بیت کوین های گمشده و راهکارهایی برای بازگرداندن آنها به صاحبان اصلی

چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
یک‌پنجم از تمام بیت کوین‌های استخراج شده به دلایل مختلف گم شده‌اند. برخی شرکت‌ها و افراد با روش‌هایی خاص سعی در بازگرداندن این ارزها دارند.
تبلیغات

شاید نام فلزیابان عصر دیجیتال برای این افراد مناسب باشد. آن‌ها به‌جای جست‌وجو در معادن و زیر زمین برای پیدا کردن طلا، از هر روشی از ابرکامپیوترها گرفته تا هیپنوتیزم برای بازگرداندن ارزهای دیجیتال به صاحبانشان استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

شرکت Chainalysis یک آژانس تحلیلی ارزهای دیجیتال در نیویورک است. این شرکت در آمار خود اعلام کرده که حدود یک پنجم بیت‌کوین استخراج شده با ارزشی حدود ۲۰ میلیارد دلار اکنون به‌عنوان دارایی گم شده محسوب می‌شوند. وقتی افراد بیت کوین می‌خرند، اطلاعات خرید و فروش و دارایی آن‌ها در یک ابزار نرم‌افزاری به‌نام کیف پول دیجیتال یا wallet ذخیره می‌شود. فرد مورد نظر با استفاده از یک رمز پیچیده توانایی دسترسی به این دارایی خود را خواهد داشت. از آنجایی که هیج بانک یا سازمانی پشتیبانی بیت‌کوین را انجام نمی‌دهد، در صورت گم شدن این رمز، بازیابی آن برخلاف رمز کارت‌های بانکی بسیار دشوار است.

در سال‌های ابتدایی دهه‌ی ۲۰۱۰ قیمت بیت‌کوین کمتر از ۱۰ دلار بود و بسیاری از خریداران این ارز دیجیتال دقتی در حفظ رمزهای خود نداشتند. امروز که ارزش این رمزارز به بیش از ۸ هزار دلار رسیده است،‌ حتی یک کاغذ کوچک، یک مموری نیمه‌خراب یا حافظه‌ی تصویری خود این سرمایه‌گذاران، می‌تواند آن‌ها را به ثروتی هنگفت برساند. نکته‌ی جالب اینکه به‌خاطر قدمت بیت‌کوین و حضور آن پیش از افزایش ارزش چندین برابری در سال‌های گذشته، آمار گم شدن این ارز رمزنگاری شده بیش از دیگران است.

بیت کوین

در ادامه‌ی این مطلب زومیت، تعدادی از افراد و شرکت‌ها که عملیات بازیابی بیت‌کوین‌های گم شده را انجام می‌دهند،‌ معرفی می‌کنیم. در هر بخش روش کاری، شانس موفقیت و قیمت را نیز بررسی می‌کنیم.

روش رمزگشایی

پس از رمزگشایی و برداشت کارمزد شرکت، سایر ارز به مشتری پرداخت می‌شود

جوینده: شرکت Wallet Recovery Services که رمزها و کیف‌پول‌های معیوب را بازیابی می‌کند. ۴ کارمند این شرکت به‌صورت ناشناس و با ایمیل با مشتریان در ارتباط هستند. آن‌ها از نام مستعار Dave Bitcoin برای خود استفاده می‌کنند.

روش کار: یک حمله‌ی جستجوی فراگیر (Brute Force) برای رمزگشایی کیف پول انجام می‌شود. این شرکت از نرم‌افزارهای مخصوص برای تولید و تست میلیون‌ها پسورد استفاده می‌کند تا وارد کیف پول مشتری بشود.

قیمت: ۲۰ درصد از دارایی بازیابی شده. شرکت ابتدا کارمزد خود را از کیف برداشت کرده و سپس رمز را برای مشتری ارسال می‌کند.

زمان: چند ماه.

شانس موفقیت: بسته به اطلاعاتی که مشتری از کیف پول خود و جزئیات آن دارد، شانس موفقیت این روش حدود ۳۰ درصد بیان شده است. به‌عنوان مثال مشتری ممکن است زبان پسورد خود و تعداد حروف و اعداد موجود در آن را به یاد بیاورد. همین اطلاعات ساده برای بازگشایی کیف پول بسیار کارساز خواهند بود.

بزرگ‌ترین مانع:‌ دیو بیت‌کوین می‌گوید عدم اطلاع مشتریان در مورد دشواری‌های مدیریت کیف پول شخصی و روش‌های بازیابی آن‌ها مانع اصلی برای کنار آمدن با این افراد است.

بیت کوین

روش هیپنوتیزم

جویندهجیسون میلر متخصص هیپنوتیزم در گرینویل و دارنده‌ی تاییدیه از انجمن پزشکی هیپنوتیزم.

روش: میلر با استفاده از هیپنوتیزم به کاربران کمک می‌کند که رمز ورود یا مکان قرارگیری حافظه‌ی اکسترنال خود را پیدا کنند. او از همین روش به افراد دیگر برای بازیابی دارایی‌های باارزش مانند حلقه‌ی ازدواج کمک می‌کند. میلر معتقد است هر فردی یک حافظه‌ی تصویری دارد و با استفاده از تکنیک‌های هیپنوتیزم می‌توان به آن تصویر دسترسی پیدا کرد.

قیمت: قیمت این روش ۰.۵ بیت‌کوین بعلاوه‌ی ۵ درصد از مبلغ بازیابی شده است. مشتریان می‌توانند ۰.۵ بیت‌کویت اولیه را از حسابی دیگر واریز کنند. البته میلر اتریوم و لایت‌کوین را نیز به‌عنوان هزینه قبول می‌کند. میلر هیچ‌گاه به اصل دارایی گم‌شده دسترسی ندارد اما می‌گوید مشتریان از پیدا شدن ارز دیجیتال خود به قدری خوشحال می‌شوند که همیشه دستمزد او را پرداخت می‌کنند.

بزرگ‌ترین مانع این روش ایمان نداشتن به هیپنوتیزم است

زمان: چند روز یا چند هفته طول می‌کشد تا حافظه‌ی مورد نظر از ضمیر ناخودآگاه فرد بازیابی شود. مشتریان عموما در زمان سه هفته با استفاده از اسکایپ با میلر جلساتی برگزار می‌کنند. میلر در این مورد می‌گوید: «در چند نمونه پس از دو ماه از جلسات ایمیلی از مشتری داشتم که محل ذخیره‌ی رمز کیف پول خود را پیدا کرده بود.»

شانس موفقیت: میلر شانس روش خود را نزدیک به ۵۰ درصد می‌داند و از حدود ۱۲ سفارشی که سالانه دریافت می‌کند کمتر از نیمی از آن‌ها را انجام می‌دهد.

بزرگ‌ترین مانع: ایمان به این روش بزرگ‌ترین مانع آن است. میلر مشتریانی که به هیپنوتیزم و موفقیت آن ایمان و امید ندارند، نمی‌پذیرد.

برترین نرم افزار بازیابی اطلاعات

بازیابی داده

جوینده: تال هاکسیم مدیرعامل و موسس شرکت WeRecoverData که در نیویورک واقع شده و عملیات بازیابی داده را برای شرکت‌های بزرگ فناوری و حتی آژانس‌های دولتی نیز انجام می‌دهد.

روش: این شرکت از همان روش بازیابی داده‌ی پاک‌شده، آسیب‌دیده و جایگزین شده برای بازیابی داده‌ی رمز عبور استفاده می‌کند. آن‌ها از روشی مانند نفوذ اطلاعاتی نیز استفاده کرده و از غفلت کاربران در ذخیره‌ی رمز عبور در فایلی بدون محافظ بهره می‌برند.

هزینه: بین ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار که بستگی به وضعیت فایل آسیب‌دیده دارد.

زمان: چند روز.

شانس موفقیت: بیش از ۹۵ درصد.

بزرگ‌ترین مانع: اعتماد بزرگ‌ترین مشکل این شرکت است. در انجمن‌های آنلاین داستان‌های زیادی در مورد سرقت اطلاعات بیت‌کوین توسط شرکت‌های بازیابی اطلاعات وجود دارد. مدیرعامل وی‌ریکاوردیتا می‌گوید آن‌ها در انتخاب مهندسان بسیار سخت‌گیر هستند و بعلاوه، تنها کارشناس مخصوص هر فرد به اطلاعات او دسترسی خواهد داشت.

حمله سایبری

دستگیری مجرمین

جوینده: تیم Chainalysis. این روش کمکی به پیدا کردن بیت‌کوین‌های گم‌شده نمی‌کند بلکه به سازمان‌های حقوقی مانند FBI کمک می‌کند. سرویس Chainalysis با کمک این روش جلوی جرم‌های مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده را می‌گیرد.

تمامی تراکنش‌های بیت‌کوین در بلاک‌چین قابل مشاهده هستند

روش: تیم این وب‌سایت روشی برای تحلیل بلاک‌چین بیت‌کوین ابداع کرده است. آن‌ها رکوردهای تراکنش ارزهای رمزنگاری شده را با این روش بررسی می‌کنند.

هزینه: قطعا این هزینه برای مردم عادی قابل پرداخت نیست. FBI از سال ۲۰۱۶ تاکنون حدود ۷۵۰ هزار دلار بابت کشف جرایم به این تیم پرداخت کرده است.

زمان: چند ثانیه.

شانس موفقیت: تمامی تراکنش‌های بیت‌کوین در بلاک چین قابل رویت هستند. البته برخی خریداران و فروشندگان هویت خود را در این پایگاه داده مخفی نگه می‌داند اما این شرکت ادعا می‌کند در ۸۰ درصد تراکنش‌های بیت‌کوین، حداقل توانایی شناسایی یکی از طرفین را دارد.

بزرگ‌ترین مانع: نرم‌افزارهای مخفی کردن اطلاعات که عموما توسط مجرمان اینترنتی در بخش ارزهای رمزنگاری شده استفاده می‌شوند. این نرم‌افزارها Mixer نام دارند و هویت این افراد را در بلاک چین مخدوش می‌کنند. برخی از این افراد کلا از زنجیره‌ی بیت کوین خارج شده و به سراغ ارزهای دیگر مانند مونرو می‌روند. یکی از اعضای این تیم می‌گوید تا زمانی‌که مجرمان برای نقد کردن دارایی‌های دیجیتال خود از صرافی‌ها استفاده کنند،‌ می‌توان هویت آن‌ها را شناسایی کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات