چرا اسنپدراگون 835 برگ برنده ویژه گلکسی اس 8 نخواهد بود؟

چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گلکسی اس ۸ قرار است به‌عنوان اولین گوشی مجهز به اسنپدراگون ۸۳۵ معرفی شود. آیا این گزینه، برگ برنده ویژه سامسونگ خواهد بود؟
تبلیغات

پرچم‌دار جدید سامسونگ یعنی گلکسی اس 8 با قابلیتی عرضه خواهد شد که گوشی‌های رقیب از آن بی‌بهره هستند. این قابلیت، همان چیپست پرچم‌دار کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۳۵ است. کارخانه‌های سامسونگ، این چیپست را تولید کرده‌اند و احتمالا به همین دلیل، این شرکت اولین محصولات این سری را دریافت خواهد کرد. از لحاظ تئوری، استفاده از این پردازنده، می‌تواند برگ برنده‌ای اساسی برای سامسونگ باشد.

طبق شایعات منتشرشده، اسنپدراگون ۸۳۵ کوچک‌تر، سریع‌تر، با قابلیت ذخیره‌ی انرژی بیشتر و دارای ویژگی‌های خاص برای دوربین خواهد بود که به‌طور ویژه، ابتدا برای گلکسی اس ۸ عرضه خواهد شد. گفته‌ می‌شود پس از معرفی و عرضه‌ی Galaxy S8 اواسط ماه آوریل، کوالکام این پردازنده را در اختیار دیگر شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند قرار می‌دهد.

اما تا آن زمان، گوشی‌های هوشمندی که در کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلونا در ماه آینده معرفی خواهند شد، مجبور هستند از پردازنده‌های نسل قبلی یعنی اسنپدراگون ۸۲۰ یا ۸۲۱ استفاده کنند. اسنپدراگون ۸۲۱، حدود ۳۵ درصد بزرگ‌تر از ۸۳۵ است و از لحاظ قدرت گرافیکی نیز ۲۵ درصدد ضعیف‌تر است. سرعت شارژ این نسخه، ۳۰ درصد کمتر از اسنپدراگون ۸۳۵ است.

بنابراین، از لحاظ تئوری و روی کاغذ، پرچم‌دار سامسونگ از محصولاتی مانند ال‌جی جی ۶، اچ‌تی‌سی U Ultra، بلک‌بری مرکوری و گوشی‌های جدید هواوی و سونی، برتر خواهد بود. اما در حقیقت، برتری محصول سامسونگ وابستگی کمی به این پردازنده دارد و تنها نوع استفاده از قابلیت‌هایی آن، می‌‌تواند به‌عنوان نقطه‌ی قوت گلکسی اس 8 تلقی شود. به‌عنوان مثال، قابلیت پشتیبانی Snapdragon 835 از یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی، به این معنا نیست که سامسونگ از این نوع دوربین در پرچم‌دار خود استفاده خواهد کرد.

در ادامه دلایل مهمی را که نشان می‌دهند اسنپدراگون ۸۳۵ نمی‌تواند تنها دلیل برتری گلکسی اس ۸ باشد، بررسی می‌کنیم:

پردازنده‌ها همیشه به آن خوبی که تصور می‌کنیم، نیستند

یک پردازنده می‌تواند از لحاظ تئوری عالی و از لحاظ عملی یک شکست بزرگ باشد. به‌عنوان مثال، اسنپدراگون ۸۱۰ در سال ۲۰۱۵، مشکلات زیادی از لحاظ داغ شدن برای کوالکام ایجاد کرد. حتی سامسونگ نیز در آن زمان از چیپ اگزینوس خودش به‌جای اسنپدراگون در گلکسی اس ۶ استفاده کرد.

ممکن است سامسونگ از تمام قابلیت‌های چیپست استفاده نکند

اسنپدراگون ۸۳۵، قابلیت‌های بی‌شماری دارد، اما این بدان معنا نیست که هر گوشی مجهز به این پردازنده، از تمامی این قابلیت‌ها استفاده کند. سامسونگ نیز برای استفاده‌ی حداکثری از این قابلیت‌ها، باید Galaxy S8 را بسیار هوشمندانه بسازد. اگرچه به نظر می‌رسد این شرکت از اکثر گزینه‌های این پردازنده استفاده کند، اما به‌کارگیری قابلیت تشخیص چهره، Gigabit LTE و دوربین دوگانه‌ی ۱۶ مگاپیکسلی در گلکسی اس ۸، بعید به نظر می‌رسد.

جی 6 از پردازنده اسنپدراگون 835 استفاده نمی کند

ویژگی‌های اسنپدراگون ۸۳۵ عبارتند از:

  • ابعاد کوچک پردازنده برای تولید گوشی‌های هوشمند باریک‌تر یا استفاده از باتری‌های بزرگ‌تر
  • چهار هسته‌ی ۲.۴۵ گیگاهرتزی به همراه چهار هسته‌ی ۱.۹ گیگاهرتزی
  • شارژدهی بیشتر به میزان ۲.۵ ساعت نسبت به اسنپدراگون ۸۲۰ و ۸۲۱
  • پشتیبانی از یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی یا دو لنز ۱۶ مگاپیکسلی (با استفاده از تکنولوژی Spectra 180 ISP)
  • فناوری شارژ سریع نسخه‌ی ۴.۰ (۲۰ درصد سریع‌تر از شارژ سریع نسخه‌ی ۳.۰)
  • پردازش گرافیکی ۲۵ درصد سریع‌تر از اسنپدراگون ۸۲۱
  • پشتیبانی از ویدیو با کیفیت 4K Ultra HD یا HDR10
  • تجربه‌ی بهتر واقعیت مجازی (گرافیک بهبودیافته و رنگ‌هایی ۶۰ برابر بیشتر از چیپست اسنپدراگون ۸۲۰؛ پشتیبانی از Google Daydream)
  • فناوری تشخیص چهره و اسکنر عنبیه در کنار اسکنر اثر انگشت
  • اتصال Gigabit LTE نوع 802.11ad
  • کند نشدن در گذر زمان
  • بلوتوث ۵
  • صدای سه‌بعدی

احتمالا سامسونگ با استفاده از لنز ۱۲ مگاپیکسلی مشابه گلکسی اس ۷، قیمت پرچمدار جدید خود را معقول نگه می‌دارد. (البته پردازش تصویری قوی‌تری در نسخه‌ی جدید به کار گرفته می‌شود). از طرفی این شرکت می‌تواند با به‌کارگیری مناسب فناوری شارژ، از پیش آمدن حوادثی شبیه به گلکسی نوت ۷ جلوگیری کند.

کاربر متوجه تفاوت خاصی نخواهد شد

امروزه تفاوت کارایی گوشی‌های هوشمند آن‌چنان نیست و به همین دلیل است که سازنده‌ها تلاش زیادی می‌کنند تا قابلیتی خاص و ویژه عرضه کنند. به‌عنوان مثال، یک محصول سرعتی کمی بیشتر دارد و محصول دیگر، عکس‌هایی کمی بهتر در نور کم ثبت می‌کند. اما در مجموع، تمامی این محصولات حس رضایتی تقریبا برابر به کاربر می‌دهند. اگر گلکسی اس 8 را با دیگر محصولات سال ۲۰۱۷ و حتی سال گذشته مقایسه کنید، تغییر آن‌چنان زیادی حس نخواهید کرد.

گلکسی اس ۸ احتمالا به قابلیت‌های صوتی جدید و پردازش‌ گرافیکی قوی‌تر در بخش واقعیت مجازی مجهز خواهد بود؛ اما اگر شما به‌عنوان یک کاربر همیشه از هدفون‌های بی‌سیم استفاده می‌کنید یا اهمیتی به واقعیت مجازی نمی‌دهید، این قابلیت‌ها نیز نمی‌توانند تأثیری ویژه برای شما داشته باشند. در واقع می‌توان گفت مهم‌ترین گزینه برای ارزش خرید پرچم‌دار سامسونگ، طراحی آن خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات