کارشناس رمزارز به‌خاطر مشاوره برای دور زدن تحریم‌ها به کره شمالی دستگیر شد

شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
آمریکا یک عضو پروژه‌ی اتریوم را که به کره‌ی شمالی درباره‌ی دور زدن تحریم‌ها مشاوره داده بود، دستگیر کرد. احتمالا ۲۰ سال زندان برای این فرد تصویب شود.
تبلیغات

مقام‌های آمریکایی یک متخصص رمزارز و از اعضای پروژه‌ی اتریوم را به‌خاطر سفر به کره‌‌ شمالی و شرکت در یک کنفرانس فناوری دستگیر کردند. این متخصص در کنفرانس مذکور ارائه‌ای پیرامون استفاده از رمزارز و بلاک‌چین برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی انجام داده بود.

ویرجیل گریفیث ۳۶ ساله، اهل سنگاپور و شهروند ایالات متحده بود که به محض ورود به فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس، دستگیر و به دادگاه احضار شد. اتهامات او در دادگاهی علنی در روز ۲۹ سپتامبر، قرائت و ابلاغ شدند. وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که گریفیث در آوریل سال جاری به کره‌ی شمالی سفر کرده بود. او در کنفرانس رمزارز و بلاک‌چین در پیونگ‌یانگ شرکت کرد. اسناد وزارت دادگستری ایالات متحده نشان می‌دهد که وزارت امور خارجه، گریفیث را از سفر و شرکت در کنفرانس رمزارز منع کرده بود.

جان دمرز، معاون دادستان کل ایالات متحده درباره‌ی دستگیری کارشناس حوزه‌ی رمزارز گفت:

گریفیث باوجود دریافت هشدار، به یکی از کشورهای اصلی دشمن ایالات متحده، کره‌ی شمالی سفر کرد. او در سفر خود به مخاطبان خود آموخت که چگونه از فناوری بلاک‌چین برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کنند. ما با شکایت‌نامه‌ی کنونی، به‌دنبال اجرای قانون علیه این رویکرد اشتباه هستیم.

در بخشی از سند شکایت حقوقی ادعا می‌شود که گریقیث قصد راه‌اندازی مسیری برای تبادل رمزارز (احتمالا اتر) بین کره‌ی شمالی و جنوبی داشته است. چنین فعالیتی، مقابله با تحریم‌های ایالات متحده تفسیر می‌شود.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند گریفیث تحریم‌های دولت آمریکا علیه کره‌ی شمالی را نقض کرده است. قوانینی که نقض شدند، شامل قانون IEEPA و قوانین اجرایی ۱۳۴۶۶ و ۱۳۷۲۲ آمریکا می‌شوند که به‌ترتیب توسط رؤسای جهور این کشور، جرج بوش و باراک اوباما تصویب شدند. تحریم‌های مذکور، تمامی شهروندان و سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی آمریکایی را از هرگونه ارائه‌ی کمک به دولت کره‌ی شمالی منع می‌کنند.

کره‌ی شمالی

جفری اس. برمن، از دادستان‌های ایالات متحده‌ی آمریکا پیرامون دستگیری گریفیث گفت:

بنابر ادعاها، ویرجیل گریفیث اطلاعات بسیار فنی را به کره‌ی شمالی ارائه کرد که این اطلاعات در پول‌شویی و دور زدن تحریم‌ها برای کره‌ی شمالی کاربردی خواهد بود. گریفیث با انجام فعالیت‌های مذکور، تحریم‌هایی را نقض کرد که هم کنگره و هم رئیس‌جمهور برای ایجاد حداکثر فشار بر کره‌ی شمالی تصویب کرده بودند.

اگر گریفیث در دادگاه‌های آتی محکوم شناخته شود، احتمال صدور حکم زندان ۲۰ ساله برای او وجود دارد. حساب کاربری گریفیث در مدیوم می‌گوید که عضو گروه پروژه‌های ویژه‌ی بنیاد اتریوم نیز هست. او همچنین سابقه‌ی فعالیت در یک سرویس Tor-to-Web به‌نام Onion.city را نیز دارد.

کره‌ی شمالی تاکنون دو کنفرانس رمزارز برگزار کرده است. رویداد اول در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸ و دیگری که گریفیث در آن حضور داشت، در بهار ۲۰۱۹ برگزار شد. به‌هرحال کارشناسان متعدد آمریکایی نیز می‌گویند گریفیث پس از دریافت هشدار از سوی وزارت‌خانه‌های متعدد، نباید ریسک سفر به کره‌ی شمالی را می‌پذیرفت. وزارت خزانه‌داری آمریکا در ماه سپتامبر سال جاری، تحریم‌هایی را علیه سه گروه هکری کره‌ی شمالی تصویب کرد. آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که گروه‌های مذکور، با هک کردن بانک‌ها و صرافی‌های رمزارز، به جذب سرمایه توسط دولت پیونگ‌یانگ کمک کرده‌اند؛ سرمایه‌ای که طبق ادعای منتشرشده، در برنامه‌های تولید سلاح و موشک هزینه می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات