سامسونگ می خواهد از چیپ اکسینوس 9 در هدست های واقعیت مجازی استفاده کند

جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
سامسونگ قصد دارد از چیپ‌ اکسینوس سری ۹ خود علاوه بر گوشی‌های هوشمند در هدست‌های واقعیت مجازی نیز استفاده کند.
تبلیغات

در جریان برگزاری کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۱۷، سامسونگ هدست‌های واقعیت مجازی جدیدی که به‌طور مستقل از گوشی‌های هوشمند کار می‌کنند، به نمایش گذاشت.

این هدست‌ها همگی نمونه‌هایی اولیه برای نمایش قدرت پردازشی پردازنده‌ی اکسینوس سامسونگ بودند. شرکت مورد بحث پیش از این هدست گیر وی‌آر را معرفی کرده است. حال این کمپانی تصمیم گرفته از چیپ‌ست ساخت خود موسوم به اکسینوس ۹ در هدست‌های واقعیت مجازی و گوشی‌های هوشمند به‌طور جداگانه استفاده کند.

چیپ‌ست‌های سری اکسینوس به چیزی بیش از یک پروژه‌ی داخلی برای سامسونگ مبدل شده‌اند و پیش از این در گوشی‌های هوشمند ساخت این کمپانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. علاوه بر این شرکت‌های دیگری چون Meizu از چیپ‌ست‌های ساخت سامسونگ در تولید برخی از گوشی‌های هوشمند خود بهره گرفته‌ است.

اما به نظر می‌رسد سامسونگ نهایتا به این نکته پی برده که اکسینوس ۹ یک پردازنده‌ی بسیار قوی است که می‌تواند در نسل جدید گوشی‌های هوشمند و هدست‌های واقعیت مجازی مورد استفاده قرار گیرد. این شرکت همچنین به دنبال استفاده از چیپ‌ست‌های دیگر اکسینوسی در خودروها، ربات‌ها، گجت‌های پوشیدنی و حتی کروم‌بوک‌ها است.

سامسونگ برند پردازنده‌های سری اکسینوس خود را تغییر داده است تا بازاریابی این چیپ برای مشتریان این شرکت آسان‌تر و قابل‌فهم‌تر شود. حال چیپ‌ست‌های جدید سامسونگ با نام‌های اکسینوس ۹، اکسینوس ۷، اکسینوس ۵ و اکسینوس ۳ شناخته می‌شوند. اکسینوس ۹ برای دستگاه‌های رده‌بالا و هدست‌های واقعیت مجازی در نظر گرفته شده و اکسینوس ۳ برای گوشی‌های هوشمند رده پایین تولید شده است.

اکسینوس ۹ در واقع چیپ اکسینوس ۸۸۹۵ است که به‌احتمال خیلی زیاد در گوشی هوشمند گلکسی اس ۸ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، این محصول در ۹ فروردین ۹۶ رسما معرفی خواهد شد و در واقع کمتر از یک ماه تا زمان رونمایی از این گوشی باقی مانده است.

اما این چیپ‌ست قدرت کافی برای کاربرد در هدست‌های واقعیت مجازی هم دارد. این پردازنده شامل ۸ هسته است که چهار هسته آن از نوع کورتکس A53 هستند و قدرت زیادی ارائه می‌دهد. پردازنده‌ی گرافیکی چیپ‌ست یادشده Mali G71 کمپانی آرم با ۲۰ هسته‌ی پردازشی است و قدرت بالایی در زمینه‌ی پردازش گرافیکی ارائه می‌دهد.

این چیپ‌ست قادر به پخش ویدیوهای 4K است و امکان ثبت فیلم با نرخ ۱۲۰ فریم‌ بر ثانیه را فراهم می‌کند. چیپ یادشده همچنین یک واحد مخصوص پردازشی برای واقعیت مجازی دارد و می‌تواند عملیات تشخیص حرکات و جابجایی موقعیت سر را انجام دهد. 

افزون بر آنچه گفته شد، چیپ‌ست مورد بحث از مکانیزم جدیدی برای انتقال آسان داده‌ها بین سی‌پی‌یو و جی‌پی‌یو بهره می‌برد. اکسینوس ۸۸۹۵ همچنین از حافظه‌های رم LPDDR4 پشتیبانی می‌کند و یک مودم گیگابیت دارد.

سامسونگ با این چیپ‌ست جدید قصد رقابت و شکست دادن شرکت‌هایی چون کوالکام و مدیاتک را دارد. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، دو کمپانی رقیب سامسونگ اخیرا در کنگره‌ی جهانی موبایل امسال از چیپ‌ست‌های پردازشی جدید خود رونمایی کرده‌اند. گوشی هوشمند سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم اولین محصولی است که با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ معرفی شده و علاوه بر این یک مودم گیگابیت دارد. مدیاتک نیز پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای جدید Helio X30 را معرفی کرده است که از ماه آینده در برخی از گوشی‌های هوشمند جدید به کار گرفته خواهد شد.

روی کاغذ، پردازنده‌ی اکسینوس ۸۸۹۵ به‌خوبی اسنپدراگون ۸۳۵ است و عملکردی بهتر از Helio X30 دارد. اکسینوس همچنین به نحوی ساخته شده است تا بتواند در بازار چیپ‌ست‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند با قدرت بیشتری به رقابت با کوالکام بپردازد.

بن هور، مدیر بازاریابی سامسونگ LSI می‌گوید این شرکت می‌داند که سازندگان گوشی‌ها و دستگاه‌های موبایلی را به‌اندازه‌ی کافی به استفاده کردن از چیپ‌ست جدید خود تشویق نکرده است و تاکنون فقط تعداد کمی از شرکت‌های شخص ثالث با این شرکت همکاری دارند؛ از جمله می‌توان به کمپانی خودروسازی معروف Audi اشاره کرد که قصد دارد از چیپ‌ست مورد بحث در سیستم‌های سرگرمی خود بهره ببرد. مطمئنا گسترش تعداد مشتریان مدتی به‌ طول خواهد انجامید، اما اعتماد کمپانی‌های مختلف به سامسونگ رفته‌رفته در حال افزایش است. 

اینکه شرکت‌های مختلف اطلاعات کمی در مورد چیپ‌ست‌های جدید اکسینوس سامسونگ دارد، کمی این غول کره‌ای را آزار می‌دهد. ورایزن از رقیب سامسونگ یعنی کوالکام به‌طور مشخصی پشتیبانی می‌کند. همان‌طور که می‌دانید گوشی هوشمند گلکسی اس ۷ و اس ۷ اج مجهز به پردازنده اسنپدراگون در آمریکا توسط اپراتور ورایزن عرضه می‌شوند. علاوه بر این چیپ‌ست‌های سامسونگ از CDMA پشتیبانی نمی‌کنند؛ اما تکنولوژی‌های اپراتورهای موبایل از جمله GSM که به‌طور گسترده‌ای در آسیا و اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد توسط چیپ‌ست‌های اکسینوسی پشتیبانی می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که سامسونگ به‌زودی پشتیبانی از CDMA را به چیپ‌های خود اضافه خواهد کرد.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات