بررسی زومیت از نسخه توسعه دهندگان iOS 11

جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
iOS 11 آمده است تا دنیای تبلت‌ها را به پی‌سی‌ها نزدیک‌‌تر کند. درحالی‌که اپل در iOS 10، تبلت‌های آیپد را نادیده گرفته بود؛iOS 11 بیشتر تمرکز خود را بر این محصول قرار داده است.
تبلیغات

iOS 11 چندی پیش معرفی شد. در حال حاضر، تنها نسخه مخصوص توسعه‌دهندگان این سیستم عامل ارائه شده است و بروزرسانی همه افراد به این نسخه آزمایشی میسر نیست. البته نسخه آزمایشی عمومی این سیستم عامل نیز برای عرضه در تیرماه برنامه‌ریزی شده است و بدین ترتیب همه کاربران می‌توانند با ثبت نام در وب‌سایت اپل، این نسخه آزمایشی را دریافت و روی آیفون یا آیپد خود نصب کنند.

نسخه بررسی‌شده، مخصوص توسعه‌دهندگان است. با زومیت همراه باشید تا با هم نگاه نزدیکی به جدیدترین ویژگی‌های iOS 11 بیندازیم.

تغییر صفحه قفل و اضافه شدن نوتیفیکیشن‌ها به این صفحه

بررسی ios-11

اولین تغییر چشمگیر iOS 11، تغییر در بخش صفحه قفل یا همان LockScreen است. لاک اسکرین جدید iOS، با نوتیفیکیشن سنتر ترکیب شده و دیگر خبری از نوتیفیکیشن سنتر مجزا نیست و همه نوتیفیکیشن‌ها در همان صفحه قفل قابل مشاهده هستند.

این بدین معنی است که وقتی مطابق عادت قدیمی، انگشتتان را از بالا به پایین بکشید، دیگر آن صفحه نوتیفیکیشن قبلی را نمی‌بینید. در عوض صفحه قفل را با نوتیفیکیشن‌های جدید می‌بینید. در این حالت انگشتتان را که به سمت بالا بکشید، صفحه باز می‌شود و دوباره به محل قبلی بازخواهید گشت.

بازطراحی Control Center

ios-11-review

دومین تغییر کاربردی در نسخه جدید آی‌اواس، بهبود کنترل سنتر است. کنترل سنتر اپل تا به این نسخه به دو بخش یا اسلاید مجزا تقسیم می‌شد. بخش اول که برای تغییر روشن/خاموش کردن وای‌فای، قفل چرخش دستگاه و … بود و بخش دوم یا اسلاید دوم که مربوط به کنترل موسیقی و میزان صدا در بخش دیگر بود.

در iOS 11 همه این بخش‌ها در کنار هم قرار دارند و تسلط بیشتر و سریع‌تری در اختیارتان قرار می‌دهند. برای مثال پخش موسیقی، کنترل نور صفحه، روشن خاموش کردن وای‌فای، دیتای سیم‌کارت و …، همه و همه در یک صفحه و به‌صورت کاشی‌های کوچک و بزرگ در کنار یکدیگر قرار دارند. بدین ترتیب می‌توانید سریع‌تر و راحت‌تر از قبل به آن‌ها دسترسی داشته باشید. همچنین با تپ کردن روی هر یک از المان‌ها، می‌توانید تنظیمات کامل‌تر آن را ببینید.

Drag And Drop

قابلیت جدید آیپدهای اپل با عرضه نسخه جدید، امکان جابجا کردن (Drag) چندین اپلیکیشن به‌صورت هم‌زمان است. در نسخه‌های قبلی، اگر می‌خواستید یک فولدر بسازید و چند اپلیکیشن را با هم در آن وارد کنید، ناچار بودید تک‌تک آن‌ها را جداگانه درگ و بعد در یک فولدر رها کنید. ولی در نسخه جدید می‌توانید به‌یک‌باره، یک یا چند اپلیکیشن را جهت جابجایی انتخاب و هم‌زمان در یک فولدر جدید رها (Drop) کنید؛ قابلیتی که تاکنون فقط در لپ‌تاپ‌ها دیده بودیم.

اضافه شدن داک به پایین صفحه

ios-11

قدم بعدی اپل برای نزدیک کردن آیپد به مک‌بوک، اضافه کردن داک اپلیکیشن‌ها است. نوار پایین صفحه در این نسخه، نه‌تنها اپلیکیشن‌های منتخب شما را در خود جای داده است، بلکه آخرین اپلیکیشن‌های بازشده و استفاده‌شده را نیز نمایش می‌دهد. بدین ترتیب سوییچ کردن بین اپلیکیشن‌ها سریع‌تر شده است و حس کار کردن با یک لپ‌تاپ مک‌بوک را بیشتر از پیش تداعی می‌کند. همچنین زمانی که در اپلیکیشن‌های دیگر هستید، این داک محو می‌شود و با کشیدن انگشت از پایین به سمت بالا، دوباره نمایش داده می‌شود.

کاربرد بیشتر قلم 

ios-11

بهبود قابل توجه دیگر iOS11 کاربرد قلم در آن است. یکی از ایراداتی که در آیپد پرو شاهد بودیم این بود که نمی‌توانستیم در هر برنامه‌ای از قلم آیپد استفاده کنیم. ولی در نسخه جدید، با کمک ابزار Markup که یک ادیتور نقاشی است، می‌توانید هر زمان که دوست داشتید، هر چیزی که دوست داشتید، روی فایل‌هایتان و عکس‌هایتان بکشید؛ مثلا زمانی که اسکرین‌شات می‌گیرید، گوشه صفحه اسکرین‌شات نشان داده‌ می‌شود و می‌توانید فورا آن را ویرایش کنید. این  قابلیت حتی وقتی صفحه قفل است نیز قابل استفاده است. بدین ترتیب می‌توانید بدون دردسر از ویژگی یادداشت‌ کردن روی فایل‌ها استفاده کنید.

کیبورد جدید و زبان فارسی

ios-11

کیبورد iOS 11 دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است که سبب شده شاهد تجربه کاربری خوشایندتری از این سیستم عامل باشیم. در کیبورد جدید روی کلمه‌ها و حروف مختلف میان‌برهایی تعبیه شده است که وقتی انگشتتان را روی دکمه قرار می‌دهید و رو به پایین می‌کشید ،می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید؛ مثلا  اعداد از یک تا نه روی حروف ردیف اول قرار دارند. بدین ترتیب برای نوشتن عدد با متن دیگر نیازی نیست کیبورد را عوض کنید و در حالت Number قرار دهید. کافی است انگشتتان را روی دکمه دارای میانبر نگه‌ دارید و رو به پایین بکشید تا میانبر آن به‌جای حرف اصلی نوشته شود.

ios-11

دیگر تغییر مهم اضافه‌شده در iOS 11، افزوده شدن کیبورد فارسی به این نسخه است. بدین ترتیب اپل بالاخره طلسم کیبورد با زبان فارسی را در این نسخه شکست و اکنون می‌توانید از صفحه کلید با زبان شیرین فارسی بهره‌مند شوید.

فایل منیجر

ios-11

تغییر مهم دیگر iOS 11 اضافه شدن اپلیکیشن فایل منیجر است؛ ابزاری که جای خالی آن در نسخه‌های پیشین احساس می‌شد. این اپلیکیشن امکان مدیریت فایل‌ها را برایتان فراهم کرده است. در این اپلیکیشن نه‌تنها می‌توانید فایل‌های اخیر و فایل‌های درون آیپدتان را ببینید، بلکه به شما امکان گشت و گذار در تمامی سرویس‌های ذخیره فایل مثل گوگل درایو، دراپ باکس و … نیز می‌دهد. همچنین امکان مدیریت فایل‌هایی که در دیگر دستگاه‌های شما است نیز وجود دارد که قابلیت بسیار جذابی است.

 البته نباید انتظار اپلیکیشنی همچون iFile را که بعد از جیلبریک نصب می‌شود از این اپلیکیشن داشته باشید؛ چرا که در این اپلیکیشن فقط می‌توانید فایل‌های عمومی را ببینید و دسترسی به بخش‌های دیگر سیستم عامل نخواهید داشت. ولی به‌صورت کلی Files می‌تواند بسیاری از نیازهای شما را به مدیریت فایل‌ها پوشش دهد.

طراحی مجدد و تغییرات قابل توجه اپ استور

اپ استور که سال‌ها است تغییرات چشمگیری از نظر ظاهری به خود ندیده، این بار مورد توجه خاص طراحان و مهندسین اپل قرار گرفته استY از تغییر آیکون گرفته تا اضافه و کم شدن و ترکیب بخش‌های مختلف. با هم به مرور مهم‌ترین تغییرات این بخش می‌پردازیم.

فروشگاه اپلیکیشن اپل اکنون نه‌تنها بازطراحی شده، بلکه نحوه‌ی ‌چینش و ارائه‌ی اپلیکیشن‌ها نیز دگرگون شده است. دیگر خبری از خطوط و طراحی جدول مانند صفحات نیست. دیگر از صفحه‌ی TopChart خبری نیست. حتی بخش Categories هم در اینجا جایی ندارد.

تمرکز اصلی اپل در این نسخه بر جستجو و کشف اپلیکیشن‌ها و بازی‌های جدید است. ایجاد لیست‌ها و دسته‌بندی‌های متنوع در زمینه‌های مختلف و دنیایی از اپلیکیشن‌ها که اپل سعی می‌کند در معرض دید کاربران قرار دهد.

در طراحی جدید، بخش بازی‌ها از اپلیکیشن‌ها جدا شده است. نوار پایین صفحه نیز به‌طور کامل عوض شده و جای خود را به گزینه‌های جدیدی داده است.

Today

ios-11

اولین گزینه و در واقع صفحه اصلی اپ استور به‌جای Feautred قدیمی، جای خود را به بخش Today داده است. این بخش در واقع به‌صورت روزانه و توسط تیم ادیتور اپل به‌روز می‌شود و بهترین‌های دنیای اپلیکیشن و بازی را به شما معرفی می‌کند. در این بخش منظورمان از بهترین‌ها فقط خود اپلیکیشن‌ها نیست؛ بلکه آموزش‌ها و ترفندها و هر چیزی که مرتبط با اپلیکیشن و بازی‌ها است نیز در این بخش در معرض دید قرار خواهد گرفت.

مطالب این بخش تا سه روز گذشته را در بر می‌گیرند.

بخش بازی‌ها

بازی‌های موبایل به‌عنوان پرمخاطب‌ترین ویژگی اپ استور بین مخاطبان اپل، یک بخش کاملا اختصاصی را به خود اختصاص داده است. ویدیوها و تصاویر بازی‌ها، کالکشن‌های گلچین شده و دستچین شده تیم اپل و بخش‌های متنوع جدید مثل Let’s play  و … در این بخش گنجانده شده است.

ios-11

همچنین در این بخش لیست پرفرو‌ش‌ترین بازی‌ها و محبوب‌ترین موضوعات و ژانرها بین مخاطبان گنجانده شده است و دیگر خبری از یک صفحه اختصاصی برای این بخش نیست. 

بخش اپلیکیشن‌ها

ios-11

بخش اپلیکیشن‌ها با جدا کردن دسته‌بندی‌ها، ارائه‌ی کالکشن اپلیکیشن‌ها در بخش‌های مختلف و اضافه شدن Top Chart تحولات بسیاری به خود دیده است. دسته‌بندی‌های بخش اپلیکیشن به‌گونه‌ای است که با رفتن روی هر یک از آن‌ها، به صفحه اختصاصی آن دسته‌بندی هدایت می‌شوید. این صفحه خود شامل کالکشن‌های بسیاری از این دسته‌بندی است که توسط تیم اپل دست‌چین شده است.

بخش in-app purchases

بخش خریدهای درون برنامه‌ای نیز در نسخه جدید دگرگون شده است. درآمد قابل توجه توسعه‌دهندگان از طریق خریدهای درون برنامه‌ای است و این موضوع نقش مهمی در موفقیت برنامه نویسان این سیستم عامل دارد. حالا اپل سعی کرده است با قرار دادن خریدهای درون برنامه‌ای به‌عنوان یک گزینه در معرض دید کاربران در صفحات اصلی و بین بازی‌ها یا در نتایج جستجو، دید بهتری در اختیار کاربران برای خریدهای درون برنامه‌ای قرار دهد و تجربه‌ای متفاوت از این موضوع ایجاد کند.

صفحه اصلی بازی یا اپلیکیشن‌ها

ios-11

با رفتن به صفحه هر بازی یا اپلیکیشن، با یک صفحه کاملا جدید مواجه می‌شوید. حالا تعداد ویدیوها سه مورد افزایش یافته و بیشتر از پنج عکس از هر کدام قابل مشاهده است. در این صفحه تمرکز ویژه‌ای بر اطلاعات اپلیکیشن مانند امتیاز کاربران و بررسی‌ها آن‌ها صورت گرفته و امکان جستجو بین اپلیکیشن‌های سازنده و اپلیکیشن‌های مرتبط نیز بهبود چشمگیری یافته است. به‌طور کلی این بخش شاید یکی از بهترین و خوشایندترین تغییراتی باشد که iOS 11 با خود به همراه آورده است.

دستیار صوتی هوشمندتر

Siri در این نسخه دستخوش بهبودهای بسیاری شده است. در واقع سیری اکنون واکنش بیشتری به رفتارهای شما نشان می‌دهد؛ مثلا با رصد کردن جستجوهای شما در مرورگر یا اخباری که در اپلیکیشن News خوانده‌اید، می‌تواند در هنگام تایپ یک جمله جدید یا گفتن دستوری جدید، جملاتی را که تاکنون خوانده‌اید به یاد بیاورد و برایتان استفاده کند. سیری نه‌تنها از شما، بلکه از ۳۶۵ میلیون نفری که در سراسر دنیا و با زبان‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند، بیشتر یاد می‌گیرد. بدون شک قدرت و هوشمندی سیری را در این زمینه نمی‌توان نادیده گرفت.

 دوربین

در نسخه جدید iOS و به لطف فناوری فشرده‌سازی ویدیوها، می‌توانید ویدیوهای بیشتری بگیرید و در تلفن همراه خود ذخیره کنید.

همچنین امکان انتخاب یک فریم خاص از بین فریم‌های Live Phots (تصاویری که همراه با صدا و به‌صورت پشت سر هم ذخیره می‌شوند)  و همچنین ویرایش و بریدن بخش‌هایی از این لایوها اضافه شده است؛ قابلیتی که جای خالی آن‌ها در نسخه‌های قبلی به‌شدت احساس می‌شد.

بررسی ios-11

همچنین شما می‌توانید تصاویر لایو خود را به ویدیو تبدیل کنید. بدین ترتیب که آن‌ها را به‌صورت برعکس هم تکرار کنید و یک ویدیوی رفت و برگشتی خاص داشته باشید.

اضافه شدن افکت جدید به دوربین امکان باز نگه‌داشتن دریچه دوربین برای مدت طولانی را فراهم می‌کند. این افکت خصوصا در حین تصویربرداری از آب در حال حرکت ،تصاویر خارق‌العاده‌ای خلق می‌کند.

نقشه‌ها

نقشه‌ها در نسخه جدید iOS نه‌تنها خیابان‌ها بلکه نقشه داخلی برخی ساختمان‌های برگزیده را نیز نشان می‌دهند. بدین ترتیب می‌توانید بخش‌های مختلف برخی مجتمع‌های تجاری و فرودگاه‌ها را با در نظر گرفتن طبقات مختلف آن در نقشه ببینید. با توجه به نواقص زیادی که این بخش در ایران دارد، امکان بررسی کامل این سرویس مهیا نشد.

سخن نهایی

iOS 11 با تمرکز ویژه بر آیپد، جای خالی قابلیت‌هایی را که برای تبدیل تبلت شما به یک لپ‌تاپ نیاز بوده است، پر می‌کند. اضافه شدن فایل منیجر، داک پایین و همچنین امکان درگ و دراپ و یادداشت‌ کردن روی همه فایل‌ها ویژگی‌های قابل توجهی هستند که تجربه کاربری لپ‌تاپ تاچ را به آیپد می‌آورند.

به‌جز این‌ها، تغییرات مثبت دیگری نیز در این نسخه صورت گرفته است؛ از بهبود بخش Control Center و دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر به تمامی ابزارهای مورد نیاز گرفته تا بهبود دوربین و سیستم دستیار صوتی Siri.

نسخه‌ی بتای عمومی iOS 11  در تیرماه امسال در دسترس کاربران عادی قرار خواهد گرفت. نسخه نهایی iOS 11 نیز پاییز امسال برای گوشی آیفون 5s به بالا، تبلت‌های آیپد ایر، آیپد پرو، نسل پنجم آیپد، آیپد مینی 2 و نسخه‌های جدید‌تر آن و نسل ششم آیپاد تاچ ارائه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات