انویدیا سیستم روی چیپ Xavier را برای خودروهای خودران رونمایی کرد

دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
انویدیا در جریان نمایشگاه CES 2018 از سیستم روی چیپ قوی خود برای خودروهای خودران رونمایی کرد.
تبلیغات

خودروهای خودران به یکی از بحث‌های داغ این روزهای دنیا مبدل شده‌اند و شرکت‌های بزرگ فناوری و خودروسازی از مدت‌ها پیش به‌صورت جدی در این حوزه فعالیت می‌کنند؛ با این حال مسئله‌ی سخت‌افزار مورد نیاز آن همواره یک چالش جدی برای تولیدکنندگان بوده است. نیاز به پردازنده‌های قوی برای پردازش فرامین در خودروهای خودران‌ و نیمه‌ خودران‌، شرکت‌هایی مانند انویدیا را بر آن داشته تا به‌صورت جدی وارد این بخش از صنعت تراشه شوند؛ این شرکت، سیستم روی چیپ Xavier را برای هوش مصنوعی خودروهای خود که سال گذشته در CES رونمایی شد، توسعه داده است.

Xavier از بیش از ۹ میلیارد ترانزیستور تشکیل می‌شود. پردازنده‌ی مرکزی این سیستم روی چیپ، ۸ هسته‌ای است و انویدیا از پردازنده‌ی گرافیکی ۵۱۲ هسته‌ای ولتا و برای پردازش ویدئو از یک پردازنده‌ی مخصوص با قابلیت پردازش ویدئوهای 8K و HDR در آن استفاده کرده است. به ادعای انویدیا، این سیستم روی چیپ جدید قادر به انجام ۳۰ تریلیون عملیات با مصرف ۳۰ وات انرژی است. طبق اعلام انویدیا این معماری جدید ۱۵ برابر بهینه‌تر از نسل گذشته عمل می‌کند.

xavier nvidia

اعداد اعلام‌شده توسط انویدیا، نوید قدرت پردازشی بالاتر و استفاده از حسگرهای بیشتر در خودروهای خودران‌ می‌دهد که این مسئله روی افزایش امنیت و راحتی سواری آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت. یکی از مشکلات بزرگ تولیدکنندگان چنین خودروهایی، مسئله‌ی زیاد بودن اطلاعات دریافتی از حسگرها و فقدان توان پردازشی لازم است. انویدیا از دو پردازنده‌ی Xavier و دو تراشه‌ی گرافیکی ساخت خود در پلتفرم هوش مصنوعی پگاسوس استفاده کرده است. حال باید منتظر ماند و نتیجه‌ی چنین قدرت پردازشی بالایی را در آزمایش خودروهای خودران‌ مشاهده کرد. نظر شما در مورد این سیستم روی چیپ چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات