هک شدن Safari، VirtualBox و VMware در روز اول مسابقات Pwn2Own 2019

یک‌شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
مطالعه 2 دقیقه
هفته‌ی گذشته در روز اول مسابقات Pwn2Own در شهر ونکوور کانادا، آسیب‌پذیری‌های خطرناک روی محصولات معروف و پُرطرفدار کامپیوتری کشف و معرفی شد.
تبلیغات

در روز اول مسابقات، شرکت‌کنندگان توانستند با موفقیت مرورگر سافاری اپل، مجازی‌ساز VirtualBox اوراکل و همچنین VMware Workstation را با موفقیت هک کنند و در مجموع ۲۴۰هزار دلار جایزه نقدی دریافت کنند. سه برنامه مهم فوق را تیم Fluoroacetate موفق به کشف آسیب‌پذیری‌های آن‌ها شد و با موفقیت این آسیب‌پذیری‌ها را Exploit کرد و ۱۶۰هزار دلار جایزه را با خود به خانه برد. در ابتدا این مرورگر سافاری اپل بود که توسط آسیب‌پذیری از نوع سرریز پُشته روی JIT امکان دور زدن Sandbox آن برای شرکت‌کنندگان فراهم شد و با موفقیت این آسیب‌پذیری Exploit شد. در مرحله‌ی بعد این VirtualBox اوراکل بود که توسط آسیب‌پذیری معروف به Escape روی ماشین‌های مجازی‌سازی، امکان اجرای برنامه ماشین‌حساب روی Host اصلی که ماشین‌مجازی در آن ساخته شده است، برای شرکت‌کنندگان فراهم شد و با موفقیت Exploit آن اجرا شد. سومین برنامه‌ای که مورد هدف قرار گرفت، مجازی‌ساز VMware Workstation بود که با استفاده از ساختار Race Condition باعث شد که دسترسی غیرمجاز از داخل ماشین‌مجازی، باعث اجرای کُد دلخواه روی Host OS یا همان سیستم‌عامل میزبان اصلی شود که Exploit شدن موفقیت‌آمیز این آسیب‌پذیری، جایزه ۷۰هزار دلاری را برای کشف‌کنندگان آن به ارمغان آورد.

درکنار تیم Fluoroacetate، شرکت‌کنندگان دیگری همچون anhdaden از تیم STAR Labs هم بودند که با کشف آسیب‌پذیری دیگری مشابه آسیب‌پذیری Escape روی VirtualBox اوراکل، توانایی گرفتن دسترسی از سیستم‌عامل پایه توسط ماشین مجازی را ممکن ساختند و جایزه ۳۵ هزار دلاری را به‌دست آوردند. همچنین تیم‌های phoenhex و qwerty تمرکز خود را تنها روی مرورگر سافاری اپل گذاشتند و با کشف آسیب‌پذیری دیگری از نوع Privilege Escalation روی هسته‌ی اصلی مرورگر، امکان گرفتن دسترسی به کل سیستم‌عامل میزبان را فراهم آوردند و با آماده‌سازی یک Exploit و اجرای موفقیت‌آمیز آن، جایزه ۴۵ هزار دلاری را از آن خود کردند. البته باید ذکر کرد که اپل قبلاً درباره یکی از این آسیب‌پذیری‌ها بدون عنوان کردن توضیحات تکمیلی، گزارشی را ارائه کرده بود و امکان گرفتن دسترسی از سیستم‌عامل macOS توسط حمله به مرورگر Safari را اطلاع داده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات