انتقال خون جوان با پیری مبارزه می‌کند

یک‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگران عوامل تقویت‌کننده‌ی سیناپس را در خون جوان پیدا کردند که به‌نظر می‌رسد در ویژگی جوان‌کنندگی نقش ایفا می‌کنند.
تبلیغات

گروهی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد عوامل تقویت‌کننده‌ی سیناپس را در خون موش‌های جوان پیدا کردند. این پژوهشگران در مقاله‌ی خود که در مجله‌ی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده، تأثیر جوان‌کنندگی خون موش‌های جوان و آنچه در‌باره‌اش یاد گرفتند، تشریح کرده‌اند. در پژوهش‌های گذشته، نشان داده شده انتقال خون حاصل از موش‌های جوان (۱۲ تا ۱۵ ماهه) به موش‌های پیر می‌تواند برخی از نشانه‌های پیری در مغز و گاهی بخش‌های بدن را در فرایندی معکوس کند که پارابیوسیس خوانده می‌شود.

درحالی‌که پژوهشگران در گذشته این اثر را مطالعه کرده بودند؛ ولی مشخص نبود کدام عوامل موجود در خون جوان اثر‌های جوان‌کنندگی دارند. در تلاش جدید، پژوهشگران نگاهی عمیق به این پدیده انداخته و دو پاسخ احتمالی را پیدا کرده‌اند. این پژوهشگران برای کسب دانش بیشتر درباره‌ی پارابیوسیس در موش، سرم موش‌های جوان ۱۲ تا ۱۵ ماهه را برای مطالعه‌ی اثرهای آن به موش‌های پیرتر انتقال دادند. آن‌ها همین کار را با استفاده از خون موش‌های ۱۵ روزه نیز انجام دادند.

موش

موش‌های جوان ۱۵ روزه (سمت چپ) و موش‌های پیر ۱۵ ماهه (سمت راست) که در آزمایش‌ها استفاده شدند.

نتایج این آزمایش‌ها نشان داد خون موش‌های جوان درمقایسه‌با خون حاصل از موش‌های مسن‌تر، موجب افزایش انشعاب دندریت‌ها و تعداد سیناپس‌ها شد و با افزایش در آزادشدن ناقل‌های عصبی همراه بود. درنتیجه‌ی انتقال خون جوان، عملکرد سیناپسی تسهیل‌شده به‌واسطه‌ی گیرنده‌ی ان‌متیل‌دی‌آسپارتات در موش‌های پیر بهبود یافت. همچنین، استفاده از خون جوان روی نورون‌های کشت‌شده در آزمایشگاه نیز همین نتیجه را به‌دنبال داشت و درنهایت، پژوهشگران دریافتند این کار موجب تقویت اتصالات سیناپسی نیز می‌شود. برعکس، استفاده از سرم حاصل از موش‌های پیر روی نورون‌های موش‌های جوان‌ اثر معکوس داشت.

پژوهشگران برای جداسازی عوامل پشت‌صحنه‌ی اثر جوان‌کنندگی خون جوان، نمونه‌ها را با استفاده از طیف‌سنجی جرمی متوالی بررسی کردند. آن‌ها دو پروتئین ترومبوسپاندین۴ و SC1 را جدا کردند که به‌نظر می‌رسید در خون جوان فراوان‌ترند. هنگامی‌که این دو پروتئین به سرم خون پیر اضافه شد، برخی از همان اثرهای جوان‌کنندگی مشاهده شد. این امر نشان می‌دهد این دو پروتئین حداقل دو مورد از عوامل مسئول اثر جوان‌کنندگی خون جوان هستند. پژوهشگران معتقدند خون موش‌های جوان احتمالا انواع مختلفی از عوامل محرک تشکیل سیناپس دارند که همراه‌با افزایش سن کاهش می‌یابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات