آن‌ها برای مقایسه انتخاب شده است.
  • باتوجه‌ به کاربری Point and Shoot دوربین‌های موبایل، ثبت تصویر روی دست انجام شده است تا توانایی گوشی‌های موجود در این مقاله در حذف لرزش‌ها نیز بررسی شود.
  • بررسی میزان توانایی میان‌رده‌های حال حاضر دنیای موبایل، ۹ آزمایش جداگانه انجام شده است. هریک از این آزمایش‌ها معیاری برای بررسی ضعف‌ها و قوت‌های محصولات در زمینه‌های مختلف است. دوربین پاناسونیک لومیکس G9 به‌همراه لنز‌ ۳۵-۱۲ میلی‌متری F2.8 با تراز سفیدی به‌کمک برگه‌ی مخصوص این امر نیز به‌عنوان معیار به‌کار گرفته شده است.
  • تمامی عکس‌ها در حالت خودکار و فعال‌کردن حالت HDR ثبت شده‌اند.
  • در تصاویر محیط‌های تاریک حالت Night در گوشی‌ها فعال شده است.
  • در آزمون ثبت تصاویر پرتره، میزان جلوه‌ی بوکه در بیشترین حد خود قرار داده شده است.
  • نتیجه‌ی نظرسنجی در کنار نظر زومیت و نام هر یک از گوشی‌های، پس از سه روز از تاریخ انتشار این مقاله، منتشر خواهد شد.

برای مشاهده‌ی تصاویر مقایسه‌ در اندازه‌ی اصلی، روی تصاویر کلیک کنید

نام گوشی‌های بررسی به‌شرح زیر است:

  • گوشی ۱: سامسونگ گلکسی A51
  • گوشی ۲: هواوی Y9s
  • گوشی ۳: شیائومی ردمی نوت ۸ پرو
  • گوشی ۴: آنر 9X
  • گوشی ۵: شیائومی ردمی نوت ۸
  • گوشی ۶: سامسونگ گلکسی A50s

در نظر داشته باشید معیار‌های انتخاب زومیت، طبیعی و نزدیک‌بودن تصاویر ثبت‌شده در مقایسه با قاب اصلی و نمونه‌ی مرجع هستند. بااین‌حال، لذت‌بردن از تصاویر کاملا موضوعی سلیقه‌ای است و شاید بسیاری از کاربران تصاویری با رنگ‌های اغراق‌شده و کنتراست بالا را بیشتر بپسندند. به همین دلیل، هدف این مقایسه‌ی دوربین بیش از اینکه انتخاب برترین دوربین گوشی‌های هوشمند باشد، نمایش الگوریتم‌های پردازش تصویر هریک از گوشی‌ها است تا کاربران را پیش از خرید با نحوه‌ی عملکرد هریک آن‌ها آشنا کند.

آزمون‌های زومیت بخش‌های محدودی از قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند را مقایسه می‌کند. در نظر داشته باشید که قابلیت‌های بیشتر گوشی‌های هوشمند مانند ماژول مخصوص دوربین ماکرو، لنز واید، پانوراما، ضبط کلیپ‌های صحنه آهسته، تایم لپس و حالت عکاسی رنگ‌آمیزی نوری، می‌تواند در بسیاری از شرایط آزادی عمل بیشتری به کاربران ارایه دهد. 

درادامه، توجه شما را به جمع‌بندی نتایج مقایسه‌ی دوربین پرچم‌داران دنیای موبایل از نگاه کارشناسان زومیت و کاربران دعوت می‌کنیم. نام‌های درج‌شده در هر سطر به‌ترتیب عملکرد خود یا رأی کسب‌شده قرار گرفته‌اند.

مشخصات

انتخاب زومیت

آزمایش ۱

شیائومی ردمی نوت ۸

آزمایش ۲

شیائومی ردمی نوت ۸ پرو

آزمایش ۳

شیائومی ردمی نوت ۸

آزمایش ۴

شیائومی ردمی نوت ۸ پرو

آزمای‍ش ۵

هواوی Y9s

آزمایش ۶

آنر 9X، سامسونگ گلکسی A51

آزمایش ۷

سامسونگ گلکسی A51

آزمایش ۸

سامسونگ گلکسی A50s

آزمایش ۹

شیائومی ردمی نوت ۸

آزمایش اول

دقت ثبت رنگ از مهم‌ترین مشخصه‌‌های دوربین‌های عکاسی است. شرکت‌های بزرگ این عرصه برای افزایش دقت‌ رنگ، سال‌ها الگوریتم‌های پردازش سیگنال خود را توسعه‌ می‌دهند و به‌طور پیوسته آن را کالیبره‌ می‌کنند. در این آزمایش، به‌دنبال گزینه‌ای با نزدیک‌ترین رنگ‌های ثبت‌شده در شرایط نوری طبیعی در مقایسه با نمونه‌ی مرجع باشید. رنگ برگ درختان و وسایل ورزشی و زمین می‌تواند معیار مناسبی برای بررسی دقت گوشی‌ها در این آزمایش باشد.

آزمایش نخست: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟

انتخاب زومیت: شیائومی ردمی نوت ۸ (گوشی پنجم)

در آزمون اول تنها دقت مناسب ثبت رنگ‌ها مد نظر است؛ اغراق در عملیات شفاف‌سازی (sharpening) به وضوح در برخی تصاویر مانند شیائومی نوت ۸ پرو (گوشی سوم) دیده می‌شود. هواوی Y9s (گوشی دوم) و آنر 9X (گوشی چهارم) دقت خوبی در ثبت رنگ‌ها به‌خصوص رنگ سبز چمن مصنوعی نداشتند. بااین‌حال به اعتقاد زومیت شیائومی نوت ۸ (گوشی پنجم) بهترین عملکرد را در این بخش از خود به‌جای گذاشته است.

آزمایش دوم

در آزمایش اول، به دقت ثبت رنگ در شرایط نوری مساعد و منبع طبیعی نور پرداخته شده است. در این شرایط، برخی الگوریتم‌های پردازشی موبایل به‌منظور تزریق رنگ و لعاب به تصاویر، بیش‌از‌حد شفاف‌سازی (Sharpening) می‌کنند و کنتراست را در مرز سوژه‌ها افزایش می‌‌دهند که درنتیجه، به تصویری مصنوعی منجر می‌شود. ثبت طبیعی رنگ از دیگر نکات الزامی این آزمایش است که دوربین‌ موبایل‌های موجود در این مقایسه، باید برای رسیدن به آن تلاش کنند.

آزمایش دوم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟

انتخاب زومیت: شیائومی ردمی نوت ۸ پرو ( گوشی سوم)

پیش‌تر و در مقایسه دوربین گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار نیز شاهد شکست آن‌ها در ثبت مناسب سوژه‌ی بالا بودیم. افزایش بیش از حد نوردهی و کنتراست تصویر، بزرگ‌ترین مشکل گوشی‌های هوشمند است که باعث می‌شود تصویر نهایی با وجود زیباتر شدن، اما از واقعیت فاصله‌ی زیادی بگیرد. گوشی‌های میان‌رده‌ی این مقایسه نیز در آزمون بالا همگی شکست خوردند. بااین‌حال در این بین شیائومی ردمی نوت ۸ پرو تصویر نزدیک‌ترین به مرجع را ثبت کرده است.

آزمایش سوم

آزمایش سوم دقت رنگ‌های ثبت‌شده در شرایط نوری مساعد و منبع مصنوعی را بررسی کرده است. دوربین‌های موبایل باید بتوانند نزدیک‌ترین رنگ در مقایسه با نمونه‌ی مرجع را ثبت کنند. نبود اغراق در میزان رنگ‌ها و کنتراست تصویر مهم‌ترین مؤلفه‌های این آزمایش است.

آزمایش سوم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟

انتخاب زومیت: شیائومی ردمی نوت ۸ (گوشی پنجم)

آزمون سوم نیز به بررسی دقت ثبت رنگ‌ها و در منابع نور مصنوعی پرداخته است. در این آزمون محصولات شیائومی بهترین عملکرد را از خود نشان دادند. بااین‌حال شیائومی ردمی نوت ۸ (گوشی پنجم) به‌طور کلی و در بیشتر سوژه‌ها رنگ‌های طبیعی‌تری را ثبت کرده است.

آزمایش چهارم

در آزمایش پنجم، عملکرد حسگر و الگوریتم پردازش تصاویر در شرایط نوری تاریک و درنتیجه‌ی ایزو زیاد بررسی شده است. گزینه‌ای که بتواند رنگ‌ها را درکنار حفظ مناسب جزئیات و حذف مؤثر نویز دقیق ثبت کند، برترین عملکرد را خواهد داشت. برای کمک به مقایسه، برش ۲۰۰ درصدی از تصویر تهیه شده است که درادامه‌، می‌توانید مشاهده کنید.

تصویر برش‌خورده

آزمایش چهارم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟

انتخاب زومیت: شیائومی ردمی نوت ۸ پرو (گوشی سوم)

باتوجه به پیشرفت روزافزون الگوریتم‌های پردازش تصویر و افزوده شدن حالت عکاسی Night، شاهد عملکرد عالی گوشی‌های هوشمند هستیم که آزمون بالا گواهی بر این مدعی است. گوشی‌های میان‌رده‌ی کنونی تصاویر بهتری نسبت به پرچم‌داران دو سه سال پیش ثبت می‌کنند. در آزمون چهارم، به‌طور کلی شیائومی ردمی نوت ۸ پرو (گوشی سوم) بهترین عملکرد را از خود نشان داده است. گلکسی A51 (گوشی اول) نیز تصویر مناسبی را ثبت کرده، اما اغراق در افزایش کنتراست منجر به بروز مشکلاتی در برخی سوژه‌های به‌خصوص عروسک میمون شده است.

آزمایش پنجم

باتوجه‌ به علاقه‌ی بسیار کاربران به شبکه‌های اجتماعی و درنتیجه سبک عکاسی پرتره، دوربین‌های موبایل قابلیت‌های ویژه‌ای در‌این‌زمینه معرفی کرده‌اند. در این آزمایش که در شرایط نوری مساعد و با منبع نور مصنوعی انجام شده است، ثبت جزئیات مناسب، رنگ طبیعی پوست مهم‌ترین مواردی است که باید برای مقایسه در نظر داشته باشید. 

آزمایش پنجم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟

انتخاب زومیت: هواوی Y9s (گوشی دوم)

رنگ نزدیک‌تر پوست و جزئیات خوب تصویر ثبت شده توسط هواوی Y9s (گوشی دوم) باعث شده است تا گزینه‌ی برتر آزمون ثبت تصاویر پرتره در شرایط نوری مناسب لقب بگیرد.

آزمایش ششم

در این آزمایش ثبت تصاویر پرتره در شرایط نوری ضعیف بررسی شده است. ناگفته نماند فلاش گوشی‌ها برای بررسی توانایی آن‌ها در کنترل نویز غیرفعال شده است. ارائه‌ی تصویری رضایت‌بخش با کنترل مناسب نویز و حفظ جزئیات در کنار رنگ طبیعی پوست، مؤلفه‌های اصلی این آزمایش هستند که کاربران باید آن‌ها را بررسی کنند.

آزمایش ششم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟

انتخاب زومیت: آنر 9X (گوشی پنجم)

در آزمون ثبت تصاویر پرتره در شرایط نوری تاریک، آنر ۹ ایکس (گوشی چهارم) موفق به کنترل مناسب نویز و ثبت سطح خوبی از جزئیات شده است. البته گلکسی A51 (گوشی اول) نیز در کنار ثبت خوب جزئیات، رنگ پوست را نیز نزدیک‌تر از رقبای خود به نمونه‌ی مرجع ثبت کرده است. بااین‌حال اغراق در شارپ کردن تصویر جهت بهبود سطح جزئیات، باعث شده است تا تصویر گلکسی A51 کمی غیرطبیعی‌ به‌نظر برسد.

آزمایش هفتم

آزمون هفتم به بررسی توانایی الگوریتم گوشی‌های مذکور در ثبت تصاویر پرتره با ایجاد جلوه‌ی بوکه طبیعی اختصاص یافته است. به‌دلیل تفاوت زیاد نحوه‌ی عملکرد گوشی‌های هوشمند موجود در این مقایسه در ثبت تصاویر پرتره با لنز‌های مخصوص این کار در دوربین‌های حرفه‌ای (اختلاف فاحش فاصله‌ی کانونی) این آزمون فاقد تصویر مرجع است. در این آزمایش باید ایجاد جلوه‌ی بوکه‌ی طبیعی درکنار تشخیص مناسب سوژه و پس‌زمینه به‌عنوان ملاک در نظر گرفته شود.

آزمایش هفتم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟

انتخاب زومیت: گلکسی A51 (گوشی اول)

در آزمون ثبت تصاویر پرتره و ایجاد جلوه‌ی بوکه‌ی مصنوعی، گوشی‌های میان‌رده در مقایسه با براداران پرچم‌دار خود از نقطه‌ی ضعف بزرگی بهره می‌برند؛ عدم توانایی استفاده از دوربین تله‌فوتو و ایجاد جلوه‌ی بوکه. این موضوع منجر به ثبت نامناسب گِردی صورت و در نهایت غیرطبیعی شدن بوکه و عکس نهایی می‌شود. جدا از نکته‌ی مذکور، محصولات به‌کار رفته همگی عملکرد خوبی در جداسازی سوژه از پس‌زمینه داشتند. بااین‌حال در این بین گلکسی A51 (گوشی اول) مرزبندی دقیق‌تری (به‌خصوص در بخش مو و دسته‌ی عینک) ایجاد کرده است و جلوه‌ی بوکه‌ی روان آن نیز به طبیعی‌تر شدن عکس کمک شایانی کرده است.

آزمایش هشتم

دوربین‌های سلفی یکی از مهم‌ترین بخش‌های دوربین‌ گوشی‌های هوشمند را تشکیل می‌دهد. این موضوع به تعبیه‌ی حسگر‌ و لنز‌های توانمندی در این بخش منجر شده است. درهمین‌ زمینه، آزمایش ۸ و ۹ این مقایسه‌ی دوربین به بررسی عملکرد دوربین‌های سلفی اختصاص یافته است. در نظر داشته باشید برای ثبت بیشترین میزان از جزئیات، قابلیت زیبا و شفاف‌سازی پوست در تمامی گوشی‌های غیرفعال شده است. ثبت رنگ طبیعی پوست درکنار جزئیات مناسب، معیارهای اصلی این آزمایش است که طبق آن‌ها باید توانمند‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

آزمایش هشتم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟

انتخاب زومیت: گلکسی A50s (گوشی ششم)

در آزمون ثبت عکس سلفی در شرایط نوری مناسب، گلکسی A50s با رنگ نزدیک‌تر به مرجع و سطح خوب جزئیات، برنده‌ی آزمون لقب گرفته است.

آزمایش نهم

این آزمایش عملکرد دوربین سلفی در شرایط نوری تاریک را بررسی کرده است. در این حالت، کنترل مناسب نویز درکنار حفظ جزئیات و رنگ طبیعی پوست، وظایف اصلی دوربین‌‌ها است. نمونه تصاویر این آزمون جهت قابلیت مقایسه دقیق‌تر به‌خصوص برای بررسی میزان نویز و جزئیات، بزرگ‌نمایی شده‌اند.

آزمایش نهم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟

انتخاب زومیت: شیائومی ردمی نوت ۸ (گوشی پنجم)

در آزمون عکس‌برداری سلفی و شرایط نوری تاریک، هیچ یک از گوشی‌های حاضر در مقایسه موفق به ثبت رنگ طبیعی پوست نشدند. بااین‌حال می‌توان تصویر ثبت‌شده توسط ردمی نوت ۸ را بهترین نمونه در آزمون بالا دانست.

نظر شما در رابطه با عملکرد هر یک از گوشی‌های حاضر در این بررسی چیست؟ کدام گوشی هوشمند پس از مشخص شدن نام‌ها و نتایج، شگفتی شما را به ارمغان آورد؟ دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت روز گوشی و مشخصات فنی و مقایسه‌ی محصولات مذکور از بخش محصولات زومیت استفاده کنید. در این بخش، گالری تصاویر رسمی و اخبار و مقالات مرتبط و پاسخ به پرسش‌های رایج درباره‌ی این محصولات دردسترس شما است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات