تصاویری دیدنی از ماه‌‌ گرفتگی و ماه خونین اول بهمن

سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
عکاسان در گوشه‌‌وکنار جهان تصاویر ماندگاری از رویداد ماه‌‌گرفتگی و ماه خونین بامداد روز دوشنبه ثبت کرده‌‌اند.
تبلیغات

بامداد روز دوشنبه یکم بهمن‌‌، جهان بار دیگر ماه‌گرفتگی کاملی را شاهد بود. در برخی از نقاط جهان که آسمان شب منظره‌‌ای صاف و بدون ابر داشت، بسیاری از مردم عادی درکنار عکاسان نجوم منظره‌‌ای زیبا از ماه خونین را شاهد بودند. 

ماه گرفتگی / Lunar eclipse

عکس ترکیبی زیبایی از مراحل مختلف شکل‌‌گیری ماه خونین از اَبَر ماه در خسوف شب یکشنبه به‌‌وقت لس‌آنجلس

پیش‌‌تر در پنجم مرداد سال جاری نیز، پدیده‌‌ای مشابه رخ داد که طولانی‌‌ترین ماه‌‌گرفتگی قرن بیست‌‌ویکم لقب گرفت. ماه‌‌گرفتگی اخیر نیز یکی از انواع پدیده‌های بزرگ‌ در سال ۲۰۱۹ بود که در ساعت ۷ صبح دوشنبه به‌‌وقت ایران آغاز شد. این پدیده در بسیاری از نقاط جهان ازجمله ایران، به‌‌صورت جزئی رصد شد؛ اما در برخی از شهرهای غربی جهان نظیر، نیویورک آمریکا، با وجود سرمای شدید هوا فرصت خوبی برای مشاهده‌‌ و ثبت تصاویری به‌‌یادماندنی از این رویداد نجومی فراهم شد.

دلیل وقوع ماه‌گرفتگی (خسوف) قرارگرفتن زمین در میان ماه و خورشید است؛ بدین‌‌ترتیب سایه‌‌ی زمین روی تنها قمر این سیاره می‌‌افتد. این پدیده درست عکس خورشیدگرفتگی (کسوف) است که در آن، ماه میان خورشید و زمین قرار می‌‌گیرد و سایه‌‌ی تاریک ماه قسمت‌‌هایی از چهره‌‌ی زمین را در خود می‌‌پوشاند.

ماه‌‌گرفتگی اخیر بنابر دلایلی درخورتوجه بود؛ چراکه در هنگام ظهور اَبَر ماه رخ داد. اَبَر ماه به شرایطی اطلاق می‌‌شود که ماه بیشتر از حدمعمول به زمین نزدیک می‌‌شود. تشخیص اَبَر ماه برای چشم غیرمسلح بسیار مشکل است. همین قضیه انگیزه‌‌ی ستاره‌‌شناسان را برای رصد این پدیده‌‌ی زیبا دوچندان می‌‌کرد؛ پدید‌‌ه‌‌ای که برخی آن را «اَبَر ماه خونین» نامیدند.

دو رویداد اَبَر ماه دیگر نیز در سال جاری میلادی رخ خواهند داد: اولی قرار است خورشیدگرفتگی کاملی در ژوئیه باشد که در نیم‌کره‌‌ی جنوبی رخ ‌‌می‌‌دهد و دیگری خورشیدگرفتگی از نوع «حلقه‌‌ی آتش» است که در اواخر سال ۲۰۱۹ در بخش‌‌هایی از آسیا رصد خواهد شد.

بااین‌حال، هنوز کسی نمی‌‌داند چه شگفتی‌‌های اخترشناسی دیگری در سال ۲۰۱۹ در انتظار ما خواهند بود. هم‌‌اینک از شما همراهان زومیت دعوت می‌‌کنیم لحظاتی را به تماشای این تصاویر بدیع از ماه‌‌گرفتگی روز دوشنبه بنشینید.

ماه گرفتگی / Lunar eclipse

منظره‌‌ی خسوف در شب یکشنبه از واشنگتن (به‌‌وقت محلی)

ماه گرفتگی / Lunar eclipse

مردی درحال‌تصویربرداری از ماه‌گرفتگی در مدلین کلمبیا

ماه گرفتگی / Lunar eclipse

لحظاتی از رویداد ماه‌گرفتگی در واشنگتن

ماه گرفتگی / Lunar eclipse

ماه بر فراز دژ باستانی آرگوس در لاریسای یونان

ماه گرفتگی / Lunar eclipse

ماه در میان نورپردازی خیابانی شهر مونته‌ویدئوِ اروگوئه

ماه گرفتگی / Lunar eclipse

منظره‌‌ی ماه کامل در منهتن نیویورک

ماه گرفتگی / Lunar eclipse

ماه در شهر پراگ جمهوری چک

ماه گرفتگی / Lunar eclipse

اَبَر ماه خونین بر فراز شهر کُلن آلمان

ماه گرفتگی / Lunar eclipse

مردمی که در شهر وین اتریش درحال‌ثبت تصاویری از ماه‌‌گرفتگی کامل هستند

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات