پنج نکته درباره بازداشت مدیر مالی هواوی

شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
یک هفته پس از بازداشت مدیر مالی هواوی، جزئیات بیشتری از دلیل این دستگیری منتشر شده است.
تبلیغات

منگ وانژو (Meng Wanzhou)، مدیر مالی شرکت چینی هواوی، در ونکوور کانادا بازداشت شد و ظاهرا قرار است به مقام‌های آمریکایی تحویل داده شود. هواوی که اخیرا توانسته اپل را پشت‌سر بگذارد و پس از سامسونگ در جایگاه دوم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی تلفن‌همراه در جهان قرار گیرد، یکی از تأمین‌کنندگان بزرگ‌ تجهیزات مخابراتی و ارائه‌دهنده‌ی خدمات در چین است.

huawei

بازداشت خانم منگ به‌ویژه در وضعیت فعلی، با بازخورد مناسب برخی از حوزه‌های کسب‌وکار همراه نبوده است. این بازداشت درست زمانی رخ داد که اندکی قبل، تنش‌های برآمده از جنگ اقتصادی چین و آمریکا با حصول توافقی موقتی کاسته شده بود؛ جنگی که در آن، دو طرف با وضع تعرفه‌های سنگین بر سر روند واردات کالاها از طرف مقابل میلیاردها دلار هزینه کردند. چنین بازداشتی احتمالا این توافق نه‌چندان محکم را خدشه‌دار خواهد کرد. بعد از علنی‌شدن خبر دستگیری، بازارهای سهام هم افت محسوسی را تجربه کردند.

در اینجا ملاحظاتی درباره‌ی این اتفاق وجود دارد:

منگ وانژو در اصل دختر بنیان‌گذار شرکت است و جانشین رئیس هیئت‌مدیره نیز محسوب می‌شود.

دستگیری او در آذر اتفاق افتاده؛ اما به درخواست خودش تا چند روز علنی نشده است. منگ اکنون درخواستی مبنی بر ممنوع‌شدن نشر جزئیات بازداشت خود داده که دادگاه نیز با آن موافقت کرده است. هواوی رسما اعلام کرده که هیچ اطلاعی از  تخلف خانم منگ نداشته است.

اتهامات اصلی منگ همچنان نامعلوم‌اند؛ اما طبق گزارش نیویورک‌تایمز، مقام‌های وزارتخانه‌های بازرگانی و خزانه‌داری ایالات متحده‌ی آمریکا، هواوی را به‌دلیل مظنون‌بودن به نقض تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران و کره‌شمالی احضار کرده‌اند. اتهامات را دادگاه منطقه‌ی شرقی نیویورک قرائت کرده‌اند و جالب اینجاست نشریه‌ی وال‌استریت در آوریل، گزارشی درباره‌ی آغاز بررسی‌های وزارت دادگستری آمریکا درباره‌ی احتمال نقض تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران به‌وسیله هواوی منتشر کرده بود.

چین هم از این بازداشت ابراز نارضایتی کرده است. طبق اعلام BBC، سخن‌گوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفته دستگیری بدون تفهیم اتهام، نقض حقوق بشر است و چین به این نقض حقوق اشراف دارد. وی همچنین از مقام‌های کانادایی و آمریکایی خواسته مشروح اتهامات منگ را ارائه و مقدمات آزادی منگ را مهیا کند.

دستگیری منگ همزمان با تحرکاتی روی می‌دهد که طی آن، محدودیت‌هایی در بهره‌گیری از فناوری‌ها و تجهیزات هواوی در ایالات متحده‌ی آمریکا وضع شد. در دی‌ سال گذشته، مقام‌های CIA و NSA و FBI و نیز آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارش به یکی از کمیته‌های سنا، گوشی‌های هوشمند تولیدشده‌ی هواوی و ZTE را تهدیدی امنیتی اعلام کردند. متعاقب آن در اردیبهشت‌ امسال نیز پنتاگون به‌‌دلیل نگرانی از خطر جاسوسی دولت چین ازطریق این فناوری‌ها، دستور توقف فروش این محصولات را به‌واسطه‌ی فروشگاه‌های متعلق به پایگاه‌های نظامی آمریکا صادر کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات