اسپیس ایکس پرتاب بعدی ماهواره‌های ایریدیوم را به تأخیر انداخت

پنج‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت ایریدیوم اعلام کرده است که اسپیس‌ایکس، آغاز فرآیند پرتاب نسل بعدی ماهواره‌های این شرکت را دو ماه به تأخیر انداخته است.
تبلیغات

شرکت فضایی ایریدیوم که در زمینه ساخت ماهواره‌های ارتباطی فعالیت می‌کند، نسل بعدی ماهواره‌های خود را برای قرارگیری در مدار زمین آماده کرده است؛ اما با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده توسط شرکت اسپیس‌ایکس، فرآیند پرتاب این ماهواره‌ها، با دو ماه تأخیر آغاز می‌شود و به‌جای ماه آوریل، در اواسط ماه ژوئن شاهد پرتاب ماهواره‌های ایریدیوم خواهیم بود. ایریدیوم اعلام کرده است که با توجه به تغییرات به وجود آمده، پرتاب نسل جدید ماهواره‌های این شرکت، تا اواسط سال ۲۰۱۸ تکمیل می‌شود.

ایریدیوم به دلیل تغییرات ایجادشده، یک بیانیه رسمی منتشر کرد و گفت:

دلیل تأخیر دوماهه‌ای که به وجود آمده شرکت اسپیس‌ایکس است. این شرکت به دنبال انفجار راکت فالکون ۹ در اوایل ماه سپتامبر سال گذشته میلادی، در لیست پرتاب‌های خود تجدیدنظر کرده است.

شرکت ایریدیوم در هر پرتاب، ۱۰ ماهواره را به کمک یک راکت فالکون ۹ به فضا ارسال می‌کند و پرتاب‌ها نیز همگی از پایگاه نیروی هوایی وَندنبرگ کالیفرنیا انجام خواهند شد و این بر خلاف برنامه‌های شرکت اسپیس‌ایکس است. متیو دش، مدیر اجرایی شرکت ایریدیوم اعلام کرد که پرتاب از پایگاه نیروی هوایی وَندنبرگ تصمیم این شرکت بوده است و اسپیس‌ایکس پرتاب‌های خود را معمولاً از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فلوریدا انجام می‌دهد. البته مدیر اجرایی ایریدیوم، این سخنان را پیش از آن‌که راکت فالکون ۹ روی سکوی شماره ۴۰ پایگاه کیپ کاناورال منفجر شود بیان کرده است؛ بنابراین تصمیم ایریدیوم ارتباطی با آن حادثه ندارد. راکت فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس، پس از چهار ماه و نیم تأخیر، در تاریخ ۱۴ ژانویه سال جاری میلادی، نخستین ماهواره‌های نسل جدید ایریدیوم را در مدار قرار داد.

اسپیس‌ایکس در نظر داشت که در سال ۲۰۱۶، ۱۶ مأموریت را انجام دهد؛ اما متأسفانه به دلیل مشکلاتی که به وجود آمدند، تنها ۸ مأموریت با موفقیت انجام شدند و باقی مأموریت‌ها به سال ۲۰۱۷ موکول شدند. اسپیس‌ایکس امسال مأموریت‌های بسیاری دارد که باید انجام دهد و برنامه پرتاب آن به‌شدت فشرده است و همین باعث شده فشارها بر ایریدیوم بیشتر شوند؛ زیرا ایریدیوم یک پایگاه هوایی متفاوت را برای پرتاب ماهواره‌هایش در نظر گرفته است.

ایریدیوم

ایریدیوم می‌گوید که انتظار دارد از اواسط ماه ژوئن به بعد، اسپیس‌ایکس هر دو ماه یک‌بار، تعدادی از ماهواره‌های نسل جدید این شرکت را در مدار زمین قرار دهد. ایریدیوم اعلام کرده است که برای قرارگیری تمام ماهواره‌های خود در مدار، به ۷ بار پرتاب نیاز دارد و راکت فالکون ۹ را نیز برای پرتاب‌ها رزرو کرده است. قرار است که راکت فالکون ۹، با ۶ بار پرتاب، ۶۰ ماهواره را در مدار قرار دهد. پرتاب آخر راکت فالکون ۹ به‌صورت مشترک توسط ایریدیوم و دولت ایالات متحده و آلمان رزرو شده است. آخرین راکت فالکون ۹ قرار است ۵ ماهواره ارتباطی ایریدیوم و ۵ ماهواره علمی دولت ایالات متحده و آلمان را که قرار است به بررسی بازیابی جاذبه و آزمایش‌های اقلیمی بپردازند، به فضا پرتاب کند.

متیو دش در خصوص پرتاب‌های پیش رو گفت:

پس از پرتاب موفقیت‌آمیز نخستین ماهواره‌ها، ما مشتاق هستیم که پرتاب‌های بعدی نیز طبق برنامه انجام شوند تا شبکه ارتباطی ما تکمیل شود. با توجه به تأخیر هشت‌هفته‌ای به وجود آمده، ما انتظار داریم که فرآیند پرتاب ۶۵ ماهواره باقی‌مانده تا اواسط سال ۲۰۱۸ به اتمام برسد. اگرچه فرآیند پرتاب ماهواره‌های بعدی به تأخیر افتاده؛ اما این موضوع فرصتی را فراهم آورده است که ما بتوانیم ۱۰ ماهواره‌ای را که در تاریخ ۱۴ ژانویه پرتاب شدند و هم‌اکنون در مدار هستند، آزمایش کنیم. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، این ماهواره‌ها تا چند روز آینده شروع به سرویس‌دهی می‌کنند.

اگر پرتاب‌های پیش رو همگی موفقیت‌آمیز باشند، تعداد ماهواره‌های نسل جدید این شرکت که در مدار قرار می‌گیرند به ۷۵ عدد خواهد رسید. این شرکت در نظر دارد که به‌تدریج ماهواره‌های قدیمی خود را از مدار خارج و بازنشسته کند. ایریدیوم هم‌اکنون ۸۱ ماهواره قدیمی در مدار دارد که قرار است ۷۵ عدد از آن‌ها را بازنشسته کند.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات