پرونده جدید هواوی؛ کمک به کره‌ شمالی برای ساخت شبکه‌های 3G

سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کارمند سابق شرکت هواوی، اسنادی داخلی را فاش کرد که ثابت می‌کند هواوی، در ساخت شبکه‌ی تجاری 3G به کره‌ شمالی کمک کرده‌ است.
تبلیغات

براساس مدارکی که توسط یکی از کارمندان سابق هواوی افشا شده‌، این شرکت در ساخت شبکه‌ی تجاری 3G بی‌سیم به کره‌ شمالی کمک کرده‌ است.

این مدارک که توسط واشنگتن پست دریافت‌ شده و شامل دستورهای کاری گذشته، قراردادها و صفحه‌گسترده‌‌ها است، افشا می‌کند که هواوی در مشارکت با شرکت بین‌المللی فناوری اطلاعات پاندا، متعلق‌ به دولت چین، طی هشت سال روی پروژه‌هایی برای ساخت و نگه‌داری یک شبکه‌ی تجاری 3G بی‌سیم در کره شمالی کار کرده‌ است. طی این مشارکت، هواوی از شرکت بین‌المللی فناوری اطلاعات پاندا استفاده کرده تا تجهیزات شبکه‌ای مورد نیاز برای ساخت شبکه‌ی 3G کره شمالی را به این کشور بفرستد. 

به گزارش واشنگتن پست، دلیل افشای این مدارک توسط کارمند سابق هواوی، «اطلاعاتی در ارتباط با منافع عمومی» بوده‌ است.

براساس این گزارش، این اطلاعات در یکی از پایگاه‌های داده‌ی هواوی حاوی اطلاعاتی درباره‌ی فعالیت‌های جهانی این شرکت، قرار گرفته بوده‌ است. در اسناد داخلی هواوی، به‌دلایل محرمانه به کشورهای خاصی مانند کره شمالی و سوریه با کد اشاره می‌شود. کره شمالی در صفحات پایگاه داده به‌صورت «A9» ذخیره شده ‎است. پس از انتشار این اسناد داخلی، یک سخن‌گوی هواوی در بیانیه‌ای به ZDNET گفته‌ است که این شرکت درحال‌حاضر، «هیچ‌گونه حضور تجاری» در جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) ندارد.   

این سخن‌گو همچنین اضافه کرد: 

هواوی به تمامی قوانین مرتبط و مقررات کشور‌ها و نواحی که در آن‌ها فعالیت دارد، کاملا پایبند است. این پایبندی شامل تمامی نظارت‌های صادراتی، تحریم‌ها و مقررات سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا می‌شود. 

در صورت صحت این افشاگری، هواوی که در برخی محصولات خود از قطعات آمریکایی استفاده می‌کند، تحریم‌های صادراتی این کشور در ارتباط با ممنوعیت صادرات فروش قطعات آمریکایی به کره شمالی را نقض کرده است. کره شمالی همچنین به‌خاطر سیاست‌های اتمی و نقض قوانین حقوق بشر تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد. 

هواوی

انتشار این اسناد داخلی در زمانی صورت‌ گرفت که بسیاری از کشور‌های غربی، درحال تصمیم‌گیری برای ممنوع‌ کردن استفاده از تجهیزات هواوی در شبکه‌ی داخلی 5G خود هستند. کشورهایی مانند انگلیس هنوز در این خصوص تصمیم نهایی را نگرفته‌اند؛ این درحالی است که عمده‌ی شرکت‌های مخابراتی انگلیس، هم‌اکنون از تجهیزات هواوی در خدمات 5G خود استفاده می‌کنند. 

درحال حاضر، ژاپن و استرالیا استفاده از تجهیزات مخابراتی هواوی را در خدمات 5G ممنوع کرده‌اند؛ چراکه به اعتقاد آن‌ها، هواوی از پکن دستوراتی می‌گیرد که فاقد صلاحیت قضایی هستند.

دونالد ترامپ دستوری اجرایی را در ماه مه امضا کرد که شرکت‌های آمریکایی را از خرید، نصب و استفاده از تجهیزات مخابراتی خارجی منع می‌کند. علت این تصمیم، نگرانی‌ در مورد جاسوسی‌های سایبری غول مخابراتی چین است. این ممنوعیت، سایر تولیدکننده‌های چینی را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. حتی، پس از اعلام ترامپ در ماه گذشته مبنی برا تسهیل کردن این ممنوعیت، وضعیت کنونی معاملات تجاری بین آمریکا و هواوی روشن نیست. در ادامه دپارتمان تجارت ایالات متحده مخالفت خود را با دستور ترامپ اعلام کرد تا هواوی همچنان در فهرست تحریم‌ها قرار داشته باشد؛ البته به‌گفته‌ی این سازمان درصورتی که امنیت ملی ایالات متحده در خطر نباشد، مجوزهایی را در ادامه صادر می‌کند.

ماه گذشته، رِن ژِنگ‌فی مدیرعامل هواوی پیش‌بینی کرد که درآمد این شرکت به‌دلیل جنگ تجاری به‌وقوع افتاده با ایالات متحده با کاهشی ۳۰ میلیارد دلاری مواجه ‌شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات