افتتاح نخستین پایگاه شبیه‌سازی مریخ در چین

جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
نخستین پایگاه چین برای شبیه‌سازی مریخ در شهر مانگای در استان چینگهای این کشور افتتاح شد.
تبلیغات

چین با هدف تشویق جوانان برای مشارکت در اکتشافات فضایی، نخستین پایگاه خود برای شبیه‌سازی مریخ  را به روی عموم مردم گشود. این پایگاه شبیه‌سازی مریخی که جمعه‌ی هفته‌ی گذشته افتتاح شد، در شهر مانگای در استان شمال غربی چینگهای واقع شده است.

به‌گفته‌ی گائو ژونلینگ، بنیان‌گذار پروژه‌ی پایگاه شبیه‌سازی مریخ، ناحیه‌ی سنگی قرمز در حوزه‌ی کایدام در چینگهای با عوارض طبیعی، چشم‌انداز و اقلیم مشابه با سیاره‌ی سرخ، مریخی‌ترین مکان روی زمین نامیده می‌شود. این منطقه، بزرگ‌ترین عارضه‌ی طبیعی کلوت (یاردانگ) را در سرتاسر چین دارد و دمای هوای شب و روز آن نیز همانند مریخ بسیار متغیر است.

ژونلینگ گفت که شرکت‌کنندگان می‌توانند غرق در این محیط شوند و تلاش کنند مشکلاتی را حل کنند که ممکن است در مریخ با آن‌ها مواجه شوند؛ نظیر کاشت سیب‌زمینی برای تأمین غذا و ایجاد انرژی خورشیدی. این پایگاه که مساحتی به اندازه‌ی ۵۳٬۳۳۰ متر مربع را پوشش می‌دهد، می‌تواند ۶۰ نفر را در کپسول‌ها و صدها نفر را در چادرهایش اسکان دهد. کلنگ این پایگاه در ژوئن ۲۰۱۸ زده شد و ساخت آن بالغ بر ۲۲/۳ میلیون دلار هزینه دربرداشت.

Mars simulation base / پایگاه شبیه سازی مریخ
Mars simulation base / پایگاه شبیه سازی مریخ

جیائو واکسین، استاد علوم فضایی در دانشگاه پکینگ به خبرگزاری گلوبال تایمز گفت به‌دلیل عوارض طبیعی منحصربه‌فرد و محیط خشن مریخ (فشار پایین هوا، تشعشات قدرتمند و طوفان‌های شن مکرر) و تنوع گسترده‌ی جغرافیایی، شبیه‌سازی این سیاره روی زمین به‌شدت دشوار است.

به گزارش خبرگزاری دولتی شین‌هوآ، چین قصد دارد تا پیش از سال ۲۰۳۰ چهار مأموریت اکتشافی به مقصد اعماق فضا از جمله ارسال کاوشگر به مریخ، سیارک‌ها و مشتری را انجام دهد. چینی‌ها نخستین کاوشگر مریخی‌اش را در سال ۲۰۲۰ پرتاب خواهند کرد. انتظار می‌رود این فضاپیما طی مأموریت خود، به دور مریخ بچرخد، روی آن فرود بیاید و یک مریخ‌نورد را نیز روی سطح سیاره قرار دهد.

اکتشاف مریخ از مدت‌ها پیش یکی از اهداف بلندمدت بشریت بوده است. بااین‌حال، به‌گفته‌ی جیائو، برای سکونت انسان روی سیاره‌ی سرخ هنوز راه درازی در پیش است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات