افزایش شاخص توده بدنی و رابطه احتمالی آن با افزایش فشار خون

یک‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
نتایج پژوهشی گسترده در چین ارتباط مثبت بین شاخص توده بدنی و فشار خون را تایید کرده‌ است.
تبلیغات

بر اساس نتایج یک مطالعه‌ی در حال انجام روی ۱/۷ میلیون مرد و زن چینی، شاخص توده‌ی بدنی دارای ارتباط مثبتی با فشار خون است. این نتایج در ژورنال JAMA Network Open منتشر شده‌ است. پژوهشگران ‌در افرادی که از داروهای ضد فشار خون استفاده نمی‌کردند، یک افزایش ۰/۸ تا ۱/۷ میلی‌متر جیوه‌ای در فشار خون به ازای هر واحد افزایش در شاخص توده بدنی (BMI) مشاهده کردند. به‌طور کلی میانگین BMI جمعیت برابر ۲۴/۷ بود و میانگین فشار خون سیستولیک آن‌ها برابر ۱۳۶/۵ بود.

فشار خون افراد از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۴ تا ژوئن سال ۲۰۱۷ به‌عنوان بخشی از یک برنامه‌ی ارزیابی بیماری‌های قلبی در چین اندازه گیری شده‌است که در آن حداقل ۲۲ هزار زیرگروه از مردم بر اساس سن، جنسیت، نژاد/قومیت، جغرافیا، شغل و ویژگی‌های دیگری نظیر اینکه آیا آن‌ها داروی فشار خون مصرف می‌کنند یا خیر، حضور دارند. جورج لیندرمان نویسنده‌ی نخست مقاله می‌گوید:

حجم عظیم داده‌ها به ما امکان توصیف رابطه‌ی بین BMI و فشار خون را در بین ده‌ها هزار زیر گروه داد؛ موضوعی که به‌راحتی در یک مطالعه‌ی کوچک امکان پذیر نیست.

در چین، انتظار می‌رود فراوانی چاقی تا سال ۲۰۲۵ در مردان به بیش از سه برابر و در زنان به بیش از دو برابر برسد. در حال حاضر فشار خون بالا یک سوم افراد بزرگسال چینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فقط حدود پنج درصد افراد مبتلا به فشار خون، وضعیتی تحت کنترل دارند. بر این اساس نویسندگان مقاله می‌گویند:

اگر روند افزایش وزن و چاقی به همین منوال در چین ادامه پیدا کند، فشار خون بالا که در حال حاضر هم یک عامل خطر ساز است در آینده مشکل‌سازتر هم خواهد شد. این مطالعه زنگ خطری است که نشان می‌دهد، هم‌اکنون زمان تمرکز روی این عوامل خطر ساز است.

طبق گفته‌ی پژوهشگران، یک راه برای پرداختن به این مشکل، مدیریت فشار خون بالا با استفاده از داروهای ضد فشار خون است. در پژوهشی در سال ۲۰۱۸ در چین، استفاده‌ی گسترده و موفقیت‌آمیز داروهای ضدفشار خون در آمریکا برای مدیریت فشار خون با استفاده‌ی نادرست این داروها در چین مقایسه شد و نشان داده شد که با تجویز سریع‌تر و بیشتر داروهای ضدفشار خون، چین شاید بتواند بحران فشار خون بالا را تحت کنترل درآورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات