نگاهی عمیق به چراغ LED در خودرو

چراغ‌های LED نور بیشتری دارند و انرژی کم‌تری در مقایسه با دیگر لامپ‌ها مصرف می‌کنند؛ همین موضوع آن‌ها را تبدیل به گزینه‌هایی عالی برای آینده‌ی صنعت خودرو کرده است. 

شاید تابه‌حال به این مسئله توجه نکرده باشید که چراغ خودروی که وظیفه‌ی روشن‌کردن راه در شب را دارد، می‌تواند به میزان آلایندگی خودرو نیز ربط داشته باشد یا بتواند روی شعاع حرکتی یک خودروی برقی تأثیر بگذارد. اگر تمامی لامپ‌های خودرو شامل چراغ‌های اصلی و چراغ‌های راهنما از نوع LED باشد، مصرف برقی در خودرو نسبت به خودرویی که از لامپ‌های هالوژنی استفاده می‌کند، ۶۰ درصد کاهش می‌یابد. این کاهش مصرف انرژی می‌تواند مصرف سوخت و آلایندگی را هم کاهش دهد. 

میزان گرمی نور یا تراز گرمی نور لامپ با واحد کلوین (Kelvin) سنجیده می‌شود. این میزان در لامپ‌های LED که نور سفید دارند، بسیار بهتر از چراغ‌های هالوژنی با نور زرد است. نور سفید در چراغ‌های LED دید بسیار بهتری را در شب برای راننده فراهم می‌کند. به‌گفته‌ی آئودی، چراغ‌های LED جدید این شرکت می‌توانند تا ۵۵۰۰ کلوین نور دست پیدا کنند که بسیار نزدیک به نور روز است.

Laser Headlight

نام LED مخفف دیودهای ساطع‌کننده‌ی نور است. این چراغ‌ها از نیمه‌هادی‌هایی ساخته می‌شوند که در مقایسه با شیشه میزان هادی بودن آن‌ها بیشتر ولی در مقایسه با فلزی مثل مس پایین‌تر است. دیودها در ابتدا به‌عنوان بخشی از مدارهای الکترونیکی طراحی و ساخته شدند تا در مدارها به‌عنوان یک سوپاپ از آن‌ها استفاده شود. کار دیودها عبور دادن جریان برق در یک جهت مشخص است و در جهت مخالف اجازه‌ی عبور جریان را نمی‌دهند. در فرایند‌ی به نام دوپینگ، ماده‌ی مخصوصی هم به دیود اضافه می‌شود که می‌تواند بدرخشد و تولید نور کند و اینجا است که لامپ‌های LED به وجود می‌آیند. لامپ‌های LED که در خودروها استفاده می‌شوند طیفی از نورهای قرمز، سبز و آبی روشن را تولید می‌کنند که این طیف توسط چشم انسان به رنگ سفید دیده می‌شود. 

HEADLIGHT

چراغ‌های LED دارای مزایای دیگری هم هستند. مثلا این چراغ‌های توانایی روشن کردن محدوده‌ی خاصی از جاده را دارند. این یک مزیت بسیار مهم است که با نام نوردهی ماتریکسی LED شناخته می‌شود. تعدادی لامپ‌های LED که درون تونل خاصی جای گرفته باشند این امکان را به ما می‌دهند تا یک محدوده‌ی مشخص را روشن کنیم. برای مثال زاویه‌ی نوردهی می‌تواند به شکل افقی یا عمودی تغییر کند. این مزیت باعث می‌شود تا در لامپ‌های LED بتوانیم محدوده‌ای را که لازم داریم روشن کنیم و به این ترتیب دیگر نور چراغ خودرو در شب باعث اذیت رانندگانی که از جهت رو‌به‌رو می‌آیند نمی‌شود.

فناوری چراغ جلوی تطبیقی خودتارشونده / Self-Dimming Adaptive Headlight

این مزیت LEDها سبب ظهور چراغ‌های هوشمند یا تطبیق‌پذیر شد که آن‌ها را با نام Adaptive Lights در بازار می‌شناسیم. ترکیب این مزیت با فناوری لیزری می‌تواند شعاع نوردهی بسیار زیادی را هم در اختیار خودروساز قرار دهد. شاید نام لیزر باعث شود برخی فکر کنند، این فناوری مضراتی هم به همراه دارد ولی اینطور نیست و لیزر در چراغ خودروها تنها یک منبع نور است. در آئودی A8 جدید که به چراغ‌های لیزری مجهز است، لامپ لیزری می‌تواند نور آبی رنگ را تبدیل به نور سفید  ۵۵۰۰ کلوین کند و تا صدها متر جلوی خودرو را روشن کند. این سیستم در سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت فعال می‌شود. یک دوربین هم در جلوی خودرو نصب شده تا در صورتی که تشخیص دهد خودرویی از مسیر مقابل و از رو‌به‌رو در حال نزدیک شدن است، شدت نور چراغ‌ را کاهش دهد.

فناوری چراغ‌های LED در خودروها پیشرفت بسیاری کرده است. چراغ‌های LED که در چراغ‌های عقبی خودرو به کار می‌روند، دارای رشته‌های هستند که تا ۲۰۰ برابر نازک‌تر از موی انسان‌ هستند. چراغ‌های LED در داخل کابین خودروها نیز کاربرد فراوانی دارند و نورپردازی‌های داخلی که در خودروهای جدید می‌بینید، همه از چراغ‌های LED استفاده می‌کنند.

لامپ‌های هالوژنی

لامپ‌های هالوژنی و زنون همچنان مهم‌ترین نقش را در دنیای خودرو بازی می‌کنند و تا وقتی که خودروسازان نتوانند هزینه‌ی ساخت چراغ‌های LED را کاهش دهند، همچنان شاهد استفاده‌ی گسترده از لامپ‌های زنون و هالوژنی خواهیم بود. میزان مصرف برق در لامپ‌های زنون چیزی بین لامپ‌های هالوژنی و LED است. این لامپ‌ها از قوس الکتریکی ایجادشده‌ی درون گاز زنون نور ایجاد می‌کنند. در لامپ‌های هالوژنی هم از یک گاز خنثی و مقدار کمی ید هالوژنی استفاده می‌کنند. در این لامپ‌ها از یک رشته‌ی تنگستن استفاده می‌شود که گاز را گرم کرده و نور ایجاد می‌کند.

منبع autocar

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید