کوالکام با تراشه‌‌های وایفای جدید خود به رقابت با سرعت 5G می‌پردازد

سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
مطالعه 3 دقیقه
کوالکام از تراشه‌های جدیدی رونمایی کرده که پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای را از حیث سرعت برای اتصالات وای‌فای به ارمغان می‌آورند.
تبلیغات

کوالکام به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده‌ی پردازنده‌های موبایلی جهان به‌تازگی از خانواده‌ی جدیدی از تراشه‌ها رونمایی کرده که سرعت اتصالا وایفای را تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش می‌دهند. این تراشه‌ها که برای موبایل، لپ‌تاپ، روتر و... در نظر گرفته شده‌اند، آغازگر نسل جدیدی از استاندارد فوق‌سریع وای‌فای خواهند بود؛ با این حال، قرار نیست این تراشه‌ها سرعت وب‌گردی را افزایش دهند.

هم‌اکنون فناوری وای‌فای در مسیر یک تغییر بزرگ قرار دارد. در طول سال‌های آینده، ما روترها، موبایل‌ها، لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های دیگری را خواهیم دید که از فناوری جدیدی موسوم به Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کنند. انتظار می‌رود که به‌واسطه‌ی این فناوری قدری شاهد افزایش سرعت باشیم؛ اما این افزایش قرار نیست خیلی چشم‌گیر و باورنکردنی باشد؛ در واقع هدف اصلی از توسعه‌ی این فناوری نیز ابداً چنین نیست.

در عوض، استاندارد وایفای دیگری به‌روزرسانی خواهد شد که برای استفاده‌ی روزانه‌ی کاربران در خانه یا محیط‌های عمومی در نظر گرفته نشده است. این گونه‌ی خاص از امواج وای‌فای برای اهداف مشخصی مانند استفاده‌ی بی‌سیم از هدست‌های واقعیت‌ مجازی استفاده خواهند شد.

در طول سال‌های گذشته، تولیدکنندگان تنها از طریق فناوری بی‌سیم WiGig از چنین قابلیتی بهره می‌برند. WiGig بر مبنای استاندارد 802.11ad توسعه یافته که تا بازه‌ی ۱۰ متری، قادر به ارائه‌ی سرعتی تا ۵ گیگابیت بر ثانیه است.

حال تراشه‌های جدید کوالکام قرار است این فناوری قدیمی را با استاندارد بی‌سیمِ جدیدی با نام 802.11ay به‌روزرسانی کنند. طبق گفته‌ی مسئولان کوالکام، توسط استاندارد جدید، افراد می‌توانند تا دو برابر به سرعت بیشتری دسترسی پیدا کنند؛ همچنین بازه‌ی آنتن‌دهی آن تا ۱۰۰ متر افزایش پیدا کرده است.

طبق گفته‌ی متخصصان، استاندارد جدید نرخ اوجِ داده را از طریق WiGig افزایش می‌دهد؛ این در حالی است که طیف بهره‌وری بهبود می‌یابد و تأخیر نیز کاهش پیدا می‌کند.

روتر / Router

با این حال این پرسش پیش می‌آید که چرا از این استاندارد به‌عنوان نمونه‌ی عادی وای‌فای استفاده نمی‌شود؟ دلیلِ این کار مشکلاتی است که چنین فناوری برای کاربران عادی به‌وجود می‌آورد. این استاندارد فوق‌سریع بر اساس موج‌های رادیویی میلی‌متری روی موج ۶۰ هرتز کار می‌کند؛ به این مفهوم که با سرعت بالایی روبرو هستیم؛ اما وجود موانع غیرقابل نفوذی چون دیوار می‌تواند بهره‌گیری از آن را برای کاربرانِ عادی غیرموجه کند. از این رو، تنها در صورتی سرعت فوق ارائه می‌شود که هیچ‌ مانعی بین فرستنده و گیرنده وجود نداشته باشد.

همین موضوع باعث شده تا استاندارد 802.11ay نیز به مانند نسل پیشینِ خود تنها در حد یک گزینه‌ی انتخابی برای فناوری فعلی وای‌فای باشد. اگر استفاده‌ی خاصی از این سرعت دارید، قطعاً برای مصارف خود راهی پیدا خواهید کرد؛ اما این موضوع را در نظر داشته باشید که برای استفاده از این سرعت، حتماً باید روتر و دستگاه گیرنده را در یک اتاق قرار دهید تا مانعی بر سرِ راه امواج نباشد.

در حالی که این فناوری پتانسیل بالایی برای عرضه اندام در حوزه‌ی گیمینگ واقعیت مجازی دارد؛ اما نسخه‌های قبلی این فناوری در سال‌های اخیر نتوانسته‌اند با استقبال قابل‌توجهی همراه شوند. 

ایسوس یکی از شرکت‌هایی است که از این فناوری برای گوشی گیمینگ Rog Phone استفاده کرده است؛ همچنین کوالکام نیز با فیسبوک همکاری می‌کند تا شاهد استفاده از آن در پروژه‌ی Terragraph باشیم؛ پروژه‌ای که به‌صورت بی‌سیم اینترنت را برای خانه‌ها به ارمغان می‌آورد.

افزون بر موارد فوق، WiGig به نحوی با تکنولوژی 5G نیز رقابت خواهد کرد. از آنجایی که عرصه‌ی فعالیت 5G در محیط‌های خانگی نیست، WiGig می‌تواند با بهره‌گیری از این فرصت، به جایگاه خوبی در بین کاربران خانگی دست پیدا کند. هم‌اکنون فیسبوک قصد دارد در پروژه‌ی Terragraph را با استفاده از برج‌های مجهزشده به WiGig اینترنت به خانه‌ها ارسال کند. در سویی دیگر نیز ورایزون قرار دارد که عمل مشابهی را با فناوری 5G انجام می‌دهد.

اگر قصد دارید در سال آینده روتر خریداری کنید، احتمالاً بیشتر با واژه‌ی Wi-Fi 6 مواجه خواهید شد.

دیدگاه خود را در این زمینه با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات