با عجیب ترین سوخت های موجود خودروها آشنا شوید

یک‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
نام خودرو با بنزین عجین شده است و وقتی صحبت از هر خودرویی می‌شود، بی‌اختیار به فکر مصرف سوخت آن می‌افتیم. اما تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرده که برخی خودروها به جای بنزین؛ آب نمک، قهوه، سبزیجات یا حتی فاضلاب مصرف می‌کنند! با زومیت همراه باشید تا ۶ خودرویی را به شما معرفی کنیم که از سوخت‌های عجیب تغذیه می‌کنند.
تبلیغات

مدت‌ها است در صنعت خودرو، بسیاری به دنبال پیدا کردن جایگزین مناسبی برای سوخت‌هایی چون بنزین و گازوئیل هستند. از دو گانه‌سوز کردن خودروها با CNG و LPG گرفته تا سوخت‌های گیاهی، نیتروژن و هوا، همه و همه طی سال‌های گذشته مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اما به جز انواع سوخت‌هایی که به آن‌ها اشاره‌ کردیم، خودروهای الکتریکی و انواع دیگری از خودرو وجود دارند که با قهوه، هوا یا دیگر سوخت‌های عجیب و غریب حرکت می‌کند. در ادامه شما را با شش خودرویی آشنا می‌کنیم که به جای بنزین، از سبزیجات، آب نمک، قهوه، جلبک یا حتی فاضلاب برای حرکت استفاده می‌کنند. بی‌شک هر کدام از این سوخت‌ها می‌تواند جایگزین مناسبی برای انواع فسیلی باشند.

خودروی مسابقه‌ای که با آب نمک حرکت می‌کند!

تقریبا استفاده از خودروهای الکتریکی در بسیاری از بازارهای مهم دنیا رواج پیدا کرده که می‌تواند خبر خوبی برای فعالان و دوست‌داران محیط‌ زیست باشد. این نوع از خودروها، تقریبا هیچ‌گونه آلودگی یا گازی که به آلودگی هوا کمک کند را تولید نمی‌کنند. البته اکثر خودروهای الکتریکی را باید پس از مدتی شارژ کرد. اما Nanoflowcell's Quant e-Sportlimousine شرایط متفاوتی دارد.

این خودرو از سوختی منحصر بفرد بهره می‌برد که از آب نمک تهیه شده است. این خودروی لوکس توسط یک کمپانی آلمانی تولید شده و راندن آن در خیابان قانونی است. با این اوصاف می‌بینیم که استفاده از سوخت جایگزین به معنای فراموش کردن بهبود عملکرد نیست. این خودروی اسپرت برای رسیدن از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به تنها ۲.۸ ثانیه احتیاج دارد.

کارپوچینو، خودرویی که عاشق قهوه است

بله درست خواندید! کارپوچینو در واقع نوع خودروی مبتنی بر کاپوچینو است. بسیاری از مردم تقریبا بدون قهوه نمی‌توانند زندگی کنند. این خودروی جذاب که نام‌گذاری کاملا زیبا و درستی دارد نیز شبیه ما به قهوه و کافئین نیاز دارد. این خودرو درواقع یک فولکس‌واگن Scirocco مدل ۱۹۸۸ میلادی است که توسط بی‌بی‌سی به این شکل درآمده است. شما می‌توانید با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت با این خودرو برانید و باید بعد از طی حدودا ۱۰۰ کیلومتر باید کناری توقف کنید و بعد از تعویض فیلترها، قهوه‌ی تازه به خودروی خود تعارف کنید! به نظر می‌رسد داشتن این خودرو به تمیزکاری مداوم آن نمی‌ارزد.

فکر کنید برای هر مایل حرکت با این خودرو باید ۵۶ اسپرسو درست کنید! یعنی باید یک کافی‌من حرفه‌ای باشید!

موتورسیکلت توالتی!

کمپانی ژاپنی Toto برای آگاهی بیشتر نسبت به سیاست‌های محیطی خود موتورسیکلت عجیبی به نام Toilet Bike Neo ساخته که نه تنها اسم آن، بلکه ظاهرش نیز عجیب و غریب است. در این موتورسیکلت باید به جای صندلی روی توالت فرنگی بنشینید. سوخت این موتور سه‌چرخ از بیوگاز (زیست گاز) حاصل از فاضلاب تهیه می‌شود. یک مخزن از بیوگاز در یک موتورسیکلت ۲۵۰۰ سی‌سی پس از پیمودن ۲۹۰ کیلومتر کافی است؛ ولی به نظر می‌رسد نشستن روی این صندلی یا تحمل کردن بوهای نامطبوع کار راحتی نیست. البته ناگفته نماند کمپانی توتو برنامه‌ای برای تولید موتورسیکلت توالتی ندارد، ولی استفاده از بیوگاز ارزش بررسی کردن دارد.

ابرخودرویی که از سبزیجات ساخته شده است

مرکز تحقیقاتی Warwick Innovative Manufacturing خودرویی به نام WorldFirst F3 با ظاهر خودروهای فرمول یک ساخته که بدنه‌ی آن از سیب‌زمینی، فرمان آن از هویج، صندلی‌های از سویا و روی آن از شکلات و روغن سبزیجات تهیه شده است. در این خودرو از کاتالیزوری استفاده شده است که هنگام راندن خودرو آلودگی آن را به صفر می‌رساند. این خودرو می‌تواند با حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

خودرویی ساخته شده از لگو که با هوا حرکت می‌کند

معمولا لگوها جز کاربرد سرگرمی، استفاده‌های دیگری هم دارند. استیو سامارتینو و رائول اُیدا با جمع‌آوری پول به صورت آنلاین توانستند روی پروژه‌ای به نام Super Awesome Micro Project سرمایه‌گذاری کنند. این خودرو که از ۵۰۰ هزار قطعه لگو و چند المان برای بارگذاری برشی تهیه شده دارای ۴ موتور مداری است که آنها نیز از تکه‌های لگو ساخته شده‌اند. ۲۵۶ پیستون موجود در این خودرو کمک می‌کند تا این وسیله‌ی نقلیه تنها به کمک هوا حرکت کند. سرعت این خودرو نهایتا ۳۰ کیلومتر در ساعت است.

اولین خودروی دنیا با سوخت جلبکی

هر گونه سوختی را می‌توانستیم برای خودروها متصور باشیم، اما استفاده از جلبک در نوع خود جالب است. اولین خودروی دنیا با سوخت جلبکی درواقع یک تویوتا پریوس هیبریدی به نام Algaeus است که سال ۲۰۰۹ میلادی در خیابان‌های سان‌فرانسیسکو از آن رونمایی شد. این خودروی سبز تنها با ۲۵ گالن از جلبک سبز خام بدون هیچ‌گونه دستکاری می‌تواند سوخت مورد نیاز خود را تامین کند. این خودروی جاده‌ای بخشی از کاروان خودروهای سبز است که سفر آنها تحت عنوان مستندی به نام FUEL به صورت فیلم‌ تهیه شده است. در این فیلم وابستگی آمریکا به سوخت‌های دیگر را نشان می‌دهد. سوخت جلبکی هنوز گران‌تر از بنزین است ولی کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی انرژی روی کاهش هزینه‌ها و تجهیز خودروهای بیشتر به این ارگانیسم‌ سبز کار می‌کنند.

اگر تا چند وقت دیگر شنیدید که خودروهایی تولید شده‌اند که به جای بنزین با آب کرفس، کیک خامه‌ای یا شیر موز حرکت می‌کنند، تعجب نکنید!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات