قیمت بیت کوین با افزایشی ۴۲ درصدی مرز ۱۰ هزار دلار را رد کرد

یک‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
مطالعه 5 دقیقه
قیمت بیت‌کوین روز گذشته به‌‌یک‌باره روند صعودی عجیبی گرفت و با افزایشی ۴۲ درصدی، به بیش از ۱۰ هزار دلار آمریکا رسید تا بسیاری از کارشناسان شگفت‌زده شوند.
تبلیغات

در ۲۴ ساعت اخیر، قیمت بیت‌کوین به‌شدت در حال افزایش بوده است. اوایل هفته‌ی گذشته، قیمت بیت‌کوین با افتی ۱۰ درصدی، به هشت‌هزار دلار رسید. روند نزولی قیمت بیت‌کوین همچنان ادامه داشت و بسیاری از سرمایه‌گذاران و تحلیلگران انتظار داشتند تا هفت‌هزار دلار هم کاهش یابد و حتی چند کارشناس پیش‌بینی کرده بودند قیمت این رمزارز تا ۶،۵۰۰ دلار هم کاهش پیدا کند. 

با وجود تمام این پیش‌بینی‌ها، قیمت بیت‌کوین برخلاف انتظارات افزایش یافته است. براساس آمار رسمی، قیمت محبوب‌ترین رمزارز دنیا در ساعت ۵:۱۵ بامداد دیروز به ۱۰،۳۵۰ دلار رسید. طبق داده‌های Bitstamp،‌ رقم یادشده بیشترین قیمت بیت‌کوین از ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۹ به‌شمار می‌آید. این در حالی است که میانگین قیمت جهانی بیت‌کوین به بیش از ۱۰،۳۳۲ دلار رسیده است.

BitCoin 1

روز جمعه، قیمت بیت‌کوین کمتر از ۷،۵۰۰ دلار بود و همان‌طور‌که گفتیم، همچنان انتظار می‌رفت روند نزولی آن ادامه‌دار باشد. در دنیای رمزارزها، اصطلاحات متعددی تعریف می‌شود که یکی از آن‌ها تقاطع مرگ (Death Cross) نام دارد. تقاطع مرگ به‌طور خلاصه به کاهش چشمگیر قیمت بیت‌کوین اشاره می‌کند و کارشناسان با اتکا به همین مفهوم، انتظار داشتند روند نزولی بیت‌کوین فعلا ادامه داشته باشد.

در اولین ساعات روز جمعه، بیت‌کوین در کشور آمریکا با قیمتی درحدود ۷،۵۰۰ دلار مبادله شد و در ساعت ۱۷:۲۰ به‌وقت محلی، قیمت آن به ۸،۸۰۰ دلار رسید. به‌دنبال این اتفاق، قیمت این رمرزارز به‌مرور افزایش یافت و در چند ساعت به ۸،۵۰۰ و سپس ۸،۷۰۰ دلار رسید تا اینکه قیمت آن در ساعات آغازین دیروز، از مرز ۱۰ هزار دلار هم گذشت. تقاطع مرگ بیت‌کوین باعث شد بسیاری از مبادله‌گران در محاسباتشان دچار اشتباه شوند. از سال ۲۰۱۴ تاکنون، این چهارمین‌بار است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

افزون‌براین، می‌توانیم به آمار دیگری درزمینه‌ی افزایش یک‌باره‌ی قیمت بیت‌کوین اشاره کنیم. در جمعه‌ی گذشته، آخرین قیمت ثبت‌شده برای بیت‌کوین ۸،۶۶۲ دلار بود؛ رقمی که طبق آمار Bitstamp نشان می‌دهد قیمت این رمزارز در همان روز ۱۶/۵۱ درصد افزایش یافته است. این نخستین‌بار از ۲ آوریل ۲۰۱۹ (۱۳ فروردین ۱۳۹۸) تابه‌امروز است که قیمت بیت‌کوین در یک‌ روز چنین افزایشی را تجربه می‌کند. در روز مذکور، قیمت بیت‌کوین با افزایشی ۱۸/۴۵ درصدی از ۴،۱۳۳ به ۵،۰۸۰ دلار رسیده بود.

بیت کوین

شایان ذکر است آمار یکی از تحلیلگران حوزه‌ی رمزارز نشان می‌دهد افزایش یک‌باره‌ی دیروز قیمت بیت‌کوین و رسیدن آن از کمتر از ۷،۴۰۰ دلار به بالای ۱۰،۳۰۰ دلار، سومین افزایش قیمت درخورتوجه این رمزارز از زمان تولد تا ۲۴ ساعت گذشته به‌شمار می‌آید. این تحلیلگر می‌گوید پیش‌ازاین دوبار وقتی بیت‌کوین قیمتی معادل ۰/۴۰ دلار و ۵/۶۵ دلار داشته، به‌‌یک‌باره در یک روز قیمتش بیش از ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

متخصصان حوزه‌ی رمزارز افزایش ناگهانی قیمت بیت‌کوین را تا حد زیادی مدیون سخنان اخیر شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، می‌دانند. جین‌پینگ چند روز پیش گفته بود چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا باید به روند استفاده از فناوری بلاک‌چین سرعت ببخشد. فراموش نکنید در جریان افزایش قیمت بی‌سابقه‌ی بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷، چین یکی از بازارهایی بود که بیشترین تقاضا برای رمزارزها در آن ثبت شد و نقش مهمی در‌این‌زمینه ایفا کرد.

آنتونی پمپلیانو، از تحلیلگران برجسته‌ی حوزه‌ی رمزارز، در بین تحلیلگرانی قرار دارد که معتقدند گفته‌های اخیر رئیس‌جمهور چین و پشتیبانی آشکار او از فناوری بلاک‌چین، دولت ایالات متحده‌ی آمریکا و دیگر دولت‌های بزرگ حوزه‌ی رمزارز را نیز مجبور خواهد کرد به‌سرعت بیشتری به استفاده از فناوری بلاک‌چین و به‌طور ویژه بیت‌کوین روی بیاورند.

احتمالا اظهارات اخیر رئیس‌جمهور چین درباره‌ی بلاک‌چین روی افزایش قیمت بیت‌کوین تأثیر زیادی گذاشته است

پمپلیانو در‌این‌زمینه گفته است جنگ اقتصادهای برتر دنیا بر سر استفاده‌ی سریع‌تر از فناوری بلاک‌چین، همچون رقابت فضایی بین ناسا و سازمان فضایی روسیه در قرن بیستم بر سر سفر به فضا به‌شمار می‌آید. او می‌گوید آمریکا یا به‌اجبار به استفاده از فناوری بلاک‌چین و بیت‌کوین روی خواهد آورد یا ریسک جاماندن از قافله را به جان خواهد خرید. جامعه‌ی سرمایه‌گذاران بیت‌کوین که متشکل از افراد بی‌شماری هستند، انتظار دارند رقابت بین آمریکا و چین این‌بار در حوزه‌ی رمزارزها وارد فصل تازه‌ای شود و همچنان ادامه‌دار باشد.

برخی از تحلیلگران نگرانی خودشان را درباره‌ی بازار رمزارزها بیان کرده‌اند. آنان اعتقاد دارند روند موفق فعلی، چندان پابرجا نخواهد بود و به‌طور ویژه به اقدامات اخیر چین برای ساخت رمزارز اختصاصی اشاره می‌کنند. بنابراین، پیش‌بینی نمی‌شود چین بخواهد به استفاده از بیت‌کوین و دیگر رمزارزهای خارجی روی بیاورد و به‌جای این کار، ترجیح می‌دهد به‌طور ویژه روی رمزارز خودش مانور دهد.

فعلا مشخص نیست آیا گفته‌های شی جین‌پینگ می‌تواند باعث شود قیمت بیت‌کوین مجددا روندی صعودی بگیرد یا خیر. هنگام نگارش این خبر، روند صعودی بیت‌کوین متوقف شده است و شاهد افت قیمت این رمزارز هستیم. درواقع طبق آمار Bitstamp، در لحظه‌ی نگارش این خبر بیت‌کوین با قیمت ۹،۳۲۰ دلار در حال مبادله است که از افت بیش از هزاردلاری قیمت آن حکایت می‌کند. 

با نگاهی به نمودار بالا، می‌توانید اولین نشانه‌های مربوط به آغاز کاهش قیمت بیت‌کوین را مشاهده کنید. تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند روند نزولی بیت‌کوین دوباره با سرعتی زیاد از سر گرفته می‌شود و احتمالا فعلا قرار نیست از روند نزولی فعلی‌اش خارج شود. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی نوسان شدید قیمت بیت‌کوین چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات