کوالکام با چیپ ۱۰ نانومتری Centriq 2400 به بازار سرورها وارد می‌شود

پنج‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کوالکام با معرفی چیپ پردازشی ۱۰ نانومتری Centriq 2400 رسما به بازار سرورها وارد شده و حالا مایکرسافت اولین مشتری بزرگ این کمپانی چیپ‌ساز محسوب می‌شود.
تبلیغات

کوالکام اخیرا چیپ‌ست جدید ۱۰ نانومتری ۴۸ هسته‌ای مخصوص سرور خود را با نام Centriq 2400 معرفی کرده است؛ حال مشخص شده که مایکروسافت از این چیپ در سرورهای موجود در دیتاسنترهایش بهره خواهد برد. این اقدام نشان می‌دهد که همکاری دو کمپانی مورد بحث تا چه حد نزدیک است. پیش از این هم ردموندی‌ها اعلام کرده‌ بودند که چیپ‌ست‌های جدید کوالکام امکان اجرای نسخه‌ی کامل سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ را دارند.

کلود بر پایه‌ی ARM

پیش از این چندین بار تلاش‌هایی برای استفاده از چیپ‌ست‌های مبتنی بر معماری آرم (ARM) در سرورهای ابری انجام شده است. یکی از اولین تلاش‌ها در این زمینه Calxeda نام داشت که توسط کمپانی AMD خریداری شد اما پس آن برنامه‌های شرکت یاد شده برای فعالیت در بازار سرورها به طور کامل لغو شد. سامسونگ و Broadcom نیز کار روی چیپ‌ست‌های مبتنی بر معماری آرم را آغاز کردند، ولی مدتی بعد نهایتا این دو کمپانی تصمیم گرفتند تا از بازار یاد شده دور بمانند.

در حال حاضر به‌نظر می‌رسد فقط Cavium و Applied Micro به عنوان دو بازیگر اصلی در بازار یاد شده محسوب می‌شوند اما چیپ‌ست‌های ساخت این دو کمپانی قابلیت رقابت با پردازنده‌های زنون اینتل را ندارند.

اما با ورود کوالکام به بازار سرورها به واسطه‌ی چیپ‌ست‌های جدید مبتنی بر ارم، شرایط یاد شده احتمالا تغییر خواهد کرد. کوالکام تجربه‌ی بسیار زیادی در ساخت چیپ‌ست‌های مبتنی بر معماری آرم دارد و ساخت چیپ‌ست‌های مخصوص سرور نیز با این معماری برای شرکت یاد شده فرآیندی طبیعی و عادی محسوب می‌شود. در هرحال تجربه تنها عاملی نیست که باعث شده کوالکام به فکر ورود به بازار سرورهای مبتنی بر پردازنده‌های آرم بیفتد. یکی از کلیدی‌ترین نکاتی که در این تصمیم‌گیری نقش داشته، استفاده از فرآیند ۱۰ نانومتری برای ساخت چیپ‌ست‌های مخصوص سرور کوالکام است.

چیپ‌ست Centriq 2400 کوالکام که با استفاده از فرآیند ۱۰ نانومتری تولید شده، می‌تواند به خوبی با رقبایی چون چیپ‌ست‌های زنون اینتل رقابت کند. بر اساس سبک طراحی چیپ‌ست جدید مخصوص سرور کوالکام به‌نظر می‌رسد این پردازنده توانایی لازم برای رقابت با دیگر چیپ‌ست‌های بازار را داشته باشد، اما از آنجا که کوالکام هنوز جزئیات زیادی در مورد Centriq 2400 منتشر نکرده باید دید این چیپ‌ست در عمل چگونه ظاهر خواهد شد. در هر صورت به‌نظر می‌رسد عملکرد این پردازنده به اندازه‌ای خوب بوده که مایکروسافت تصمیم گرفته از آن در مراکز داده‌ی خود استفاده کند.

همکاری با مایکروسافت

کوالکام اعلام کرده که در چند سال گذشته با همکاری مایکروسافت چیپ‌ست‌های مبتنی بر معماری آرم مخصوص سرور جدیدی تولید کرده که برای نرم‌افزار ویندوز سرور بهینه‌سازی شده‌ است. اینکه پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ امکان اجرای اپلیکیشن‌های ویندوز ۱۰ را هم دارد مطمئنا یک اتفاق تصادفی نیست. دو شرکت مورد بحث با یکدیگر همکاری کرده‌اند تا این اطمینان حاصل شود که چیپ‌ست‌های کوالکام امکان اجرای برنامه‌های سیستم‌عامل ویندوز را داشته باشند. این هماهنگی هم برای نسخه‌ی دسکتاپ ویندوز و هم برای نسخه‌ی سرور این سیستم‌عامل انجام شده است.

چیپ‌ست مخصوص سرور Centriq 2400 کوالکام در یک سیستم استاندارد 1U جای می‌گیرد و می‌توان آن را با شتاب دهنده‌های محاسباتی، NIC های چند میزبانه، و درایورهای NVMe  اس‌اس‌دی هماهنگ کرد. مایکروسافت همچنین مشخصات سرورهای خود را در پروژه‌ی اوپن‌کامپیوت ثبت کرده است. هدف پروژه‌ی اوپن‌کامپویت (OCP) اشتراک‌گذاری طراحی محصولات دیتاسنترها بین اعضای این سازمان است. حالا مایکروسافت یکی از اعضای طلایی سازمان OCP محسوب می‌شود.

بر اساس اعلام کوالکام، مشخصات مادربورد کامپیوتر سرور Centriq 2400 بر اساس پروژه‌ی المپیوس مایکروسافت تعیین شده است. پروژه المپیوس یک روش طراحی سخت‌افزار کلود چند قسمتی متن باز است. کوالکام در این زمینه این‌گونه توضیح می‌دهد:

مایکروسافت و کوالکام با همکاری یکدیگر بر مسیر سرعت‌بخشی به آینده‌ی سرورها و تکنولوژی‌های حافظه تمرکز کرده‌اند که این اقدامات پتانسیل کافی برای تغییر ساختار مراکز داده‌ی آینده را دارد.همکاری ما با ویندوز سرور مایکروسافت و هماهنگی‌ با طراحی‌ پروژه‌ی المپیوس این شرکت یک گام مهم و رو به جلو محسوب می‌شود که به سرویس‌های ابری مایکروسافت این امکان را می‌دهد تا بر پایه‌ی پلتفرم مبتنی بر چیپ‌ست‌های کوالکام اجرا شوند.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات