شیائومی Mi 9 و هرچه تاکنون از آن می‌دانیم

سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
مطالعه 7 دقیقه
شیائومی در حالی فردا از پرچم‌دار جدید خود رونمایی می‌کند که بیشتر اطلاعات آن توسط خود این شرکت فاش شده است.
تبلیغات

شیائومی فردا، یکم اسفند، هم‌زمان با رویداد آنپکد سامسونگ از شیائومی می ۹ در چین رونمایی خواهد کرد. به همین بهانه، نگاهی داریم به هرآنچه تاکنون به‌صورت رسمی و غیررسمی از جدیدترین پرچم‌دار سری می شیائومی افشا یا اعلام شده است.

طراحی

باتوجه‌به تعداد تصاویر منتشرشده از می ۹ و می ۹ اکسپلورر ادیشن تقریبا چیز آشکارنشده‌ای در مورد شکل ظاهری این دو دستگاه وجود ندارد؛ اما در مورد کیفیت بدنه‌ی می ۹، ونگ شیانگ، نایب‌رئیس شیائومی اطلاعاتی منتشر کرده که در خور توجه است. به‌گفته‌ی وی، شیائومی از لیزر و فناوری هولوگرافیک و پوشش دوگانه‌ی نانو برای ساخت بدنه‌ی می ۹ در نسخه‌ی آبی‌رنگ استفاده کرده‌اند. تفاوت جالب‌توجه دیگر، وجود یک دکمه‌ی اختصاصی در کناره‌ی سمت چپ دستگاه است که بر اساس تصاویر منتشرشده وظیفه‌ی راه‌اندازی مستقیم دستیاری صوتی گوگل یا گوگل اسیستنت را دارد.

شیائومی می 9

همچنین در می ۹ اکسپلورر ادیشن همانند نسل قبل، پنل پشتی بی‌رنگ طراحی شده است تا تعدادی از قطعات داخلی به‌صورت نمادین در زیر آن دیده شوند. البته این لایه‌ی نمادین زیر پنل صرفا تزئینی نیست و به‌گفته‌ی مدیرعامل شیائومی، نوعی هیت سینک آلومینیومی جهت دفع و عدم انتقال گرما به بدنه است.

Mi 9 Explorer Edition

نمایشگر

براساس اطلاعات موجود، شیائومی می ۹ نمایشگری ۶.۴ اینچی از نوع AMOLED دارد که با پوشش گوریلا گلس ۶ محافظت می‌شود. این نمایشگر قرار است رزولوشن +FHD یعنی ۲۲۲۰ × ۱۰۸۰ با داشته باشد و نسبت صفحه به بدنه‌ی ۹۰.۷ درصد را ارائه کند. همانند بسیاری از گوشی‌های امسال، پرچم‌دار جدید شیائومی نیز در بالای نمایشگر خود برش قطره‌ای شکل را برای قرارگیری دوربین سلفی دارد.

شیائومی می 9 / Xiaomi Mi 9

نمایشگر می ۹ روشنایی ۶۰۰ نیت دارد و این یعنی عملکرد نمایشگر زیر نور مستقیم آفتاب رضایت‌بخش خواهد بود. به‌گفته‌ی شرکت چینی، نمایشگر جدید ۱۰۳.۸ درصد از فضای رنگی NTSC را پوشش می‌دهد که در مقایسه با می ۸ که تنها ۷۲ درصد از این فضای رنگی را پوشش می‌داد، پیشرفت محسوسی به حساب می‌آید.

شیائومی در MIUI 10 قابلیتی به‌نام Dark Mode را اضافه کرده است که با فعال کردن محیط کاربری و بسیاری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض تم مشکی پیدا می‌کنند. به‌گفته‌ی شیائومی، باتوجه‌به استفاده از نمایشگر امولد، این قابلیت باعث کاهش ۸۳ درصدی مصرف باتری در زیر نور آفتاب و کاهش ۵۳ درصدی در حالت عادی می‌شود. از دیگر ویژگی‌های نمایشگر می ۹ که شیائومی در تیزرهای مختلف بر آن تأکید داشته، وجود حسگر اثر انگشت در زیر آن است.

قدرت پردازش و حالت گیم توربو

شیائومی Mi 9 قرار است قدرتمندترین گوشی شیائومی تا به امروز باشد. شیائومی به همین منظور اسنپدراگون ۸۵۵ را در این محصول به خدمت گرفته است تا درکنار رم ۶ یا ۸ گیگابایتی عملکرد درخور توجهی رقم بزند؛ البته ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ بلکه براساس شایعات، شرکت چینی در نسخه‌ی Mi 9 Explorer Edition تراشه‌ی مذکور را با ۱۰ و ۱۲ گیگابایت رم همراه کرده است تا از این لحاظ یکی از محصولات بی‌رقیب بازار لقب بگیرد.

Mi 9 Explorer Edition

براساس جدیدترین اطلاعات رسمی، شیائومی حالتی به‌نام Game Turbo را نیز برای دو محصول جدید خود که اندروید ۹ و MIUI 10 را به‌صورت پیش‌فرض اجرا می‌کنند، در نظر گرفته است. با فعال کردن این قابلیت، دستگاه به‌صورت خودکار نیازهای بازی را تشخیص داده و فرکانس CPU و GPU را متناسب با آن تنظیم می‌کند. فعال کردن این حالت میزان استفاده از پردازنده را درکنار نرخ فریم به نمایش در می‌آورد؛ امکانی که هیچ گوشی هوشمندی تاکنون به‌صورت پیش‌فرض به خود ندیده است.

دوربین اصلی سه‌گانه

مشخصات دوربین به‌کاررفته در می ۹ که چند روز پیش توسط شیائومی نیز تأیید شد، خبر از به‌کارگیری حسگر ۴۸ مگاپیکسلی می‌دهد. بر همین اساس، دو حسگر دیگر ۱۶ و ۱۲ مگاپیکسلی اعلام شده‌اند. شیائومی پیش‌تر نیز در ردمی نوت ۷ از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی استفاده کرد. سنسوری که از فناوری ترکیب پیکسل‌ها برای رسیدن به عکس با این رزولوشن استفاده می‌کند و مزیت اصلی آن عملکرد بهتر در نور کم است.

Mi 9 / می 9

لنز درنظرگرفته‌شده برای حسگر ۱۶ مگاپیکسلی می ۹ از نوع عریض بوده و حسگر ۱۲ مگاپیکسلی از نوع تله‌فوتو با امکان زوم دوبرابر است. همچنین شیائومی از وجود امکان فوکوس لیزری برای فوکوس بهتر در تاریکی نیز خبر داده است.

دوربین سلفی می ۹ یک دوربین ۲۰ یا ۲۴ مگاپیکسلی است که به قابلیت‌های هوش مصنوعی و زیباسازی تصویر مجهز شده است.

اسپیکرهایی که ممکن است استریو باشند

Mi 9 / می 9

هرچند شیائومی در تیزرهای خود از لفظ «استریو» یا «دو بلندگو» استفاده نکرده است اما از اما عبارت «اسپیکرها» را به کار برده و این یعنی قطعا می ۹ حداقل دو اسپیکر خواهد داشت که می‌توانند تک کاناله یا استریو باشند. آنچه شیائومی به‌طور رسمی اعلام کرده، اندازه‌ی ۱۲ در ۱۷ این اسپیکرها و کیفیت بالای ساخت آن‌ها است که نوید صدایی با کیفیت را می‌دهد. برای اطمینان از این مورد باید تا فردا و انتشار اطلاعات کامل از می ۹ صبر کرد.

اتصالات

یکی از امکانات جذابی که شرکت چینی در پرچم‌دار قبلی خود نیز قرار داده بود، حسگر GPS با فرکانس دوگانه (L1 و L5) است. این امکان در می ۹ هم به‌کارگیری شده تا مکان‌یابی با سرعت و دقت دوچندان انجام گیرد. وای‌فای MIMO از دیگر قابلیت‌های می ۹ در بخش اتصالات به شمار می‌رود.

MIMO که مخفف «ورودی و خروجی چند گانه» است به این معنی است که ماژول وای‌فای می‌تواند داده‌ها را هم‌زمان از چند کانال ارسال و دریافت کند که این موضوع باعث افزایش سرعت تبادل داده می‌شود.

از قابلیت‌های مهم دیگر که در سال ۲۰۱۹ اهمیت پیدا کرده، نسل پنجم ارتباطات 5G است. شیائومی پیش‌تر از ارائه‌ی محصولی با این قابلیت خبر داده بود و می‌توان اطمینان داشت که می ۹ نیز مانند سایر پرچمدارانی که قرار است امسال معرفی شوند، نسخه‌ی 5G داشته باشد. دست‌کم استفاده از اسنپدراگون ۸۵۵ که مودم X50 بهره می‌برد دست شرکت چینی را در ارائه‌ی این نسخه باز می‌گذارد؛ هرچند که ممکن است عرضه‌ی آن کمی دیرتر از نسخه‌ی 4G صورت بگیرد.

تراشه‌ی NFC، بلوتوث ۵ و حسگر مادون قرمز که امکان کنترل لوازم الکترونیکی را فراهم می‌کند، از دیگر امکانات می ۹ در بخش اتصالات هستند. شرکت چینی مدعی است در می ۹ از قابلیتی به‌نام smart antenna یا آنتن هوشمند استفاده کرده است که قدرت آنتن‌دهی آن را افزایش داده و تا حد زیادی مانع قطع اتصال از شبکه می‌شود.

شارژ سریع

گفته می‌شود می ۹ به باتری با ظرفیت ۳۵۰۰ میلی‌آمپرساعت مجهز خواهد بود. هرچند این میزان از باتری ردمی نوت ۷ کمتر است؛ اما خبر خوش این است که دستگاه یاد شده از شارژ ۳۲ وات یعنی نسخه‌ی پنجم کوییک شارژ شرکت کوالکام بهره می‌برد. علاوه بر آن، بر اساس اخبار منتشر شده، شارژ سریع و ۲۰ واتی بی‌سیم نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

قیمت

لی جون، بنیان‌گذار و مدیرعامل شیائومی تصویری را در شبکه‌ی اجتماعی ویبو منتشر کرده است که در آن قیمت گوشی‌های هوشمند با نمایشگر بدون حاشیه وجود دارد. لی جون مدعی شده است که هیچ گوشی هوشمندی زیر ۳۹۹۹ یوان وجود ندارد که ابعاد آن از می ۹ کمتر باشد.

این نشان می‌دهد که احتمالا قیمت پایه‌ی می ۹ باید ۳۹۹۹ یوان چین معادل ۵۹۰ دلار آمریکا باشد و احتمالا قیمت بالاترین نسخه به ۷۵۰ دلار خواهد رسید.

شیائومی یکم اسفند، هم‌زمان با مراسم سامسونگ آنپکد ۲۰۱۹ از پرچمداران جدید خود در چین رونمایی خواهد کرد و انتظار می‌رود نسخه‌ی گلوبال این محصولات نیز پس از چهار روز در نمایشگاه MWC 2019 در اسپانیا رونمایی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات