علی بابا و ثبت آمار فروش خیره‌کننده در جشن روز مجردها در چین

دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
مطالعه 3 دقیقه
علی‌بابا، غول چینی حوزه‌ی تجارت الکترونیک، با ارائه‌ی آماری جدید، از فروش درخورتوجه محصولات در جشن روز مجردها خبر داده است.
تبلیغات

روز مجردها (Singles' Day) جشنی ویژه در کشور چین است که ازلحاظ اقتصادی اهمیتی بسیار زیاد دارد و کارشناسان از این روز به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد در حوزه‌ی خرید آنلاین یاد می‌کنند. آمار منتشرشده نشان می‌دهد علی‌بابا توانسته است کمی بیش از یک ساعت، محصولاتی با ارزش نهایی ۱۴ میلیارد دلار بفروشد. همواره تدارکات ویژه‌ای برای جشن روز مجردها در نظر گرفته می‌شود؛ مثلا در مراسم ویژه‌ی جشن امسال، تیلور سوئیفت، ستاره‌ی محبوب دنیای موسیقی، حضور پیدا کرد.

پس از کناره‌گیری جک ما، بنیان‌گذار علی‌بابا، از سمَت ریاست این شرکت، این نخستین‌باری است که علی‌بابا در جشن مجردها حضور پیدا می‌کند. جک ما شهریور امسال اعلام کرده بود دنیل ژانگ جایگزین او شده است. بنیان‌گذار علی‌بابا گفته است می‌خواهد از این به‌بعد روی کارهای بشردوستانه و تحصیلات تمرکز کند.

علی‌بابا در آماری رسمی اعلام کرده است میزان فروش محصولاتش در جشن روز مجردها پس از گذشت اندکی بیش از یک دقیقه، مرز یک‌میلیارد دلار را رد کرده است. همچنین آمار نشان می‌دهد علی‌بابا امسال توانسته است درحدود ۴۰ دقیقه زودتر از سال قبل، میزان فروش محصولاتش را به ۱۰۰ میلیارد یوآن برساند. افزون‌بر‌این‌، در ۹ ساعت اول جشن روز مجردها، ساکنان چین مبلغی افزون‌بر ۲۲/۶۳ میلیارد دلار آمریکا را خرج کرده‌اند. در مراسم مذکور، محصولات متنوعی فروخته می‌شوند؛ از محصولات الکترونیکی مصرفی گرفته تا محصولات لوکس و حتی خودروها. 

علی بابا

ثبت این آمار علی‌بابا را در مسیر شکستن رکورد فروش سال قبل قرار داده است. این شرکت در جشن روز مجردهای سال ۲۰۱۸ توانسته بود درمجموع، درآمدی معادل ۳۰/۸ میلیارد دلار کسب کند. دنیل نیومن، تحلیلگر حوزه‌ی فناوری در Futurum Research، درباره‌ی میزان فروش علی‌بابا می‌گوید:

براساس عملکرد ثبت‌شده در ساعت اول، اگر درآمد کلی علی‌بابا در جریان روز مجردها مرز ۳۲ میلیارد دلار را رد نکند، تعجب خواهم کرد.

روز مجردها درحقیقت پاسخی به روز ولنتاین است و یازدهم نوامبر (۱۱/۱۱) هر سال، جوانان چینی روز مجردها را جشن می‌گیرند. علی‌بابا از سال ۲۰۰۹ به‌بعد، سعی کرد با اتخاذ رویکردی خاص، از روز مجردها نهایت استفاده را ببرد. از آن زمان تاکنون، جشن روز مجردها حالتی شبیه به جمعه‌ی سیاه (Black Friday) پیدا کرده و علی‌بابا در این روز، تخفیف ویژه‌ای برای محصولاتش در نظر می‌گیرد. امروزه از روز مجردها به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد فروش محصولات به‌صورت آنلاین یاد می‌شود. آمار نشان می‌دهد میزان فروش محصولات در جشن روز مجردها در سال ۲۰۱۸، از میزان فروش محصولات در رویدادهای جمعه‌ی سیاه و دوشنبه‌ی سایبری (Cyber Monday) با یکدیگر بیشتر بوده است. این موضوع نشان می‌دهد روز مجردها از اهمیت اقتصادی ویژه‌ای برخوردار است.

alibaba

تا پیش از آغاز روز مجردها در سال ۲۰۱۹، نگرانی‌های مختلفی درباره‌ی آن وجود داشت. برخی از کارشناسان گفته بودند به‌دلیل تنش‌های اخیر بین دولت‌های ایالات متحده‌ی آمریکا و چین، کاربران چینی ممکن است تمایل چندانی به خرید محصولات برندهای آمریکایی نداشته باشند. آمریکا و چین، دو ابرقدرت اقتصادی دنیا، مدت‌ها است در حال جنگ تجاری با یکدیگر هستند. این دو کشور در راستای همین جنگ تجاری، میلیاردها دلار تعرفه برای محصولات یکدیگر در نظر گرفته‌اند. آمار جدید و ادعاهای برخی کارشناسان نشان می‌دهد جنگ تجاری یادشده روی اقتصاد چین سایه انداخته و آن را بیشتر تحت‌تأثیر قرار داده است. بااین‌حال، روز مجردها نشان می‌دهد چینی‌ها همچنان به خرید محصولات آمریکایی تمایل دارند و حاضرند میلیاردها دلار برای آن‌ها پرداخت کنند.

در سال‌های اخیر، علی‌بابا رشد چشمگیری کرده و از مارکت‌پلیس آنلاین به غولی بزرگ در حوزه‌ی تجارت الکترونیک تبدیل شده است. این شرکت هم‌اکنون به‌طور جدی در حوزه‌ی خدمات مالی و هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. طبق آمار رسانه‌ی فوربز، علی‌بابا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در چین، هم‌اکنون ۴۸۰ میلیارد دلار ارزش دارد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این موضوع چیست؟

در لحظه‌ی نگارش این خبر، میزان فروش محصولات در روز مجردها به حدود ۲۹ میلیارد دلار آمریکا رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات