ساخت دستگاهی برای تبدیل آلودگی هوا به سوخت قابل مصرف

چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان بلژیکی موفق شدند با ساخت یک دستگاه در مقیاس آزمایشگاهی، از هوای آلوده، هیدروژن استخراج و ذخیره کنند.
تبلیغات

پژوهشگران دو دانشگاه آنتروپ و لوون بلژیک با همکاری هم توانسته‌اند راهی نوآورانه برای معضل آلودگی هوا پیدا کنند. بر این اساس، آن‌ها موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند که با عبور هوای آلوده و انجام فرآیند‌های مختلف روی آن در نهایت انرژی تولید می‌کند.

این دستگاه شامل دو محفظه با  پیل فتوالکتروشیمیایی است. هوای آلوده از یک طرف وارد این دستگاه می‌شود و توسط فتو آند تصفیه می‌شود. خروجی این فرآیند، گاز هیدروژن است که توسط کاتد موجود در پشت دیواره‌ی جداکننده‌ی دو محفظه، فیلتر و جمع می‌شود. هیدروژن جمع‌آوری‌شده در مراحل بعد به‌عنوان سوخت استفاده خواهد شد. سمی وربروگن، استاد دانشگاه و عضو تیم تحقیقاتی می‌گوید:

تا به امروز از این روش برای تولید هیدروژن از آب دریا استفاده می‌شد. با این حال روش جدید نشان می‌دهد که می‌توان از هوای آلوده نیز به هیدروژن رسید که راهی کاراتر به نظر می‌رسد.

اگرچه دستگاه ساخته‌شده تنها در مقیاس آزمایشگاهی است و نمی‌تواند راه‌حلی مؤثر برای آلودگی کلان‌شهر‌ها به‌حساب آید، با این حال می‌تواند آینده‌ای با هوای سالم برای ما به ارمغان بیاورد.

رسیدن به سوخت پاک و از بین بردن آلودگی‌های زیست‌محیطی از چالش‌های اصلی بشر برای غلبه بر گرم شدن کره‌ی زمین به‌حساب می‌آیند. دستگاه ساخته‌شده توسط محقق‌های بلژیکی راهی طولانی برای رسیدن به استفاده‌ی گسترده در پیش دارد؛ اما نوآوری‌هایی از این دست کلید پیشرفت به‌حساب می‌آیند.

خوشبختانه دولت‌ها علاوه بر سرمایه‌گذاری در بخش‌های تحقیقاتی به سمت استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر نیز حرکت کرده‌اند. چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های گازهای گلخانه‌ای و همچنین کشور‌های اروپایی و آمریکایی سهم قابل توجهی از انرژی‌ مصرفی خود را انرژی‌های پاک به دست می‌آورند.

در انتها باید اشاره کنیم که دولت ایران نیز از این قافله‌ عقب نمانده و در ۶ ماه گذشته، دو نیروگاه بزرگ خورشیدی در همدان و اصفهان به مرحله‌ی بهره‌برداری رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات