پیشرانه‌ مشترک رنو و مرسدس بنز رونمایی شد

یک‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گروه رنو-نیسان و مرسدس در ادامه‌ی همکاری فنی خود، از اولین پیشرانه‌ی توربو ۱.۳ لیتری با قدرت‌های ۱۱۵ تا ۱۶۰ اسب بخار، رونمایی کردند که مشابهت‌هایی با نیسان GT-R دارد.
تبلیغات

گروه رنو نیسان با همکاری مرسدس از پیشرانه جدید ۱.۳ لیتری توربوشارژی رونمایی کردند که در پوشش سیلندرهای آن از فناوری‌های به کاررفته در نیسان GT-R استفاده شده است. این پیشرانه بنزینی ۱.۳ لیتری نتیجه همکاری گروه رنو نیسان با دایملر است که در طی توافقی در تولید این پیشرانه با یکدیگر شراکت دارند. این پیشرانه قابلیت استفاده به همراه جعبه‌دنده دستی و دو کلاچه اتوماتیک دارد. این پیشرانه‌ی ۴ سیلندر، دارای حجم دقیق ۱۳۳۰ سی‌سی است و نخستین استفاده از آن در خودروی MPV رنو سنیک و گرند سنیک خواهد بود و در مرحله نخست با آرم رنو وارد بازار جهانی خواهد شد.

 

Renault Scenic

نسخه‌ی TCE این پیشرانه نیز برای سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده است. این پیشرانه در سه نسخه مختلف با قدرت‌های خروجی متفاوت به بازار عرضه خواهد شد. نام کامل این پیشرانه Energy TCE است. نسخه‌ی نخست و ضعیف‌تر این سری پیشرانه‌ها با نام Energy TCE-115 می‌تواند ۱۱۵ اسب بخار قدرت در ۴۵۰۰ دور در دقیقه و ۲۲۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۱۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند. نسخه پایه این پیشرانه تنها به همراه جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی عرضه خواهد شد؛ اما دو نسخه‌ی دیگر را می‌توان به همراه جعبه‌دنده ۷ سرعته دو کلاچه نیز انتخاب کرد. پس از نسخه پایه، به مدل میانی این پیشرانه با نام Energy TCE-140 می رسیم. این نسخه دارای ۱۴۳ اسب بخار قدرت است در دور موتور ۵۰۰۰ دور در دقیقه است. گشتاور تولیدی این پیشرانه ۲۴۰ نیوتن‌متر در ۱۶۰۰ دور بر دقیقه است.

رنو نیسان

کسانی که خواهان قوی‌ترین نسخه‌ی این پیشرانه هستند، می‌توانند به سراغ Energy TCE-160 بروند که توانایی تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و ۲۶۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۱۷۵۰ دور بر دقیقه دارد. البته این مشخصات در صورتی است که این پیشرانه را با جعبه‌دنده دستی سفارش دهیم و در صورتی که جعبه‌دنده‌ی خودکار دوبل کلاچ سفارش دهید، گشتاور آن با ده نیوتن‌متر افزایش به ۲۷۲ متر خواهد رسید که از دور موتور ۱۸۰۰ دور بر دقیقه در دسترس خواهد بود. یکی از نکات جالبی که درباره این پیشرانه بنزینی TCE وجود دارد این است که در این پیشرانه‌ها از فناوری روکش یا کوتینگ سیلندرها بهره گیری شده که تکنولوژی مربوط به آن از خودروی سوپر اسپرت نیسان GT-R به عاریت گرفته شده است.

به گفته‌ی رنو استفاده از این پیشرانه می‌تواند اصطکاک داخلی قطعات را کاهش و راندمان پیشرانه را افزایش دهد؛ ضمن اینکه انتقال حرارت با استفاده از این فناوری به شکل بهتری انجام می‌شود. در این پیشرانه از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ دوگانه نیز استفاده شده است که در دورهای پایین گشتاور تولیدی را بهبود می‌بخشد؛ ضمن اینکه در دورهای بالا یک نمودار گشتاور خطی برای پیشرانه ایجاد می‌کند و به این ترتیب شاهد بهترین عملکرد در این پیشرانه هستیم.

Mercedes a class  render

 همانطور که اشاره کردیم، مرسدس بنز نیز در این پروژه همکاری کرده است و پیش‌بینی می‌شود که در نسل آینده خودروهای کوچک کلاس A، شاهد استفاده از این پیشرانه باشیم. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات