اسپید؛ راهکاری برای توزیع سریع کالاها
موتورسوارهای اسپید برخلاف سایر پیکهای موتوری که میشناسید، منتظر نمیشوند کسی درخواست پیک بدهد. آنها رأس ساعت خاصی در دفتر اسپید جمع میشوند، بستههای هممسیر را میگیرند و راهی میشوند. انتخاب مسیر سفیران اسپید برعهدهی فرد نیست؛ بلکه این کار به رایانه سپرده شده است.
شاید با کمی نگاه فانتزی بتوان گفت رایانه رئیس پیکهای اسپید است و به آنها میگوید از کجا بروند و چه چیزی را ببرند. هر روز آدرسها در رایانه ثبت میشود و این رایانه است که بررسی میکند کدام بستهها هممسیر هستند و بر این اساس مرسولهها را دستهبندی میکند. در واقع، این رایانه است که تشخیص میدهد چند بسته برای یک سفیر کافی است تا بتواند در زمان مقرر و بدون تأخیر آن را به مقصد برساند.
معمولا یکی دیگر از مشکلات پیکها این است که وقتی به مسیری آشنا نیستند، برای رساندن پنج بسته مختلف در منطقهای از شهر دچار مشکل میشوند و تشخیص این موضوع مشکل است که اول کدام را برسانند تا مسیرشان کوتاهتر شود.
کار دیگری که رایانهی هوشمند اسپید انجام میدهد، این است که هر روز و در ساعتهای مختلف مدت زمان در مسیر بودن پیک را در حافظهی خود ثبت میکند. بدین ترتیب بعد از چند روز، مشخص میشود کدام خیابان در ساعتهای خاصی پرترافیک هستند. پس دفعه بعد موتورسوار را در آن ساعت از آن خیابان بهسمت مقصد راهنمایی نمیکند و مسیر جایگزین را که ترافیک کمتری دارد، بهروی گوشی همراهش میفرستد.
این ثبت ترافیک مسیرها در درازمدت باعث شده است رایانه به فرمول دقیقی برای پیداکردن خلوتترین مسیرها برسد؛ تا جایی که مسیری که پیک موتوری در طول یک ماه کار در اسپید طی میکند، چند کیلومتر کمتر از ماههای قبل است. برای اینکه دقت رایانه محاسبهگر اسپید را درک کنید، همین را بگوییم که سفیران اسپید در مقایسه با ۶ ماه پیش، ۳۰ درصد کمتر در مسیر رفتوآمد هستند. این کوتاه شدن مسیر دو مزیت بزرگ دارد: ۱. بهموقع رسیدن بستهها به مقصد؛ ۲. کاهش هزینههای ارسال محصولات که در نهایت هزینهی حملونقل را برای مشتریان اسپید کاهش داده است.
اسپید شرکت ارائهدهندهی خدمات حملونقل به تجارتهاست. یعنی چه؟ یعنی اسپید با پیکهای موتوری دیگر فرق دارد. معمولا اگر بخواهید بستهای را برای دوستی یا همکاری در نقطهی دیگری از تهران بفرستید، با الو پیک یا اسنپباکس تماس میگیرید. پیک موتوری میآید و بسته را از شما تحویل میگیرد و در مقصد مشخصشده به فرد مدنظر میرساند؛ اما اسپید این کار را انجام نمیدهد.
در واقع، اسپید با شرکتها کار میکند؛ یعنی اگر شرکتی مثلا مؤسسه انتشاراتی یا فروشگاه اینترنتی بخواهد هر روز ۱۰ و حتی ۱۰۰ نمونه از کالای عرضهشدهی خود را به دست مشتری برساند، اسپید این کار را برایش انجام میدهد. حتی این امکان برای اسپید وجود دارد که محصول را به مقصد تحویل دهد و پولش را همانجا از مشتری دریافت و به حساب شرکت واریز کند.
اسپید بابت گرفتن پول از مشتری و واریز آن به حساب شرکت هزینهای دریافت نمیکند؛ در حالی که اگر قرار باشد پیک همین کار را انجام دهد، از شرکت بابت گرفتن پول مشتری و آوردن آن هم هزینه خواهد گرفت.
همین مزایای اسپید، یعنی استفاده از رایانههای هوشمند در توزیع و مسیریابی و انجام امور مالی، باعث شده بسیاری از صاحبان مجلات و انتشاراتیها و فروشگاههای آنلاین اینترنتی و برگزارکنندگان همایشها و مراسمهای مختلف برای انجام کارهایشان با اسپید قرارداد همکاری طولانیمدت ببندند.
اگر مجموعه کتابهای کنکور گاجمارکت یا از فروشگاههای گوشیشاپ یا عطر سفیر اینترنتی خرید کرده باشید، حتما با سفیران اسپید برخورد کردهاید. بسیاری از شرکتهای مشتری اسپید بهدلیل کاهش هزینهی حملونقل و درنتیجه کاهش قیمت تمامشدهی محصولشان، حتی هزینهی ارسال را از مشتری نمیگیرند و آن را از حساب خود و بهرایگان برای مشتری ارسال میکنند.
علاقهمندان به کسب اطلاعات بیشتر از فعالیت اسپید و خدمات آن میتوانند به وبسایت این شرکت به آدرس speeddeliv.com/business مراجعه کنند.
نظرات