آیفون ریفربیش شده چیست و چه تفاوتی با آیفون آکبند دارد؟

جمعه ۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
آیفون ریفربیش شده (ریفربیشد) چیست و چگونه می‌توانیم آن را از آیفون آکبند تمییز دهیم؟ زومیت در مقاله‌ی پیش‌رو، به بررسی این سؤال می‌پردازد.
تبلیغات

آیفون‌های اپل یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های بازار هستند و در ایران نیز طرفداران به‌خصوص خود را دارند. از سال گذشته و به‌دنبال جهش قیمت دلار، قیمت آیفون‌ها نیز به‌صورت تصاعدی سیری صعودی گرفت و تهیه‌ی آن‌ها برای عده‌ی کثیری از کاربران ایرانی تبدیل به رؤیا شد.

در همین حین بود که برخی فروشندگان برای جلب‌توجه کاربران، شروع به واردات آیفون‌های ریفربیش‌شده کردند و شمار درخورتوجهی از آن‌ها (نه همه‌ی‌شان) گوشی‌های ریفربیش‌شده را به نرخ گوشی‌های آکبند روانه‌ی بازار کردند.

با درنظرگرفتن چنین رخدادهایی، بهترین کار ممکن این است که خود ما به‌عنوان کاربر، نحوه‌ی تشخیص آیفون ریفربیشد را یاد بگیریم تا برخی فروشندگان سودجو نتوانند چنین دستگاه‌‌هایی را به‌قیمت آیفون آکبند به ما بفروشند. سؤال اصلی اینجا است که چگونه می‌توانیم از آکبند بودن آیفون‌مان مطمئن باشیم؟ یا اینکه اگر به‌دنبال خرید آیفون جدید هستیم، چگونه می‌توانیم ریفربیشد بودن آن را تشخیص دهیم؟

آیفون‌های ریفربیش‌شده (Refurbished iPhone) در واقع آیفون‌هایی هستند که پس از رفع نقص، مجددا توسط اپل بسته‌بندی‌شده و به‌فروش رسیده‌اند. این آیفون‌ها معمولا جزو دستگاه‌هایی هستند که به هر دلیلی توسط کاربران اپل به نمایندگی‌های این شرکت بازگردانده شده‌اند. به‌هنگام بازگردانده‌شدن این دستگاه‌ها، مهندسین اپل دست به‌کار می‌شوند و با رفع مشکلات، آن‌ها را مجددا به‌عنوان یک آیفون سالم، بسته‌بندی می‌کنند و این‌بار با قیمتی پایین‌تر به‌فروش می‌رسانند.

این یعنی آیفون ریفربیش‌شده عملا مشکلی در عملکرد کلی ندارد و برخلاف تفکر بعضی افراد، آیفون تقلبی به‌شمار نمی‌آیند. موضوع اصلی به سودجو بودن برخی افراد بر می‌گردد، جایی که برخی از فروشنده‌ها سعی می‌کنند آیفون‌های ریفربیش‌شده را با قیمت آیفون آکبند، به کاربران بفروشند. 

iPhone 7 / آیفون 7

آیفون ریفربیش‌شده از نگاه وب‌سایت اپل

اپل در سایت رسمی خودش توضیحات مهمی را در مورد آیفون‌های ریفربیشد ارائه داده است که در ادامه‌ توجه شما را به‌ آن جلب می‌کنیم:

تمامی آیفون‌های ریفربیش‌شده دارای باتری و قاب جدید هستند و تا یک‌سال از سوی خود اپل، گارانتی دارند. هزینه‌ی ارسال این دستگاه‌ها [در آمریکا و دیگر کشورهایی که اپل در آنجا فروشگاه رسمی دارد] رایگان است و در‌صورت معیوب‌بودن، کاربر می‌تواند آن‌ها را بازگرداند. آیفون‌های ریفربیش‌شده‌ای که به بازار عرضه می‌شوند، تمامی آزمایش‌های مربوط به عملکرد صحیح را با موفقیت گذرانده‌اند و قطعات جدید به‌کار رفته در آن‌ها توسط خود اپل ساخته‌شده و اصل است (البته تعویض‌ قطعات فقط در موارد ضروری انجام می‌گیرد). به‌علاوه این آیفون‌ها به‌صورت کامل در جعبه‌ای جدید با تمامی لوازم جانبی و کابل‌ها، بسته‌بندی شده‌اند.

از همین‌رو دانستن نحوه‌ی تشخیص آیفون ریفربیشد امری مهم است و همه باید به آن توجه کنند. اما پیش از بررسی این موضوع، بهتر است نگاهی به معایب خرید آیفون‌های ریفربیشد بیاندازیم. جدول زیر می‌تواند در این زمینه کمک‌یار شما باشد:

معایب آیفون‌های ریفربیش‌شده (ریفربیشد)

۱

این دستگاه‌ها معمولا دارای قطعات جایگزین‌شده هستند، قطعاتی که در برخی مواقع ممکن است عمر مفیدشان همچون عمر مفید قطعات اصلی نباشد

۲

آیفون‌های ریفربیش‌شده ممکن است همچنان معیوب باشند؛ موضوعی که طبیعتا می‌تواند تجربه‌ی کاربری را به‌شکلی منفی دست‌خوش تغییر کند

۳

ضمانت‌نامه‌ی آیفون‌های ریفربیش‌شده همچون ضمانت‌نامه‌ی آیفون‌های آکبند نیست و موارد کمتری را پوشش می‌دهد

۴

به‌طور کلی، نمی‌توان از آیفون‌های ریفربیش‌شده انتظار داشت که همچون آیفون‌های آکبند تا مدت‌زمانی طولانی جواب‌گوی نیازهای کاربر باشند و بی‌مشکل کار کنند

iPhone 7 / آیفون 7

روش‌های کلی تشخیص آیفون ریفربیش‌شده

۱. بررسی شماره‌مدل دستگاه

در حالت کلی تشخیص اینکه یک آیفون ریفربیش‌شده است یا خیر، کاری سختی نیست. شما می‌توانید به‌سادگی با نگاهی به شماره‌مدل دستگاه‌تان به این موضوع پی ببرید. در واقع اگر یک آیفون از نوع ریفربیش‌شده باشد، پسوند خاصی در شماره‌مدل آن دیده می‌شود که این موضوع را به‌خوبی برای‌مان مشخص می‌کند. گفتنی است که این آموزش برای آیپد هم صدق می‌کند.

تهیه‌ی آیفون ریفربیش شده الزاماً کار اشتباهی نیست

ابتدا منوی تنظیمات را باز کنید، سپس وارد بخش General شوید و روی About ضربه بزنید؛ با این کار، وارد صفحه‌ای جدید خواهید شد که در آنجا اطلاعات مختلفی در مورد مدل دستگاه، نسخه‌ی سیستم‌عامل و موارد دیگر دیده می‌شوند. 

در این صفحه به‌دنبال عبارت Model بگردید، وقتی آن را پیدا کردید عبارت دیگری را در کنار آن خواهید دید که در واقع مدل‌نامبر دستگاه شما است؛ عبارت موردبحث چیزی شبیه به MN572LL/A خواهد بود. حرف اول این عبارت (در اینجا: M) مشخص می‌کند که دستگاه شما تازه، ریفربیش‌شده، تعویض‌شده یا حتی شخصی‌سازی‌شده است (منظور از آیفون شخصی‌سازی‌شده، آن‌دسته از آیفون‌ها است که به‌صورت محدود تولید شده‌اند و گاهی اوقات روی بدنه‌ی آن‌ها حکاکی به‌چشم می‌خورد).

جدول زیر می‌توانید در این زمینه شما را راهنمایی کند:

روش کلی تشخیص آیفون ریفربیش‌شده (ریفربیشد)

شماره‌مدل دستگاه را (که چیزی شبیه به MN572LL/A است) پیدا و به حرف اول آن توجه کنید؛ این حرف، N ،F ،M یا P خواهد بود

M

دستگاه شما، آیفون آکبند و کاملا جدید است

F

آیفون شما توسط یکی از اپراتورهای موبایل یا شرکتی شخص ثالث، ریفربیش شده است

N

آیفون شما توسط خود شرکت اپل ریفربیش شده است

P

دستگاه شما، آیفون شخصی‌‌سازی‌شده است و این یعنی احتمالا روی بدنه‌ی آن حکاکی وجود دارد

اپل آیفون 8  /  Apple iPhone 8

۲. بررسی شماره‌سریال دستگاه

در این روش کافی است وارد منوی تنظیمات شوید، به بخش General بروید و در آنجا روی About ضربه بزنید. در این بخش دنبال عبارت Serial Number بگردید، در کنار آن عبارتی متشکل از چندین حرف و عدد را به‌فرم ABCDEFG8HJ84 خواهید دید. این عبارت را یادداشت کنید.

در مرحله‌ی بعد باید وارد آدرس checkcoverage.apple.com شوید و شماره‌سریال دستگاه خود را در باکس وسط صفحه وارد کنید. در نهایت کد انتهای صفحه را در باکس مخصوص به‌خودش وارد کنید و روی گزینه‌ی Continue کلید کنید تا وارد مرحله‌ی بعد شوید.

شماره‌سریال دستگاه، حاوی اطلاعات بسیار زیادی است

در صفحه‌ی نهایی برخی عبارت‌ها را خواهید دید؛ به‌طور کلی اگر آیفون شما آکبند باشد، عبارتی نظیر «This phone has not been activated» را در بالای صفحه مشاهده خواهید کرد. 

البته ما در هر صورت روش نخست را بیشتر پیشنهاد می‌کنیم؛ چرا که اگر آیفونی قبلا اکتیو شده باشد، لزوما به این معنی نیست که آن دستگاه ریفربیش‌شده است؛ بااین‌حال این روش می‌تواند دست سودجویانی را که قصد دارند آیفونِ استفاده‌شده را به‌عنوان آیفون نو به شما بفروشند، رو می‌کند.

آیا تاکنون آیفون ریفربیش‌شده خریداری کرده‌اید؟ نظر شما در این زمینه چیست؟ تجربیات خود را با زومیت و کاربران دیگر در میان بگذارید.

به‌منظور اطلاع از قیمت گوشی، مشخصات فنی و مقایسه‌‌ی آن با دیگر محصولات می‌توانید به بانک محصولات زومیت مراجعه کنید. انواع گوشی‌های سامسونگ، اپل، هواوی، گوشی‌های شیائومی و برندهای دیگر در این بخش در دسترس شما خواهند بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات