آموزش برنامه نویسی جاوا: eclipse

یک‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
در این جلسه از آموزش می‌خواهیم از برنامه‌ی اکلیپس یا به عبارتی از IDE اکلیپس برای نوشتن برنامه‌های جاوا استفاده کنیم. IDE مخفف: Integrated Development Environment است. در واقع IDE‌ ها تمام ابزارهای مورد نیاز برای برنامه‌نویسان را به‌طور منظم فراهم می‌کنند تا برنامه‌نویسان فقط روی نوشتن و طراحی برنامه تمرکز کنند و خود را درگیر مسائل جزئی مثل کامپایل کردن برنامه نکنند.
تبلیغات

سلسله مطالب آمورش جاوا

  • آموزش برنامه نویسی جاوا - مقدمه
  • آموزش برنامه نویسی جاوا: در مورد جاوا
  • آموزش برنامه نویسی جاوا: JVM
  • آموزش برنامه نویسی جاوا: چگونه JDK را نصب کنیم؟
  • آموزش برنامه نویسی جاوا: Hello World

برای هریک از زبان‌های برنامه نویسی، IDE های بسیار زیادی وجود دارد و می‌توان با همه‌ی آن‌ها برنامه را به درستی نوشت و اجرا کرد. اما از میان تمام IDE ها معمولا همیشه یک IDE از بقیه سرتر و بهتر است. به عنوان مثال برای زبان برنامه نویسی #C (سی شارپ) بهترین IDE، ویژوآل استودیو است. برای زبان جاوا هم IDE های زیادی وجود دارد که معروف‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها عبارت اند از:

  • اکلیپس (eclipse)
  • اوراکل نِت بینز (Oracle NetBeans)
  • جِت برینز اینتلیج آی دیا (Jetbrains Intellij Idea)

اکلیپس یک IDE اُپن سورس (Open Source) و مبتنی بر پلاگین (Plug-in)، و بسیار مناسب برای تولید برنامه‌های مدرن جاوا (JavaEE) است. زیرا از آنجایی که جاوا ای ای مجموعه‌ای از تکنولوژی ها است، بنابراین پلاگین‌های مختلفی برای تکنولوژی‌های مختلف تولید شده است و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را از اینترنت دانلود و به اکلیپس اضافه کرد. ممکن است در ذهن شما این سؤال به‌وجود بیاید که پلاگین چیست!؟ پلاگین‌ها (افزونه‌ها) برنامه‌های کوچکی هستند که توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شوند و با نصب آن‌ها روی یک برنامه، می‌توان قابلیت‌های جدیدی را به آن برنامه اضافه کرد. به عنوان مثال، ADT یکی از پلاگین‌های معروف برای توسعه‌ی اندروید روی اکلیپس است. متاسفانه اکلیپس دارای باگ‌های فراوانی است و علت آن هم هسته اکلیپس نیست، بلکه باگ‌هایی است که در پلاگین‌های آن موجود است. بنابراین تا می‌توان باید سعی کرد از پلاگین‌هایی که توسط شرکت‌های معتبر تولید شده‌اند استفاده کرد.

نت بینز یک IDE حرفه‌ای و به اصطلاح همه فن حریف است. این IDE توسط شرکت اوراکل نوشته شده است و می‌توان به جز جاوا، برای زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری هم مثل: PHP, C++, Groovy و ... نیز استفاده کرد. در این IDE هم مانند اکلیپس می‌توان پلاگین‌هایی را اضافه کرد. اما بسیاری از سرویس‌ها به صورت داخلی در این IDE پیاده‌سازی شده‌اند. به عنوان مثال وب سرور Apache Tomcat (آپاچی تامکت) به صورت داخلی در این IDE پیاده‌سازی شده است و دیگر نیازی نیست تا به صورت جدا گانه این وب سرور را دانلود و نصب کنیم. اما یکی از ویژگی‌های مهم این IDE، این است که ابزارهای بسیار حرفه‌ای برای طراحی رابط گرافیکی کاربر دارد و یکی از مشکلات بزرگ برنامه‌نویسان جاوا را حل کرده است.

آخرین IDE‌ای که در مورد آن صحبت می‌کنیم، Jetbrains Intellij Idea است، که معنی "تند مغزها؛ ایده هوشمند" را دارد. این IDE یکی از بهترین ویرایشگر‌ها برای زبان برنامه نویسی جاوا است که دارای هوش فوق‌العاده‌ای است. اما با توجه به تجربیات شخصی و مطالعاتی که بنده در این زمینه داشتم، این IDE اصلا مناسب برای برنامه‌های مدرن جاوا (JavaEE) نیست و صرفا برای برنامه نویسی جاوا نسخه‌ی استاندارد آن و برنامه نویسی وب در جاوا می‌توان از آن استفاده کرد. همچنین این IDE همانند اکلیپس و نت بینز امکان اضافه کردن پلاگین را دارد.

باتوجه به بررسی‌های فوق، ما برای این دوره‌ی آموزشی، بهترین، محبوب‌ترین و ساده‌ترین IDE، یعنی اکلیپس را انتخاب می‌کنیم. در ادامه‌ی این آموزش، ما نحوه‌ی دانلود این IDE را آموزش می‌دهیم.

برای دانلود اکلیپس باید به سایت اکلیپس مراجعه کنید. بعد از وارد شدن به سایت اکلیپس، با نمایی مشابه تصویر زیر مواجه می‌شوید:

01eclipse01 f18a6

همان‌طور که در تصویر فوق با یک بیضی سبز رنگ مشخص شده است، روی دکمه DOWNLOAD کلیک کنید تا وارد صفحه‌ی زیر شوید:

01eclipse02 93cd4

بعد از اینکه روی دکمه DOWNLOAD کلیک کردید، کمی صفحه را به پایین اسکرول کنید. همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، گزینه‌ای که با یک مستطیل قرمز رنگ مشخص شده را انتخاب کنید تا وارد صفحه‌ی زیر شوید:

01eclipse03 a3c0a

دوباره به همان صورتی که در تصویر فوق، با یک مستطیل قرمز رنگ مشخص شده است، نوع سیستم عامل خودتان را انتخاب کنید تا وارد صفحه‌ی زیر شوید:

01eclipse04 18b87

همان‌طور که در تصویر فوق با یک بیضی سبز رنگ مشخص شده است، روی دکمه‌ی دانلود کنید تا وارد صفخه‌ی زیر شوید:

01eclipse05 97994

در صفحه فوق، کمی منتظر بمانید تا دانلود شروع شود. پیشنهاد می‌شود که از نرم افزار‌های مدیریت دانلود مثل IDM برای دانلود استفاده کنید.

در جلسه‌ی بعدی ما نحوه‌ی استفاده از اکلیپس را آموزش می‌دهیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات