اتریوم با وجود کاهش قیمت به‌سرعت پیشرفت می‌کند

سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
اتریوم نیز مانند ارزهای دیجیتال دیگر افت قیمت را تجربه کرد؛ اما در زمینه‌ی به‌کارگیری و بزرگ‌شدن شبکه هنوز باقدرت حرکت می‌کند.
تبلیغات

اتریوم بزرگ‌ترین پروتکل بلاک‌ چین قراردادهای هوشمند جهان محسوب می‌شود. این سرویس با سرعت زیاد و تقریبا در تمامی حوزه‌های دنیای فناوری درحال‌رشد است. جوزف لوبین، هم‌بنیان‌گذار اتریوم و بنیان‌گذار استودیوی نرم‌افزاری بلاک‌چین ConsenSys، چنین اعتقادی دارد. هم‌اکنون، شرکت لوبین بیش از هزار توسعه‌دهنده‌ی بلاک‌چین دارد و او همچنان به دستاورد قبلی خود، یعنی اتریوم معتقد است.

لوبین اخیرا در یکی از مصاحبه‌هایش سرعت به‌کارگیری اتریوم را بیش‌ازپیش دانست و دراین‌باره گفت:

بلاک‌چین مفهومی بزرگ‌تر از بازار است و این فناوری جنبش محسوب می‌شود. ارزش بازار نشان‌دهنده‌ی فعالیت‌های انجام‌شده در آن نیست. درواقع، شبکه‌های نامتمرکز در‌حال‌رشد هستند. روزانه دَه‌میلیارد درخواست API در شبکه‌ی Infura ثبت و یک‌میلیون Truffle و یک میلیون MetaMask دانلود می‌شود. دوازده‌هزار نود آنلاین اتریوم وجود دارد. ۴۸میلیون آدرس منحصربه‌فرد اتریوم ایجاد می‌شود. علاوه‌بر تمامی این‌ها، روزانه سه موقعیت شغلی جدید در حوزه‌ی بلاک‌چین خلق می‌شود.
جوزف لوبین

اتریوم سه محصول اصلی دارد که به‌اختصار TIM نامیده‌ می‌شوند و به‌نوعی زیرساخت اصلی این دارایی دیجیتال را تشکیل می‌دهند:

۱. ترافل (Truffle): فریمورک توسعه‌ی بلاک‌چین اتیوم محسوب می‌شود که برای ساخت محصولاتی در این حوزه معرفی شد؛ ۲. اینفورا (Infura): زیرساخت نود شبکه است که درخواست‌ها را در اپلیکیشن‌های معروف پردازش می‌کند؛ ۳. متامسک (MetaMask): معروف‌ترین کیف پول اتریوم و ERC20 است که در شبکه‌ی اینفورا کار می‌کند.

در ۴ نوامبر (مصادف با ۱۳ آبان) گزارش شد این سه محصول به نقاطی مهم در مسیر توسعه رسیده‌اند: متامسک کلاینت موبایل معرفی کرد و ترافل به آمار یک‌میلیون دانلود رسید و درخواست‌های ارائه‌شده در اینفورا از دَه‌میلیارد گذشت.

درواقع، برخلاف روند نزولی قیمت که از ۱۳ ژانویه‌ی (مصادف با ۲۳ دی پارسال) اتریوم را با کاهش ۹۲درصدی رو‌به‌رو کرد، پایگاه کاربران این پروتکل بلاک‌چین روزبه‌روز بزرگ‌تر شد. به‌علاوه، زیرساخت پشتیبان این فناوری نیز به‌میزان درخورتوجهی قدرت یافت.

لوبین درادامه‌ی صحبت‌هایش تأکید کرد به‌کارگیری اتریوم در کشورهای درحال‌توسعه همچون فیلیپین، در‌حال‌گسترش است. در این کشور، بانک‌های محلی با استفاده از شبکه‌ی پرداخت ترکیبی از ارز دیجیتال و پول نقد به‌هم متصل شدند. این پروژه را Union Bank، یکی از بانک‌های تأثیرگذار این کشور اجرا کرد.

قیمت اتریوم

لوبین درنهایت با تکیه بر این حقیقت که برخلاف کاهش قیمت به‌کارگیری اتریوم در یازده ماه گذشته افزایش یافته، آینده‌ی این پلتفرم را روشن و رشد طولانی‌مدت آن را تضمین‌شده خواند:

به فناوری بلاک‌چین به‌دلیل افراد حاضر در آن اعتقاد دارم. توسعه‌دهندگان و مهندسان و تکنولوژیست‌هایی که این فناوری را می‌سازند، الهام‌بخش اعقاد من هستند. متخصصان قراردادهای هوشمند نیز در این فرایند، کدها را اعتبارسنجی و امنیت آن‌ها را تضمین می‌کنند. طراحان این اکوسیستم توجه و تمرکز بسیاری روی تجربه‌ی کاربران دارند. درنهایت، بازاریابان نیز با تعریف‌کردن داستان Web3 به رشد هرچه‌بیشتر اکوسیستم کمک می‌کنند.

مدیران ICOها در کاهش قیمت اتر (ارز دیجیتال پلتفرم اتریوم) تأثیری نداشتند

یکی از دلایلی که در ماه‌های گذشته به‌عنوان دلیل کاهش قیمت اتریوم مطرح شد، فروش آن به‌وسیله‌ی صاحبان پروژه‌های ICO بود. البته گزارش‌های منتشرشده درباره‌ی این پروژه‌ها و آمارهای خریدوفروش، حقیقتی متفاوت این ادعا را نشان می‌دهند. درواقع، بنیان‌گذاران ICOها سهم زیادی از دارایی‌های اتریوم خود را نفروخته‌اند.

مارات گارافوتینوف، تحلیلگر HASH CIB، درباره‌ی این خریدوفروش‌ها می‌گوید:

باتوجه‌به داده‌های دریافت‌شده، بااطمینان می‌گویم پروژه‌های ICO به روند بازار واکنش دادند و درواقع، تأثیری روی آن نداشتند. این پروژه‌ها هم‌اکنون ۳.۴درصد از کل منابع اتریوم را دراختیار دارند. این یافته‌ها را چند محقق متعدد تأیید کردند. البته، برخی هم با این داده‌ها مخالف بودند. اکثر آن‌ها تبادل‌های اتربه‌اتر را نیز فروش تصور می‌کردند.

بازار ارز دیجیتال در نُه سال گذشته، پنج بار روندهای سقوط ناگهانی و رشد سریع را تجربه کرده است. در هر مرتبه، تلاش و منابع و سرمایه فراوانی وارد این بازار شد تا از سرمایه‌گذاران، توسعه‌دهندگان، کارآفرینان و پروژه‌های بعدی پشتیبانی کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات