چگونه از زندگی حرفه‌ای خود لذت ببریم

شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
تقریبا نیمی از عمر ما برای کار کردن سپری می‌شود. عدم رضایت از محیط شغلی ما را به روزمرگی دچار خواهد کرد.
تبلیغات

 افراد سالم در زندگی شخصی و کاری همواره عادت به سازندگی دارند؛ اما کارمندان ناسالم همه چیز را به نابودی می‌کشانند. آن‌ها گاهی اوقات حتی در مسیر موفقیت خود نیز سنگ‌اندازی می‌کنند. انجام  وظایف به بهترین شکل، مزایایی فراتر از امنیت شغلی دارد. سطح استرس، روابط خانوادگی و حتی زندگی شخصی تحت تأثیر رضایت شغلی قرار دارند. در ادامه با نظرات لوی کینگ، یکی از کارآفرینان موفق برای بهبود رضایت شغلی آشنا می‌شویم.

۱- دیگران را به بهتر بودن تشویق کنید

کارمندان دنیای کوچکی برای خودشان دارند. آن‌ها همیشه در معرض خیانت رقبا هستند. در زندگی کاری، تأسف و سایر احساسات منفی یک روز در میان به آن‌ها هجوم می‌آورد. بحران‌های خانوادگی ناشی از این مشکلات بر شدت آسیب‌پذیری آن‌ها می‌افزاید. اما این سکه روی دیگری هم دارد. محل کار می‌تواند محیطی برای شکوفایی استعداد‌ها و رشد افراد باشد. سعی کنید همواره در چنین محیطی قرار بگیرید. هر زمان که با ناامیدی ناشی از دسیسه‌ی بدخواهان مواجه شدید، اجازه ندهید که روحیه شما سرکوب شود. همچنین خودتان در محیط کاری بدون ریاکاری، خود واقعیتان را نمایش دهید. در مواقعی که تحت نظر نیستید، همواره خیرخواه همکارانتان باشید. 

متکی به نفس

۲- کاردان و متکی به نفس باشید

کارمند سابق من امکان پیدا کردن آدرسی را بدون پرس‌وجو‌های متعدد از منابع مختلف نداشت. او فوق‌العاده و سختکوش بود و همیشه باانگیزه و صادقانه کار می‌کرد. متأسفانه در کار‌های اجرایی اعتماد به نفس مناسبی نداشت. در اموراتی مانند تکمیل گزارش‌های مفصل یا نصب یک پرینتر بسیار سردرگم می‌شد. بدتر از همه‌ی این‌ها سماجت او در استمداد کمک‌های گاه‌و‌بیگاه از مسئول بخش بود که او را به ستوه آورده بود. هر چه سریع‌تر به امور لازم مسلط شوید و اجازه بدهید سرپرستتان درگیر مشکلات خودش باشد.

۳- کارها را به تأخیر نیندازید

وقتی تعهدی بر عهده می‌گیرید، انجام به موقع آن از خود تعهد کم‌اهمیت‌تر نیست و حتی برخی اوقات مهم‌تر است. بسیار مهم است که وقتی تعهدی به عهده می‌گیرید، همواره در زمانی که قول داده‌اید آن را انجام دهید. اگر بتوانید زودتر از موعد تمام کنید که بسیار بهتر است. دنیای کسب و کار هرگز قابل پیش‌بینی نیست. اتفاقات ناخوش‌آیند به‌صورت اجتناب‌ناپذیر همواره رخ می‌دهند. اگر زمانی برای تطبیق با شرایط پیش‌بینی نشده کنار نگذاشته باشید، شکست خواهید خورد.

دغل باز

۴- صادق باشید

با اینکه صداقت یکی از ابتدایی‌ترین اصول در زندگی است؛ اما عمل به آن چندان ساده نیست. هر یک از ما همواره‌ در معرض وسوسه‌هایی برای منفعت‌طلبی ناجوانمردانه از موقعیت‌های خود قرار داریم. منظور من تعهد به وجدان کاری حتی در مواقعی که متضرر می‌شوید است نه آن مفروضات واضحی که احتمالا در ذهن شما شکل گرفته است. به‌عنوان مثال کسی می‌تواند ادعای وجدان داشته باشد که در رکود بازار و سنگین‌ترین بدهی‌ها، پول گمشده‌ی هنگفتی را به صاحب آن باز‌گرداند؛ نه آن کسی که به پول‌های خرد روی زمین بی‌اعتنا است.

آیا برای پیشرفت دست به سخن‌چینی یا تملق می‌زنید؟ آیا به دلیل ترس از بدنامی از اظهار نظر درباره‌ی ضعف‌های پروژه خودداری می‌کنید؟ سعی کنید هرگز وجدان و صداقت را فراموش نکنید و از این اعمال اجتناب کنید.

۵- از مبتدی‌ها حمایت کنید

احتمالا هر یک از شما به احساس بی‌پناهی در محیط غریبه‌ و خشن دچار شده‌اید. شاید بتوان گفت که احساسی بدتر از آن وجود ندارد. به نظر من افرادی که با آغوش گرم از تازه‌واردها استقبال می‌کنند، انسا‌ن‌های بزرگی هستند. در هر محیطی که هستید حواستان به احساس سردرگمی افراد مبتدی باشد. به آن‌ها کمک کنید که بتوانند خودشان را با مسئولیت‌های جدید وفق دهند. این کار باعث می‌شود علاوه بر احساس رضایت درونی، دوستان مادام‌العمری به دست‌ آورید.

۶- از کارتان لذت ببرید

لذت از محیط کار بهترین کلید تشخیص مسیر درست شغلی است. اگر نمی‌توانید صبح زود از خواب بیدار شوید، شاید به این دلیل باشد که از محیط کاری که باید چند ساعت بعدی را در آن سپری کنید منتفر هستید. در این صورت باید هر چه سریع‌تر راه‌ حلی برای آن پیدا کنید. شما باید بتوانید درونی یا بیرونی بودن تغییراتی که نیازمند آن هستید درک کنید. اگر از تغییر هراس داشته باشید، با به تمسخر گرفتن قوانین کاری و درگیری با سایر همکاران نیز سرنوشت خوبی در انتظارتان نخواهد بود.

از گذشته شروع کنید. تبدیل به آدم مهربانی شوید که تمایل دارید در اطرافتان ببینید. به ویژگی‌های شخصی خودتان تمرکز کنید. خواهید دید که مسیر چگونه برای رشد شما هموار خواهد شد.

هرگز دست از تلاش برندارید

۷- هرگز دست از تلاش برندارید

پذیرش چالش‌های جدید یک قدم رو به جلو برای افزایش رضایت‌مندی از محیط کار است. هر زمان که در کاری مهارت لازم را کسب کردید، به دنبال تخصص دیگری در مسیر شغلی بروید. 

رئیستان را از جاه‌طلبی‌هایتان آگاه کنید. مؤدب و سرسخت باشید. برای انجام کار‌های اضافه حتی اگر نفع مادی هم نداشته باشند، داوطلب شوید. به گفته‌ی ارنست همینگوی (رمان نویس آمریکایی)، لذتی بالاتر از پیشی گرفتن بر همکاران وجود ندارد. البته بهتر است بگوییم لذتی بالاتر از رقابت با خود وجود ندارد.

این کلمات را به قلب خود بسپارید. شما همواره می‌توانید بهتر از دیروز خودتان باشید. اگر بی‌انگیزه‌ هستید می‌توانید سرزنده باشید یا اگر ناامید هستید می‌توانید الهام‌بخش دیگران باشید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات