اپل دو شکایت جدید علیه کوالکام طرح کرد

یک‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل دعوای حقوقی جدیدی با کوالکام شروع کرده و اخیرا دو شکایت دیگر در چین علیه این کمپانی مطرح کرده است.
تبلیغات

اپل در ادامه‌ی دعواهای حقوقی با کوالکام، چند روز پیش دو شکایت جدید از این شرکت به جریان انداخت. این شکایت‌ها در پکن مطرح شده‌اند.

در شکایت اول، اپل مبلغی معادل ۱ میلیارد یوان (بیش از ۱۴۵ میلیون دلار) به‌عنوان غرامت درخواست کرده است. موضوع این شکایت، نقض قوانین ضد انحصارگرایی چین توسط کوالکام عنوان شده است. اپل ادعا می‌کند کوالکام از موقعیت تجاری خودش در بازار به‌عنوان یک تولیدکننده‌ی بزرگ چیپست‌، سوء‌استفاده می‌کند.

در حال حاضر جزئیات زیادی درباره‌ی این دعوای حقوقی منتشر نشده است، اما ظاهرا این موضوع به دنبال شکایت‌هایی است که پیش از این در آمریکا علیه کوالکام مطرح شده بود. در این شکایت‌ها نیز شرکت مذکور به سوء استفاده از موقعیت تجاری و اخذ مبالغ هنگفت در قبال مجوز پتنت‌هایش محکوم شده است.

شکایت دومی نیز در جریان است که با تمرکز بر قراردادهای مجوز پتنت مطرح شده است. اپل در این شکایت از دادگاه درخواست کرده تا مفاد قراردادی را که بین این دو شرکت در جریان است، بررسی و رأی قانونی در قبال آن صادر کند. در ارتباط با این شکایت نیز موقعیتی مشابه در ایالات متحده‌ی آمریکا به وجود آمده و کوالکام به عقد قراردادهای مبهم و تبعیض‌آمیز در زمینه مجوز استفاده از پتنت‌هایش متهم شده است.

کوالکام پیش از این عنوان کرده بود که آمادگی دفاع از طرح تجاری خود را دارد. البته این شرکت هنوز دو شکایت جدید را دریافت نکرده است. مشاور عمومی این شرکت اخیرا در سخنانی عنوان کرده است که شکایت‌های اپل در کشور چین، به‌منظور پیدا کردن راهی برای پرداخت هزینه‌ی کمتر در قبال فناوری‌های کوالکام مطرح شده‌اند. او ادعا کرده است که بندهای قرارداد اپل مانند قراردادهای بیش از صد کشور چینی با این شرکت هستند که البته شرکت آمریکایی حاضر نیست به آن‌ها پایبند باشد.

اپل از پاسخ به این ادعا امتناع کرده است و تنها به ادعاهایی که هفته‌ی گذشته مطرح شده بود، اشاره کرده است. این شرکت ادعا کرده بود که کوالکام به‌صورت غیر قانونی مبالغی برای حق مالکیت انحصاری فناوری‌هایی دریافت می‌کند، که هیچ ارتباطی با آن‌ها ندارد. در ادامه‌ی این ادعا نیز آمده است که این شرکت تاکنون پنج مرتبه مبالغی بیش از عرف قوانین مجوزهای پتنت، از اپل درخواست کرده است.

نکته‌ی جالب این است که شکایت‌های اپل دقیقا چند روز پس از این که کمیسیون تجارت فدرال، کوالکام را محکوم کرده بود، به جریان افتاد. این کمیسیون، کوالکام را به دریافت مبالغ هنگفت در قبال مجوز پتنت‌ها محکوم کرده است. کوالکام در این باره به سوء استفاده از موقعیتش به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌های سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند متهم شده است. این شرکت پیش از این به تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند اعلام کرده بود که در صورت عدم پذیرش مفاد قراردادهای جدید، مودم‌های مناسب را برای آن‌ها تأمین نمی‌کند و در نتیجه، محصولات آن‌ها در مناطق مخابراتی کمتری پشتیبانی می‌شوند.

کوالکام تمامی ادعاهای مطرح‌شده توسط کمیسیون و اپل را رد کرده و حتی به دنبال مطرح کردن شکایتی در پاسخ به آن‌ها است.

جریان شکایت‌هایی که علیه کوالکام مطرح شده‌اند، برای این شرکت مضر خواهد بود. اگرچه این شرکت عموما به تولید چیپست‌ برای گوشی‌های هوشمند معروف است و محصولات آن در اکثر گوشی‌های رده‌بالای جهان استفاده‌ می‌شود، اما سهم زیادی از درآمد کوالکام، مربوط به فروش مجوز استفاده از پتنت‌هایش است. شکایت‌های حقوقی اخیر حاکی از آن هستند که این بخش از درآمد این شرکت، بیش از حد معقول است.

اپل و کمیسیون تجارت فدرال، تنها سازمان‌هایی نیستند که کوالکام را محکوم کرده‌اند؛ چین نیز در سال ۲۰۱۵، این شرکت را محکوم به پرداخت ۹۷۵ میلیون دلار غرامت کرده است. همچنین کره‌ی جنوبی اخیرا غرامتی ۸۸۳ میلیون دلاری علیه این شرکت درخواست کرده است که البته کوالکام قصد دارد به آن اعتراض کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات